• Gravidmedförstabarnet

Visar clearblue fel??

Hej! Jag plussade förra veckan på clearblues digitala test och då stod det gravid 2-3. Efter en vecka (nu i onsdags) så plussade jag igen och då stod det gravid 3+, skönt tänkte jag! Men nu när jag testade igen (ja, det är första barnet och jag är alltså fortfarande extremt chockad som ni märker) så stod det gravid 2-3 igen. Har min största mardröm blivit sann? Har jag fått missed abortion? ????

• Svar på tråden Visar clearblue fel??
  • Aamon

För att veckoindikatorn ska visa rätt måste det vara morgonurin man testar på. Annars kan man få en lägre siffra än sanningen.

När jag fick ma så fortsatte mina test att stiga då fostret dött men hcg fortsatte stiga ett tag till. Jag tror inte du behöver oroa dig i nuläget. Sluta testa och ta det lugnt!

• Gravidmedförstabarnet

Hemskt med ma :(

Ja jag försöker ta det lugnt men på det så har jag inga symptomer vilket gör mig ännumer orolig. Känner att jag seriöst börjar bli psykiskt sjuk av att vara gravid. Oroar mig hela tiden

• MrsAJ88

Under min nuvarande graviditet fick jag en liten blödning i v 6+0 och blev då orolig (även om jag gjorde det med dottern med). Jag tog därför en teststicks som var svagare än i v 4+0, och nästa dage var den till min förskräckelse ännu svagare. Jag googlade då runt och stötte på hook-effekten som jag läste om, som innebär att när hCG-nivåerna blir väldigt höga kan testet bli svagare för att de överflödiga hCG-mängderna på något vis minskar bindningen av färg på testet som jag förstått det. (Clearblue digital innehåller vanliga stickor på vilka det blir färgade streck vars styrka testet läser av för att ange vecka). Jag testade därför att späda min urin och ju mer jag spädde (upp till 1:10) desto starkare blev strecket, alltså hade jag höga hCG-nivåer. Går nu in i v 18 imorgon och har sett bebisen på ultraljud så i mitt fall var detta förklaringen (har dock tidigare haft missfall och få blev strecken svagare så det kan naturligtvis också vara en anledning men det finns alltså andra förklaringar också). Lycka till!

• MrsAJ88

Ps. Bifogar en bild på hur mina test såg ut, där de starkaste är det mest utspädda.

• MrsAJ88

Ps. Igen; jag var i v 6+2 när jag tog första testet som var svagare, 6+3 när bildserien med spädda test ovan togs (ivf-graviditet så jag vet exakt).

• InaLo

Med min dotter så fick jag 2-3v BMI-2 och 3+ BMI +1 sedan gjorde jag ett test till 7+2 och fick då 2-3v. Jag var säker på att jag skulle få missfall men en frisk flicka fick jag. Denna graviditet testade jag inte efter 2-3 veckor på bim+2 är gravid i v33 nu.

• Irie
    Gravidmedförstabarnet skrev 2018-06-03 10:37:31 följande:

Hej! Jag plussade förra veckan på clearblues digitala test och då stod det gravid 2-3. Efter en vecka (nu i onsdags) så plussade jag igen och då stod det gravid 3+, skönt tänkte jag! Men nu när jag testade igen (ja, det är första barnet och jag är alltså fortfarande extremt chockad som ni märker) så stod det gravid 2-3 igen. Har min största mardröm blivit sann? Har jag fått missed abortion? ????

råkat ut för samma, får jag fråga hur det gick för dig?
  • Gravidmedförstabarnet

Hej! Jag är nu gravid i vecka 30, så det gick bra. Stressa absolut inte över veckoindikatorn, för det var flera som det hade visat fel för. Dessutom, om man får ma, så brukar det fortfarande visa att man är gravid starkt på stickan då kroppen fortfarande tror att den är gravid. Jag har haft så många oron under graviditeten men det är så dumt egentligen, försök slappna av och njut av din graviditet ??

• Gravidmedförstabarnet
    Irie skrev 2018-11-14 15:10:39 följande:

råkat ut för samma, får jag fråga hur det gick för dig?

Vet ej om du ser att jag svarat när jag inte citerar din kommentar, så jag citerar den nu :)
  • Irie

Tog ett med morgonurin i går igen, står på 2-3 veckor igen efter att ha gett utslag på 1-2 en dag efter att den slagit om till 2-3./0 ska försöka sluta testa nu och låta kroppen sköta sitt oavsett vilket håll det går åt???? Grattis till kommande bebis ????

• Gravidmedförstabarnet
    Irie skrev 2018-11-15 10:59:13 följande:

Tog ett med morgonurin i går igen, står på 2-3 veckor igen efter att ha gett utslag på 1-2 en dag efter att den slagit om till 2-3./0 ska försöka sluta testa nu och låta kroppen sköta sitt oavsett vilket håll det går åt???? Grattis till kommande bebis ????

Lättare sagt än gjort men försök verkligen slappna av. Det kommer säkert gå vägen precis som det gjorde för mig. Tiden går snabbt, och helt plötsligt sitter du i vecka 30 och känner kullerbyttor hela tiden inne i magen ??
  • Irie

Mina frågetecken skulle med vara hjärtan och en glad gubbe ????

Svar på tråden Visar clearblue fel??