• Anonym (Knapert)

Ensamstående! Hur mycket får ni i underhållsbidrag?

Jag är ensamstående med två barn. Barnens pappa ger mig 4000 kronor varje månad. Jag får hela barnbidraget. Barnen är 14 och 15 år gamla. De äter massor och kläder slits samt träningar kostar skymycket! 

Jag tycker det är för lite. Men min kompis man ger henne bara 1250 kr per barn, men hennes är 8 och 9 år gamla. 

Hur mycket bör man få för att det ska täcka utgifterna? Vad får ni från era barns pappor?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-06-02 13:01
    tillägg här då folk tror jag spenderar mer än man behöver. Detta handlar om att en pappa som väljer att inte engagera sig och inte vara närvarande och hjälpa sina barn med något bör betala i form av cash. Inte mer än rätt då en ensamstående gör allt, betalar massor i form av vabb-dagar, mat, nöjen, kläder, sporter, sömnlösa nätter, sjukhusbesök osv. Det handlar om vad som är rättvist. 4000 i månaden kompenserar inte för en frånvarande förälder.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-06-02 13:02
    Dessutom kostar ett större boende mycket mer så utgifterna blir automatiskt högre för den ensamstående. Resorna dyrare med flera biljetter osv.

• Svar på tråden Ensamstående! Hur mycket får ni i underhållsbidrag?
  • Anonym (A)

Du får alltså 4000+2650 kr (+4000 som du själv förväntas lägga, du ska också betala precis som pappan). Alltså 10650 kr.

• Anonym (Me)

Om man går genom FK så ligger det på 1573. Så om du får 2000 så är det mycket pengar. Hjälper pappan till med kläder/resor och annat?

• SysterY

Du har ju redan mer än 5000kr per barn och månad (2000 kr från pappan + barnbidraget 1325 kr+ 2000 kr från dig) och det måste väl ändå räcka?!

Du får lära dig att planera din ekonomi bättee om du tycker det är lite.

Om du ska ha underhållsstöd via fk så är det 1573 kr för 14-åringen och 1723 kr för 15 åringen då det ökas efter 15 år fyllda. Och du får nu 2000 kr per barn av pappan.

• Anonym (Polly)

Du vet att du ska betala hälften själv för dina barn va?

• Anonym (H)

Jag får inte underhållsbidrag utan underhållstöd som ligger på 1723 kr för ett barn över 15 år.

• Anonym (H)
    Anonym (Polly) skrev 2018-06-01 16:14:49 följande:

Du vet att du ska betala hälften själv för dina barn va?

Så är inte reglerna. Man ska betala efter sin förmåga.
  • Fjäril kär
    Anonym (Knapert) skrev 2018-06-01 15:45:47 följande:

Jag är ensamstående med två barn. Barnens pappa ger mig 4000 kronor varje månad. Jag får hela barnbidraget. Barnen är 14 och 15 år gamla. De äter massor och kläder slits samt träningar kostar skymycket! 

Jag tycker det är för lite. Men min kompis man ger henne bara 1250 kr per barn, men hennes är 8 och 9 år gamla. 

Hur mycket bör man få för att det ska täcka utgifterna? Vad får ni från era barns pappor?

Du får rätta munnen efter matsäcken. Planera ekonomin och lära er leva på de pengar ni har.

Det är inte meningen att underhåll ska täcka precis alla barnens utgifter eftersom även du förväntas betala din del för barnen också.
  • Anonym (Förmåga eller vilja.)
    Anonym (H) skrev 2018-06-01 16:17:10 följande:
    Så är inte reglerna. Man ska betala efter sin förmåga.
    Just nu betala jag bara FK , dom gör en utredning varje år på min inkomst, för två år sedan hade jag 1,5 milj i årsinkomst, blev ändå bara FK rek för underhåll.
    Tog ledigt två år, nu betalar jag inget, FK fick inkomsten 0 kr Då betalar dom ut beloppet och jag behöver inte återbetala till FK. 
  • Anonym (Förmåga eller vilja.)
    Anonym (H) skrev 2018-06-01 16:16:23 följande:

Jag får inte underhållsbidrag utan underhållstöd som ligger på 1723 kr för ett barn över 15 år.

Man betalar efter er gemensamma inkomst, din o pappans, den levnadsstandarden  ska barnen ha. men då måste du gå till tingsrätt, du måste även veta utlägg ditt ex har, som hyror,lån kostnader för bil o så vidare, om det är lönt för dig o dra han till tingsrätt.
Svar på tråden Ensamstående! Hur mycket får ni i underhållsbidrag?