Hur hjälpa en 14-åring bli få social kompetens?
Jag är orolig för framtiden på grund av att min 14-årnng inte har så bra social kompetens. 14-åringen kan i vissa fall uppföra sig trevligt, hälsa och småprata när vi träffar bekanta eller vänner. Men ibland och ofta är 14-åringen ganska svår. Dvs hälsar inte om jag inte påminner om det, säger inte hej då om jag inte påminner om det och småpratar inte av sig självt om jag inte säger till om det. Detta är stressigt och jag blir orolig för hur framtiden blir om 14-åringen inte börjar tänka på dessa saker själv.
14-åringen är väldigt viljestark och har en personlighet och är mån om att inte härma andra. Dvs säger "jag är mig själv" och "jag är inte så". Vilket är en bra egenskap anser jag. Men att vara socialt kompetens säger alla är viktigare i dagens samhälle än något annat. Detta stressar mig.
Har funderat på om teaterkurser kan hjälpa till på traven? 14-åringen är ju blyg också vilket gör det ännu svårare. Både lite blyg och disträ gör alltså att detta blir svårt socialt. Att träffa nya vänner blir t.ex. problem.
Har ni tips? Egna erfarenheter av barn som inte är så sociala, som inte hittar rätt, dvs har svårt att inleda småprat. Min 14-åringen kan liksom istället för att börja prata och säga "hej hur mår du, vad har du gjort i helgen" rakt på sak säga "Jag klarade inte so-provet!". Det blir liksom helt taget ur luften. Detta vill jag att 14-åringen ska reflektera över och pratar om det att det är viktigt att man tränar upp sin sociala förmåga precis som allt annat man måste bli bra på.
Kan någon ge mig konkreta tips på hur jag ska hjälpa till med det här?