• Anonym (x)

    Missfall innan v 6 räknas inte?

    Jag har haft många tidiga missfall, alltid runt v6. Har dock nekats missfallsutredning med hänvisning till att missfall innan v.6 inte räknas eftersom de är så vanliga. Och visst är det vanligt med enstaka missfall, men av all statistik jag kan finna så är det väldigt ovanligt att drabbas av det flera gånger på raken. Har fler upplevt problem med att få hjälp av denna anledning?

  • Svar på tråden Missfall innan v 6 räknas inte?
  • Anonym (G)

    Ivf-utredning låter väl som ett bättre alternativ?

  • Anonym (qwerty)

    Tidiga missfall är faktiskt väldigt vanligt. 25% av alla kända graviditeter slutar i missfall. Och då är det ett stort mörkertal eftersom det är ganska få som testar sig och vet om graviditeten så pass tidigt.

    Ni blir ju dock inte nekade om ni aktivt försökt i två år (är det va? har jag för mig)

  • Anonym (x)
    Anonym (qwerty) skrev 2018-05-31 17:53:55 följande:

    Tidiga missfall är faktiskt väldigt vanligt. 25% av alla kända graviditeter slutar i missfall. Och då är det ett stort mörkertal eftersom det är ganska få som testar sig och vet om graviditeten så pass tidigt.

    Ni blir ju dock inte nekade om ni aktivt försökt i två år (är det va? har jag för mig)


    Ja det stämmer säkert, 1 av 4 graviditeter slutar i missfall. Men har man exempelvis då 4 graviditeter som alla 4 leder till missfall så är det ju inte inom ramen för vad som är normalt längre. 
  • Anonym (x)
    Anonym (G) skrev 2018-05-31 16:43:48 följande:

    Ivf-utredning låter väl som ett bättre alternativ?


    Hjälper ivf när man får missfall?
  • Anonym (??)
    Anonym (x) skrev 2018-05-31 18:02:13 följande:
    Hjälper ivf när man får missfall?
    Nja, det kan göra om det är så att man egentligen är överfertil och många halvdana ägg blir befruktade som inte har en chans i längden. Vid IVF ser de ju hur embryona ser ut och kan sätta in de allra bästa. Men för att förhindra m.f är mediciner bäst. Och jag anser absolut att m.f runt v.6 räknas!
  • Anonym (x)
    Anonym (??) skrev 2018-05-31 20:08:01 följande:
    Nja, det kan göra om det är så att man egentligen är överfertil och många halvdana ägg blir befruktade som inte har en chans i längden. Vid IVF ser de ju hur embryona ser ut och kan sätta in de allra bästa. Men för att förhindra m.f är mediciner bäst. Och jag anser absolut att m.f runt v.6 räknas!
    Tack för ditt svar, det var väldigt hjälpsamt. Min läkare har inte nämnt detta för mig, så jag får kolla upp det närmare. 
  • lovenoodle

    blir så ledsen av att höra sådant här! klart det räknas?!
    har ni väntat med att försöka eller kört igen direkt efter varje gång?
    jag har fått två missfall i rad nu och blev rekommenderad att vänta en mens för att kroppen skulle få vila lite

  • Anonym (x)
    lovenoodle skrev 2018-06-01 10:05:48 följande:

    blir så ledsen av att höra sådant här! klart det räknas?!
    har ni väntat med att försöka eller kört igen direkt efter varje gång?
    jag har fått två missfall i rad nu och blev rekommenderad att vänta en mens för att kroppen skulle få vila lite


    Ja det blir som ett slag i ansiktet... Många tror att man inte blir ledsen när det är tidigt och att man ska vara glad över att man iaf kan bli gravid, men man har ju ändå hunnit bli glad och börjat hoppas. Det är en känslomässig berg-och dalbana att gå genom det gång på gång. De flesta tar nog för givet att de kan få barn och att det kommer gå bra när man väl lyckats bli gravid, även om en viss oro såklart finns. Men har man haft flera missfall så tar man istället för givet att fostret ska dö varje gång. Det är svårt att kunna föreställa sig ett annat resultat. 

    Beklagar att även du fått erfara samma sak. Hoppas det går bättre nästa gång. Jag har inte haft paus mellan mina mf, har läst att det egentligen inte ska behövas.  
Svar på tråden Missfall innan v 6 räknas inte?