• Rbx

    Jag är shoppingberoende och jag hatar det

    Usch jag är så beroende av shopping att jag skäms... det är verkligen det ända jag tänker på om dagarna :( jag kan surfa runt om och om igen på olika hemsidor och hittar nytt som jag vill ha varje dag...

    förra månaden handlade jag kläder för 7000kr endast till mig och jag hade sån fruktansvärd ångest över detta... denna månaden är mycket ?bättre?, endast 2000kr men ändå! Jag vill sluta helt men det är riktigt svårt. Har inga skulder eller så, handlar bara för pengar jag har men jag har insett att jag har ett problem och vill lägga pengarna på något bättre. Att ständigt tänka på shopping tär på en... hur gör man för att sluta?

    Första steget är att sälja av en del som inte används, jag startade smått idag med Tradera! Har mycket nytt som bara ligger och samlar damm så om någon är intresserad får man gärna ta sig en kik på min annonser www.tradera.com/profile/items/3977919/rbxs

    Har ni några fler tips till en shoppingberoende? Några fler i min sits som kan relatera?

  • Svar på tråden Jag är shoppingberoende och jag hatar det
  • Magnefico

    Sätt en del av pengarna på sparkonton med bindningstid? Då får du inte ut dem och får dessutom bättre ränta (Om du hamnar i ett läge där du absolut måste ha ut dem så går det mot en avgift).

  • Maddisen29

    Oftast finns det problem bakom .

    Skulle det inte hjälpt att prata med någon?

    Kanske göra något annat istället för shopping?

    Fika med vänner eller gå till starnden eller något liknande.

    Kanske någon annan som har hand om din ekonomi?

    Skriv en tankekarta på saker du tror skulle hjälpa dig /underlättar så du inte handlar så mycket.


  • Anonym (Molly)

    Vill råda dig att söka hjälp för ditt shoppingberoende, det är svårt att ta sig ur ett beroende själv, utan verktyg, utan stöd osv.


    Försök att ha en ´´vit månad´´ där du inte köper något annat än mat, betalar räkningar! 

  • Anonym (Camilla)

    Jobbig situation, jag känner igen mig. Blir lätt uttråkad hemma, surfar runt och hittar onödiga prylar och kläder som jag inte är i behov av. Därför tvingar jag mig själv att lägga ifrån mig paddan varje gång jag vill köpa något, ta en paus, öppna garderoben och titta på om jag verkligen är i behov av "den nya tröjan". I garderoben har jag satt upp bilder på grejor jag vill göra, en bild på Florida, en bild på turridning på islandshästar i fjällen och en bild på en slalombacke i Alperna. Jag har helt enkelt min lilla "bucket list" i garderoben. På den listan finns inga nya kläder med. Dessutom måste jag enligt mina egna regler vänta minst 24 timmar innan jag beställer varan och då har jag oftast tappat intresset, om jag ändå skulle beställt kläder så går de alltid att skicka tillbaka med vändande post. Tradera har jag testat att sälja på och jag har då fått ca 20% av varans nypris för oanvända kläder.

Svar på tråden Jag är shoppingberoende och jag hatar det