• Flisan41

    Tunn slemhinna

    Jag har länge försökt bli gravid men inte lyckats. Jag är 43 år och ägglossar på egen hand och har regelbunden cykel. Jag har inte mätt slemhinnans tjocklek men misstänker att den är för tunn för ett ägg att kunna fästa.. Jag har väldigt sparsam mens max 3 dagar och bara första dagen jag behöver använda tampong. Jag har heller inte så mkt äl flytning. Jag undrar om de mediciner som finns som en del får utskrivet inför ex ivf för att slemhinnan ska tjocka till sig Femanest eller Progynon. Kan jag få detta utskrivet tro? Är lite nojig för det här med östrogenpreparat och cancerrisk... Nån som vet hur det funkar?

  • Svar på tråden Tunn slemhinna
  • UndrandeSökare

    Boka tid hos gyn och mät din slemhinna så får du veta hur tjock den är. Den ska vara minst 7mm tjock för att man ska kunna göra insättning vid ivf.

    Har ni gjort någon infertilitetsutredning via Landstinget? Om man försökt i 12 månader utan plus (6månader om man är över 35år) så kan man ha rätt att göra en utredning. Samma sak om man haft 3 missfall, då kan man få göra en infertilitetsutredning.

    Kan du tänka dig att göra äggdonation utomlands?

    Det är största chansen att få barn på om man är 43 år, för tyvärr blir ens egna ägg för gamla. Vi är i 40-års åldern och gav upp om egna äggen efter 5 missfall och gör nu donation på Avaclinic i Riga istället.

  • Flisan41

    Jag har ett barn sedan innan som är 10 men eftersom jag är för gammal för att få göra en utredning så har jag inte kunnat mäta slemhinnan. När jag insåg att jag ville ha ett barn till var jag på väg att fylla 42 och blev då nekad utredning pga åldern. Jag har mätt progesteronet efter äl och tydligen har jag egen äl. Jag har också fått Letrozol utskrivet som en boost. Jag tror inte jag är beredd att söka mig utomlands för äggdonation. Det är en för hög kostnad och blir det inget får jag vara glad för det barn jag har, tänkte mer om man kunde öka sina förutsättningar.

  • 2barnsmorsan
    UndrandeSökare skrev 2018-06-04 10:23:55 följande:

    Boka tid hos gyn och mät din slemhinna så får du veta hur tjock den är. Den ska vara minst 7mm tjock för att man ska kunna göra insättning vid ivf.

    Har ni gjort någon infertilitetsutredning via Landstinget? Om man försökt i 12 månader utan plus (6månader om man är över 35år) så kan man ha rätt att göra en utredning. Samma sak om man haft 3 missfall, då kan man få göra en infertilitetsutredning.

    Kan du tänka dig att göra äggdonation utomlands?

    Det är största chansen att få barn på om man är 43 år, för tyvärr blir ens egna ägg för gamla. Vi är i 40-års åldern och gav upp om egna äggen efter 5 missfall och gör nu donation på Avaclinic i Riga istället.


    Vad kostar det med äggdonation där? Hur går det till? Använder ni din mans spermier?
  • UndrandeSökare
    Flisan41 skrev 2018-06-04 11:55:44 följande:

    Jag har ett barn sedan innan som är 10 men eftersom jag är för gammal för att få göra en utredning så har jag inte kunnat mäta slemhinnan. När jag insåg att jag ville ha ett barn till var jag på väg att fylla 42 och blev då nekad utredning pga åldern. Jag har mätt progesteronet efter äl och tydligen har jag egen äl. Jag har också fått Letrozol utskrivet som en boost. Jag tror inte jag är beredd att söka mig utomlands för äggdonation. Det är en för hög kostnad och blir det inget får jag vara glad för det barn jag har, tänkte mer om man kunde öka sina förutsättningar.


    Här kommer några förslag till hur du kan öka dina förutsättningar.
    Ok, om du inte får göra en utredning via Landstinget, så kan du göra en själv via tex Werlabs.se eller Blodkollen.se Hos dem kan man köpa blodprovsremisser och betala själv och ta blodprover hos deras labb. Man klickar i vilka prov man vill ta på deras hemsida, betlar via hemsidan och tidigast nästa vardag (och senast inom 3 månader) så går man och tar blodproven. Sen får man ett sms när provsvaren är färdiga och man loggar då in på hemsidan och läser provsvaret direkt på skärmen. Jättesmidigt ! Använder du rabattkoden "LCHF" hos Werlabs så blir det billigare !

    Kolla var ditt närmaste Werlabs provtagningsställe finns här:
    werlabs.se/provtagningsstallen/

    Köp Werlabs fertilitetstest och ta det på CD3 (3e dagen i menscykeln)
    werlabs.se/blodprov/fertilitetstest/

    Fertilitetstestet mäter bland annat AMH, vilket talar om hur bra eller dålig äggreserv man har, dvs ungefär hur många ägg man har kvar. (Men säger tyvärr inget om kvaliteten).

    Mät också dina sköldkörtelvärden (TSH. T3, T4, TRAK och TPO) TSH ska vara max 1.0 i fertilitetssyfte. om man har för högt så kan det vara en orsak till att man inte blir gravid. Sänks med Levaxin tabletter.

    Mät också ditt Prolaktin fastade på CD21 (21a dagen i menscykeln). Om man har för högt värde av det så fungerar det som p-piller. Ska ligga runt det lägsta referensvärdet )står på provsvaret). Sänks med Pravidel tabletter. prolaktin kan tas genom t ex Blodkollen.se

    Vill du boosta kroppen på egen hand, så börja ta folsyra 500mikrogram. D-vitamin och Omega3 kapslar dagligen. Sen finns det också en mängd andra preparat man kan testa om man vill, tex Munkpeppar (Agnus castus), Ubiquinol Q10, DHEA, Apiforce drottninggele, Rosenrot, Fertilitetsglidmedel, Progesteronkrämen Progesterall etc Några förslag hittar du här: www.graviditetskollen.nu/produkter/oka-chansen-att-bli-gravid/

    Jag läste i en studie att om mannen äter 5mg Folsyra (finns på recept i Sverige) eller ta 10st 500mikrogram tabletter Folsyra (som finns receptfritt på Apoteket för att komma upp i rätt dos) plus 66mg Zink dagligen i 3 månader så förbättras spermierna. Så det kan ju också vara värt att testa om ni vill.

    Jag kan också rekommendera att man gör IvfSerums Mensblodtest, det gör man hemifrån och skickar med posten till labbet i Aten. Om några baciller hittas som inte ska vara där så ingår receptskrivning på antibiotikarecept. Både mannen och kvinnan måste behandlas samtidigt för annars bollar man bara bacillerna mellan varandra. Bacillerna kan störa när embryot försöker fästa och då blir det minus eller missfall. Så man ökar verkligen chanserna om man får bort ev, baciller.

    Man behöver 5 saker till testet:
    1st vadderad påse av minsta storlek
    några frimärken
    koksaltlösning att späda blodet med lite i röret (finns på Apoteket)
    urinprovrör med skruvkork (finns på Apoteket)
    Mensblodsinformations dokumentet med adressen att skicka till.
    Det dokumentet hittar du här :
    www.ivfserum.com/infection-screening/
  • Flisan41

    Tack för alla dina tips! Några av dem har jag testat såsom dhea, rosenrot, melatonin, inositol, d-vitamin, q10, progesterall, fertilitetsglidmedel, Letrozol. Så några alltså Jag har också kollat sköldkörtelvärdena hos husläkare. Jag vet inte men det är detta med slemhinnan som jag fått för mig. Jag blöder så lite. Inför ivf och fet äter ju många preparat som gör slemhinnan tjockare. Men det är ju säkert äggkvaliteten också i mitt fall.

  • UndrandeSökare
    2barnsmorsan skrev 2018-06-04 12:07:26 följande:
    Vad kostar det med äggdonation där? Hur går det till? Använder ni din mans spermier?
    Jag gick in på deras hemsida en vardag under kontorstid och började chatta med en av deras koordinatorer som heter Veronika, hon svarade på alla frågor jag hade.

    Sen fortsatte vi kontakten via mail. Hon mailade mig 3 dokument. Det var ett patientforumlär som vi skulle fylla i info om oss, ett donatorsdokument som vi skulle fylla i hur vi ville donatorn skulle se ut, samt en lista på vilka blodprover vi behövde ta och maila in provsvaren till kliniken (Hiv, Syfilis, Hepatit B, Hepatit C,  blodgrupp, rhfaktor etc )

    Man får göra ett spermatest hos dem som heter Sperm dna fragmentationstest på kliniken och utifrån resultatet på det bestäms om mannens sperma kan användas eller inte. Är sperma för dålig gör man dubbeldonation (dvs både ägg och spermadonation, det är tillåtet enligt lag i många länder utomlands).

    Alla priser hittar du på klinikens hemsida:

    www.avaclinic.lv/se/prislista.html


  • UndrandeSökare
    Flisan41 skrev 2018-06-04 12:44:46 följande:

    Tack för alla dina tips! Några av dem har jag testat såsom dhea, rosenrot, melatonin, inositol, d-vitamin, q10, progesterall, fertilitetsglidmedel, Letrozol. Så några alltså Jag har också kollat sköldkörtelvärdena hos husläkare. Jag vet inte men det är detta med slemhinnan som jag fått för mig. Jag blöder så lite. Inför ivf och fet äter ju många preparat som gör slemhinnan tjockare. Men det är ju säkert äggkvaliteten också i mitt fall.


    Du kan försöka förbättra slemhinnan med hög dos E-vitamin 100mg, man tar 4 tabletter per dag. Start från CD1 (första dagen i menscykeln) Det kan ju vara värt att testa om du vill. Jag vet att vissa kliniker använder det när deras patienter har problem med slemhinnan. Annars finns det andra kenp som tex östrogenplåster och sånt, men du sa ju att du vill inte ha östrogentillskott.
  • UndrandeSökare

    Flisan41- Testa gärna att göra Mensblodprovet också, jag vet minst en tjej jag pratat med som sa att hon hade aldrig haft så tjock slemhinna som efter att hon gjort Mensblodtestet, infektion hittades men efter antibiotikan fick hon bort bacillerna. Många tjejer/kvinnor i Atentråden har lyckats få barn efter just Mensblodtestet och antibiotikakuren. Det är olika lång kur och olika sorters antibiotika beroende på exakt vilka baciller som hittas.

  • DaniellaCal
    Flisan41 skrev 2018-06-03 11:31:24 följande:

    Jag har länge försökt bli gravid men inte lyckats. Jag är 43 år och ägglossar på egen hand och har regelbunden cykel. Jag har inte mätt slemhinnans tjocklek men misstänker att den är för tunn för ett ägg att kunna fästa.. Jag har väldigt sparsam mens max 3 dagar och bara första dagen jag behöver använda tampong. Jag har heller inte så mkt äl flytning. Jag undrar om de mediciner som finns som en del får utskrivet inför ex ivf för att slemhinnan ska tjocka till sig Femanest eller Progynon. Kan jag få detta utskrivet tro? Är lite nojig för det här med östrogenpreparat och cancerrisk... Nån som vet hur det funkar?


    Jag har också väldigt sparsam mens, precis som du i max 3 dagar, knappt det ens..

    Men blev gravid vid 40år trots detta, på första försöket dessutom!! Så det inte helt säkert att det är tunn slemhinna som är problemet :)

    Däremot försöker vi skaffa syskon nu vid 42 och nu går det trögare.. Misstänker att det är TSH värdet som ställer till det, precis som en skrev ovan så kan det påverka fertiliteten och är rätt vanligt i vår ålder.. (mitt värde ligger mellan 3,5 och 7). Man kan också få sparsam mens av det nämligen.

    Lycka till !!
  • 2barnsmorsan
    UndrandeSökare skrev 2018-06-04 12:46:24 följande:

    Jag gick in på deras hemsida en vardag under kontorstid och började chatta med en av deras koordinatorer som heter Veronika, hon svarade på alla frågor jag hade.

    Sen fortsatte vi kontakten via mail. Hon mailade mig 3 dokument. Det var ett patientforumlär som vi skulle fylla i info om oss, ett donatorsdokument som vi skulle fylla i hur vi ville donatorn skulle se ut, samt en lista på vilka blodprover vi behövde ta och maila in provsvaren till kliniken (Hiv, Syfilis, Hepatit B, Hepatit C,  blodgrupp, rhfaktor etc )

    Man får göra ett spermatest hos dem som heter Sperm dna fragmentationstest på kliniken och utifrån resultatet på det bestäms om mannens sperma kan användas eller inte. Är sperma för dålig gör man dubbeldonation (dvs både ägg och spermadonation, det är tillåtet enligt lag i många länder utomlands).

    Alla priser hittar du på klinikens hemsida:

    www.avaclinic.lv/se/prislista.html


    Tack för svar!
  • Flisan41
    DaniellaCal skrev 2018-06-04 18:47:21 följande:

    Jag har också väldigt sparsam mens, precis som du i max 3 dagar, knappt det ens..

    Men blev gravid vid 40år trots detta, på första försöket dessutom!! Så det inte helt säkert att det är tunn slemhinna som är problemet :)

    Däremot försöker vi skaffa syskon nu vid 42 och nu går det trögare.. Misstänker att det är TSH värdet som ställer till det, precis som en skrev ovan så kan det påverka fertiliteten och är rätt vanligt i vår ålder.. (mitt värde ligger mellan 3,5 och 7). Man kan också få sparsam mens av det nämligen.

    Lycka till !!


    Tack och detsamma! Jag har mätt tsh och mina värden var enl läkaren normala. Jag vet ju att det är svårt i vår ålder men jag trodde aldrig att det var såhär svårt. Särskilt när den enda gången jag blivit gravid tidigare blev jag det på första försöket...
  • Anemon
    Flisan41 skrev 2018-06-04 12:44:46 följande:

    Tack för alla dina tips! Några av dem har jag testat såsom dhea, rosenrot, melatonin, inositol, d-vitamin, q10, progesterall, fertilitetsglidmedel, Letrozol. Så några alltså Jag har också kollat sköldkörtelvärdena hos husläkare. Jag vet inte men det är detta med slemhinnan som jag fått för mig. Jag blöder så lite. Inför ivf och fet äter ju många preparat som gör slemhinnan tjockare. Men det är ju säkert äggkvaliteten också i mitt fall.


    Hej,
    När man tar Östrogen inför tex FET, sk stimulerad cykel, så tar man så höga doser normalt att ägglossning uteblir. Då för man ju tillbaka ett redan befruktat ägg och vill säkra att slemhinnan är perfekt genom att styra cykeln och inte behöva tima återföring med ägglossning. Jag skulle inte laborera med Östrogen själv då du kan få utebliven ägglossning vid för höga doser.
    Tänk på att du många gånger kan gå privat och mäta slemhinnan om du vill kolla tjockleken. Kostar mer men kan vara värt det så vet du läget bättre. Lycka till!
Svar på tråden Tunn slemhinna