• mikalela86

Flyga i vecka 14

Hej. Jag är otroligt orolig för missfall, ska ut och flyga i v.14 (13+1). Ingen lång flygning men med 2 mellanlandningar dit och hem ett par dagar senare med 1 mellanlandning. Jag har läst en del att flygning inte orsakar något missfall. Men ville ändå skriva ett inlägg här och fråga.

• Svar på tråden Flyga i vecka 14
  • Bubbel85

Jag flög till Kanarieöarna i v.18, jag var aldrig orolig och nu är jag i v.39. Man kan läsa trådar här inne om de som fick missfall dagarna efter en flygresa men jag tror 100% att det bara isåfall är en slump. Skulle en flygresa, tänker lufttrycket tex orsaka missfallet tror jag missfallet skulle skett förr eller senare ändå och att graviditeten ändå inte var frisk nog att klara sig.

• Ebo88

Det är ju jättemånga gravida som flyger. Jag flög i vintras när jag var gravid i v.5+ - 7+. Det var långflyg. 12 timmar dit ocj 10 timmar hem. Många av mina vänner sommar vart gravida har flygit till Grekland, Gran Canaria, Dubai osv. Dom har vart gravida allt från v.5 till v. 30.

Det man ska tänka på - oavsett om man är gravid eller inte är risken för blodproppar ökar. Ha stödstrumpor, drick mycket vätska och gå och stå upp på planet.

Blodproppar kan sätta sig i moderkaka och navelsträng eller i din överiha kropp men som sagt, gå, stå och ha stödstrumpor. Apotekspersonalen kan hjälpa dig välja ut rätt storlek. En fördel är ju mellanlandningarna för då får du sträcka ut dig och gå :)

• EpicNurse

Du kan definitivt flyga. Flygning ökar inte risken för missfall.

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
Svar på tråden Flyga i vecka 14