• gästsvar

Vill inte ha digital brevlåda

Hej.

Kort fråga: En av mina arbetsgivare har informerat om att lönespecifikationen hädanefter kommer via kivra -digital brevlåda.
    MEN jag vill inte ha digital brevlåda! Har aldrig haft intresse att införskaffa heller. Speciellt inte kivra nu när jag läst omdömen om det.

Vad är mina rättigheter i detta fallet? Kan jag begära ändå att de fortsätter skicka den via mejl (vissa hävdar att man inte får det efter GDPR- låter skumt)eller det gammaldags sättet -brev i brevlådan?

• Svar på tråden Vill inte ha digital brevlåda
  • Långbenopluto

Det finns andra digitala brevlådor och framåt kommer fler och fler få som krav att ordna det eftersom allt fler stora bolag använder det istället för vanliga brev för att spara på papper etc.

Jag har kivra och är supernöjd.

• Anonym (Anonym)

Jag är inte helt hundra men du ska inte behöva anlita utomstående tjänster för detta. Har ni ingen jobbmail dit du kan få specen?

• gästsvar

Till anonym(anonym): 

Är bara anställd vid behov, vissa månader mycket jobb, andra mindre så jag har ingen jobbmejl men vi har ju en inloggning där vi lägger in vår tillgänglighet för när vi kan jobba så kanske det går att få där annars...
    Men jag får väl ta kontakt med dem, ville bara veta hur det funkar...vill ju inte påtvingas en tjänst jag inte vill ha 

• gästsvar

Till salmiakk:

Bra att just du är nöjd. Och jo, jag är mycket väl medveten om att allt i samhället blir mer och mer digitalt men jag anser också att vi fortfarande ska ha individens fria val och jag vill just nu inte ha någon digital brevlåda.
    Sen är jag inte helt emot ny teknik heller, jag vet att det går ruskigt snabbt framåt där (ibland för snabbt)men som sagt individens fria val borde gälla här.

• Anonym (Rättighet)

Instämmer, kivra är skit och inget jag heller vill ha. Bered dig på lite krångel men de kan inte tvinga dig använda det.

• Anonym (Digitalt via banken)

Min arbetsgivare kommer också övergå till kivra (borde väl kanske fungera med vilken elektronisk tjänst som möjligt). Vet dock att alternativet är att du loggar in på din bank och väljer att du vill ha den digitalt där. Det kanske fungerar för dig också?

• Anonym (Varför inte i privata mailen?)

Där jag jobbade innan (lite större företag) så skickade vi till jobbmailerna. Problemet kom när någon slutade, jobbmailen upphörde i samband med uppsägningen. Detta ledde till att ingen fick lönespecifikation på slutlönen :(
    Nu är jag på ett mindre företag och där har vi en privat mailadress inlagd i löneprogrammet dit lönespecen går. Självklart kan vi skicka brevledes men då tar det ju ett par dagar extra och de flesta vill veta vad dom får ut så fort som möjligt.

• Anonym (mick)

Jag har haft Kivra och sagt upp det. Bara skräp
    Deras system där man skall få mail när man ha post att hämta funkar inte
    och jag kan inte hålla på och kolla varje vecka när man bara får 1-2 brev via kivra om året. 
    Min myndughetspost har jag och det fungerar

• nernu

Jag har inget intresse av att sätta upp en postlåda hemma.

Svar på tråden Vill inte ha digital brevlåda