• Anonym (Varför)

Det luktar gammal gubbe i rummet!

Jag bor i en gammal hyresrätt med typ 60 tals kök så lägenheten är ju inte direkt jättemodern. Ibland kommer det en lukt in till mitt sovrum som jag antar kommer från "hålet" uppe på väggen som är någon gammaldags ventil (den är fyrkantig med galler och har en kedja som hänger ner) . Det luktar som gammal gubbe/instängd rök sådan lukt som kan fastna i möbler och kläder när man suttit och rökt inomhus. Men vad är det egentligen för lukt, kan det vara cigarrök? Jag vet inte direkt hur cigarrök luktar men lukten är mer "instängd/gammal" än vanlig cigarettrök. Kan det vara grannen som sitter och röker cigarr inne i sin lägenhet och att röken kommer ut till min lägenhet genom ventilen? I vilket fall som helst är det iallfall jäkligt störande!

• Svar på tråden Det luktar gammal gubbe i rummet!
  • isolande

Japp, rök, lukt, bananflugor och vägglöss är exempel på härligheter som kan färdas via ventilationsrör i flerfamiljshus. Själv har jag duvornas morgonmöte i mitt badrum, trots att jag bor på bottenvåningen och de kuttrar 5 våningar upp på taket Skrattande

• Anonym (Varför)
    isolande skrev 2018-06-04 14:38:44 följande:

Japp, rök, lukt, bananflugor och vägglöss är exempel på härligheter som kan färdas via ventilationsrör i flerfamiljshus. Själv har jag duvornas morgonmöte i mitt badrum, trots att jag bor på bottenvåningen och de kuttrar 5 våningar upp på taket

Men finns det ingen lag på att det måste va tätt? Är det samma luft som grannarna har i sin lägenhet som kommer till min lägenhet genom ventilen?
  • isolande

Hur menar du med tätt? Självklart går det kanaler mellan lägenheterna där det är "öppet" mellan. Det ska ju dock vara ett drag igenom huset så att man slipper varandras luft. Men i vissa fall funkar det sämre och då kan det sippra in grannluft till dig. Ofräsht, ja.

Ta kontakt med hyresvärden och be dem kolla så allt står rätt till med ventilationen. Men har man en extremofräsh rökande granne så får man tyvärr räkna med lukt oavsett hur bra ventilation man har.

Svar på tråden Det luktar gammal gubbe i rummet!