• Äldre 31 May 10:36
    4142 visningar
    10 svar
    10
    4142

    Pris på present till förskolekompis?

    Min 4-åring ska gå på sitt allra första födelsedagskalas hos en kompis från förskolan. Vi har tidigare bas varit på kalas hos kusinen, så har ingen koll alls på vilken summa som är rimlig att ge present för?!

    De leker ibland på förskolan men aldrig hemma. Är 100-150kr för lite?

    Tips på leksaker för 5-åringar? Svårt också när vi inte vet vad han har hemma eller vad han gillar. Mamman tipsade om uteleksaker och ninjago, men känns svårt när vi inte riktigt har koll på vad han har av dessa..

  • Svar på tråden Pris på present till förskolekompis?
  • Anonym (100)
    Äldre 31 May 10:42
    #1

    Vi brukar ge för runt hundralappen..

    Vattenpistoler och sånt brukar gå hem denna årstiden.

  • Äldre 31 May 10:46
    #2

    Mellan 50-100 kr är lagom. Såpbubblor,vattenpistoler,bollar etc är bra saker

  • Äldre 31 May 10:49
    #3

    Jag tycker att under 100 kr är lagom, när någon har kalas så tar det fart och när alla barn bjuder in till kalas blir det en hel del så sätt inte ribban för högt, det blir dyrt i slutändan. Det är svårt att pricka rätt, många barn har alldeles för mycket saker och får ännu mer "skräp" på kalas så risken finns att det du köper ändå hamnar i ett hörn. Det är mer gesten att man måste ge något (tyvärr).

    Vi brukar köpa hem grejer vi tycker känns vettiga på rean, böcker exempelvis, och har en hög att ta av när det blir kalas, för att slippa åka och leta present när man får inbjudan (ofta med kort varsel). Dessutom brukar föräldrarna bli gladare för en bok än massa tofsar och småkrafs i mängder.

  • Äldre 31 May 11:08
    #4
    Anonym (100) skrev 2018-05-31 10:42:17 följande:

    Vi brukar ge för runt hundralappen..

    Vattenpistoler och sånt brukar gå hem denna årstiden.


    Amen tack!! Att jag inte tänkte på det själv!
  • Äldre 31 May 11:08
    #5
    Fjäril kär skrev 2018-05-31 10:46:50 följande:

    Mellan 50-100 kr är lagom. Såpbubblor,vattenpistoler,bollar etc är bra saker


    Kanon, tack för tipsen!
  • Äldre 31 May 11:10
    #6
    OchEnFisk skrev 2018-05-31 10:49:24 följande:

    Jag tycker att under 100 kr är lagom, när någon har kalas så tar det fart och när alla barn bjuder in till kalas blir det en hel del så sätt inte ribban för högt, det blir dyrt i slutändan. Det är svårt att pricka rätt, många barn har alldeles för mycket saker och får ännu mer "skräp" på kalas så risken finns att det du köper ändå hamnar i ett hörn. Det är mer gesten att man måste ge något (tyvärr).

    Vi brukar köpa hem grejer vi tycker känns vettiga på rean, böcker exempelvis, och har en hög att ta av när det blir kalas, för att slippa åka och leta present när man får inbjudan (ofta med kort varsel). Dessutom brukar föräldrarna bli gladare för en bok än massa tofsar och småkrafs i mängder.


    Tack så mycket! Jättebra tips.

    Så jag tänkte också, att de blir mycket små skit som inte kommer till användning.. VILL ju såklart köpa något vettigt men, ja det får bli något mindre.
  • Anonym (Klara­)
    Äldre 31 May 11:29
    #7

    50-80 kr brukar vi lägga. Kör ofta på block, färgpennor, pysselböcker, klistermärken, serietidningar (typ Kalle Anka pocket), små legoaskar.
    Men den här årstiden funkar som någon sade ovan sådant som studsbollar, bollar, såpbubblor,"flygplan" som man skjuter iväg eller skickar iväg, och vattenpistoler utmärkt.

    Rekommenderar inte slime.

  • Äldre 31 May 11:51
    #8
    Anonym (Klara) skrev 2018-05-31 11:29:47 följande:

    50-80 kr brukar vi lägga. Kör ofta på block, färgpennor, pysselböcker, klistermärken, serietidningar (typ Kalle Anka pocket), små legoaskar.

    Men den här årstiden funkar som någon sade ovan sådant som studsbollar, bollar, såpbubblor,"flygplan" som man skjuter iväg eller skickar iväg, och vattenpistoler utmärkt.

    Rekommenderar inte slime.


    Jättebra, tack! Det blir nog något sådant.
  • Äldre 31 May 16:03
    #9
    Erica94 skrev 2018-05-31 11:10:37 följande:

    Tack så mycket! Jättebra tips.

    Så jag tänkte också, att de blir mycket små skit som inte kommer till användning.. VILL ju såklart köpa något vettigt men, ja det får bli något mindre.


    Under bokrean, vid halva reapriset så kan man hitta bra barnböcker för 25-30 kr, håll utkik då!
  • Äldre 31 May 16:43
    #10

    100 kr är ganska vanligt att lägga. Får även något vettigt för det .


Svar på tråden Pris på present till förskolekompis?