• Attraktiv

    Är det försent för mig att börja träna kampsport?

    Jag känner att jag skulle vilja börja träna karate eller annan kampsport. Är 46 år och tänker att det kanske är för gammalt eftersom det tar några år för att bli bra. Dessutom inbillar jag mig att det endast är 20-25 åringar som tränar som nybörjare.

    Har ni några erfarenheter kring ovanstående?

  • Svar på tråden Är det försent för mig att börja träna kampsport?
  • EmberEyes

    Beror på din ambitionsnivå. Du lär inte bli uttagen till VM/OS-laget, nej. Som en skoj träningsform? Inga problem. När jag började träna jujutsu i gymnasiet så hade jag en underbar nybliven pensionär i min nybörjargrupp.

  • Anonym (Tjej)

    Inga problel om du är hyfsat tränad. Väljer du en ovanligare kampsport än karate och judo har du säkert också möjlighet att bli bra.

    Är det bara sparkar och slag du är intresserad av eller även vapen?

  • Attraktiv

    Jag är dåligt tränad men har ganska bra kondition eftersom jag cyklar till arbetet varje dag.

    Min ambition är inte OS utan mer att kunna bli smidig. Helst skulle jag kunna vilja sparka så som man ser yngre göra. Jag är ute efter att träna någon av de vanliga kampsporterna där man slår och sparkar. Judo och jujutsu känns tråkigt, ungefär som brottning.

  • Aniiee

    Superdum fråga från mångårig utövare: VARFÖR vill du träna karate (eller dyl)?


    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • vargbjörn

    Alltså jag har tränat kampsport till och från (mest från) sedan jag var sexton. Jag började med boxning när jag var 38 sen har det vart mycket från igen tills jag började igen vårterminen. Jag e 40 nu och har nog aldrig varit bättre- klar flåset tar mer tid att hålla uppe men mentalt styrkemässigt och snabbhetsmässigt märker jag ingen skillnad. Kör på. men vänta dig inte o vinna en match med en 20 åring som tränat intensivt ett gäng år. 

  • Attraktiv
    Aniiee skrev 2018-05-31 22:49:08 följande:

    Superdum fråga från mångårig utövare: VARFÖR vill du träna karate (eller dyl)?


    Jag är fascinerad äver vad kroppen är kapabel till och jag skulle vilja bli smidigare. Dessutom tror jag att man mår bättre mentalt.
  • Anonym (al)

    Nä det är (var) inget ovanligt att 40åringar började på nybörjar nivåer.

    Nu är det rätt många år sen jag höll på med div kampsporter men antar att det inte ändrats så mycket.

Svar på tråden Är det försent för mig att börja träna kampsport?