• EpicNurse

    Natta två barn själv. Tips?

    Hur gör ni?!

    Den lille på 8 månader ska nattas en timme innan 2-åringen. Visst kan storebror sitta en stund själv och kolla på barnprogram och mysa, det älskar han. Men det känns inte okej när lillens nattning närmar sig halvtimmen eller till och med timmen!

    Tips på hur man kan natta dom var för sig utan att en känner sig ensam? Och utan att den som ska nattas blir störd..?


    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Svar på tråden Natta två barn själv. Tips?
  • EpicNurse
    Almina skrev 2018-06-03 16:03:10 följande:

    Varför inte natta dem samtidigt?

    Vad gör att nattningen tar lång tid?


    För att dom inte blir trötta samtidigt.

    Det tar tid för att det är varmt som f*n, minstingen är förkyld och kommer inte till ro. Ibland går det så klart snabbare, typ 15 minuter inkl amning, men det kan man ju inte räkna med när man är själv med båda...
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • nnnnnnnn

    Hade också nattat båda samtidigt tex liggammat lillen samtidigt som jag läste saga för stora barnet

  • EpicNurse
    nnnnnnnn skrev 2018-06-03 18:41:26 följande:

    Hade också nattat båda samtidigt tex liggammat lillen samtidigt som jag läste saga för stora barnet


    Dom sover inte i samma rum och jag tror att lillen hade blivit alldeles distraherad av boken och släppt tutten och tramsat runt haha.

    Men annars hade jag definitivt gjort så också!

    Normalt sätt är ju pappan hemma och har det ena barnet men ibland är han borta vid nattningen och jag tycker alltid det känns så jobbigt...
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Anonym (Rutin)

    Men har man två barn som man behöver natta ensam och de är för små att lämnas ensamma så får man ju se till att få in dem i rutin så att de blir trötta samtidigt. Sedan tar man en på var sida om sig i sin egen säng.

  • Anonym (Anonym(nattar samtidigt))

    Händer rätt ofta att jag får natta själv och brukar också försöka natta samtidigt. Liggammar lillen samtidigt som jag läser för den äldre eller så tar jag en nattningssväng med vagnen (har syskonvagn)

  • Almina
    EpicNurse skrev 2018-06-03 16:45:48 följande:

    För att dom inte blir trötta samtidigt.

    Det tar tid för att det är varmt som f*n, minstingen är förkyld och kommer inte till ro. Ibland går det så klart snabbare, typ 15 minuter inkl amning, men det kan man ju inte räkna med när man är själv med båda...


    Det smidigaste vore kanske att få in dem i samma rutin gällande läggtiden. Eller att den lille till och med nattas efter den store, om nattningen med den store är smidigare och kanske kan göras samtidigt som du ammar den lille.
  • Anonym (Mamman)

    Försök få in en ny rutin där båda ska nattas samma tid. Natta samtidigt då du ligger i mitten.

    När jag nattar själv brukar jag spela en låtlista med lugn avslappningsmusik för barn. Jag kallar det sovmusiken. Vi myser i soffan tillsammans innan läggning och så fort vi lägger oss i sängen är det bara musiken som gäller. Lite bök har det väl varit ibland, men det har funkat bra. Sen sover jag mellan barnen, men vill man inte det så kan man ju sen flytta den ena till sin säng.

  • Anonym (Mamman)

    Kan också tillägga att när jag nattar båda själv så somnar de fortare, de verkar ?inspireras? av varandra och är lugnare.

  • EpicNurse
    Anonym (Mamman) skrev 2018-06-03 21:54:34 följande:

    Försök få in en ny rutin där båda ska nattas samma tid. Natta samtidigt då du ligger i mitten.

    När jag nattar själv brukar jag spela en låtlista med lugn avslappningsmusik för barn. Jag kallar det sovmusiken. Vi myser i soffan tillsammans innan läggning och så fort vi lägger oss i sängen är det bara musiken som gäller. Lite bök har det väl varit ibland, men det har funkat bra. Sen sover jag mellan barnen, men vill man inte det så kan man ju sen flytta den ena till sin säng.


    Vilken smart grej med musiken! Ska absolut testas sen när dom sover i samma rum.

    Just nu är båda ganska needy och vill ha sin egentid vid nattningen. Förmodar att det är övergående då stor killen alltid varit väldigt lättnattad, fram tills nu. Typ godnatt, sov gott, gå ut och stänga dörren.

    Inser också att vi snart får komma på någon gemensam nattning men i nuläget funkar det inte. Som sagt så är vi ju alltid två föräldrar annars så det är bara då och då jag behöver natta själv.
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
Svar på tråden Natta två barn själv. Tips?