• linasblomma

Plussat idag, med 5mån bebis

Så min dotter är 5 månader gammal. Jag har kännt mig gravid de senaste dagarna med illamående och extremt humör (stackars mannen) och köpte ett test igår. Super plus. Inte alls förberedd på detta, då jag helammar dottern och dessutom är alldeles för smal av allt ammande. Kan inte hålla vikten uppe.
    Mensen har jag inte sett röken av. Men plus är ett plus så nu blir det ett syskon =)

Jag är glad, om än lite chockad... försöker lista ut vilken vecka jag kan vara i då jag inte haft någon mens att gå efter. Vid första graviditeten fick jag illamående kring v 7-9. Då skulle jag vara ca 2 mån redan! Och då var min dotter bara 3 mån när jag blev på smällen.

Jag befinner mig utomlands nu under min mammaledighet (thailand, där även pappa kommer ifrån) och hade tänkt stanna tills nyår och ska egentligen tillbaka till mitt jobb i februari. Nu vet jag inte vad jag ska göra. Åka hem tidigare eller inte. Här har jag ju inga rättgiheter att få ultraljud och hälsokontroller, det känns lite obehagligt att gå hela graviditeten utan att göra någon koll.
    eller så får jag betala för det, men det kan bli rätt dyrt. Men det får det vara värt.

Vet inte vad jag ville här egentligen, bara skriva av mig. Just nu är det bara jag och du som vet, inte ens mannen. 

• Svar på tråden Plussat idag, med 5mån bebis
  • GAndrea

Grattis! Vad kul! Jag plussade när min äldsta dotter var 8 månader. Min andra graviditet var mycket tuffare och gjorde ondare än första. Så det kändes bra att fortfarande ha en bebis hemma som sov mycket och inte märkte att mamma var trött ;)

Nu är andra graviditeten slut och minsta dottern är 2 mån. Tack vara att det är tätt mellan dem så kan både pappan och jag vara hemma första 4 månaderna ihop med föräldrardagar. Är pappan till barnen också svensk medborgare? För att vara hemma båda ett längre tag i början är guld värt!

Sen om det varit jag hade jag nog velat vara i Sverige under graviditeten, med mvc besök och kontroller pga språket och kostnader. Men det är ju något du får prata med mannen om innan ni bestämmer er. Grattis! Det är en superhäftig känsla att se sina två barn ihop. Speciellt när de båda är så små!

• linasblomma
    GAndrea skrev 2018-06-02 04:47:07 följande:

Grattis! Vad kul! Jag plussade när min äldsta dotter var 8 månader. Min andra graviditet var mycket tuffare och gjorde ondare än första. Så det kändes bra att fortfarande ha en bebis hemma som sov mycket och inte märkte att mamma var trött ;)

Nu är andra graviditeten slut och minsta dottern är 2 mån. Tack vara att det är tätt mellan dem så kan både pappan och jag vara hemma första 4 månaderna ihop med föräldrardagar. Är pappan till barnen också svensk medborgare? För att vara hemma båda ett längre tag i början är guld värt!

Sen om det varit jag hade jag nog velat vara i Sverige under graviditeten, med mvc besök och kontroller pga språket och kostnader. Men det är ju något du får prata med mannen om innan ni bestämmer er. Grattis! Det är en superhäftig känsla att se sina två barn ihop. Speciellt när de båda är så små!

Tack för peppet. Jag är lite rädd för tröttheten, då jag är så känslig för sömnbrist, men som du säger, att se dom två ihop måste vara guld=)

Jag får väl börja med att ta reda på hur långt jag är gången innan jag tar nästa steg. Pappan är inte svensk medborgare än, det tar ca två år pga handläggningstiden. Under dessa två år får han vara i Sverige i 3 mån, sedan måste han ut i 3 mån innan han kan få nya 3 mån. Det är därför vi är här. Så lite rörigt kommer det bli. Jag kommer ju hamna ensam periodvis, och eftersom mina föräldrar är i Sverige och jag här, så har dottren inte chansen att knyta an till dom. Jag lär ju behöva deras hjälp =)
Svar på tråden Plussat idag, med 5mån bebis