• Mamma till S

    Havandeskapsförgiftning?

    Ni som haft det, hur märkte ni av det? Hur började det?

    Har haft lite svullna fötter senaste dagarna, men inget annat. Lite illamående kom igår, har mest tänk att det har varit värmen som bidragit till mkt av måendet också, då vi haft typ 30 grader här. Imorse vaknade jag med en öm o svullen hö.hand! Lite illamående.

    Har haft illamående under hela grav. till o från o låg tom inne en vända med dropp i början!

    Blt har legat bra under hela graviditeten o även alla andra prover dom tagit. Var in i onsdags för minskade fosterrörelser, tog urinprov o blt men normalt då!

    Ringde fl o rådfrågade imorse såklart o hon sa att jag kunde prova med mkt vätska o vila o självklart komma in om jag ville det! Provade detta o svullnaden o ömmandet i handen har gått ner rejält!

    Illamåendet hänger kvar -av o till-

    Ringer bm imorn o också.

    Men om det nu skulle vara havandeskapsförgiftning, kan det gå ner då? Eller blir det bara värre?

  • Svar på tråden Havandeskapsförgiftning?
  • Anonym (J)

    Varför skulle det vara havandeskapsförgiftning? Du har ju normalt blodtryck?

    Typ alla är svullna under graviditeten.

  • Mamma till S

    Tänker att svullnaden som kom ganska snabbt såklart!

  • Mamma till S
    Anonym (J) skrev 2018-06-03 18:29:05 följande:

    Varför skulle det vara havandeskapsförgiftning? Du har ju normalt blodtryck?

    Typ alla är svullna under graviditeten.


    O det kan ju vara bra ena dagen men gå upp andra! Så ja därför, svullnaden såklart o nej, typ alla är inte det, då jag aldrig varit det i tidigare graviditeter..
  • cassandrah

    Tycker inte det låter som havandeskapsförgiftning men var observant på ökad svullnad främst i ansiktet, huvudvär, flimmer för ögonen och ont på höger sidan högt upp i buken. Men tror du kan vara helt lugn. De flesta svullnar lite grann om händer och fötter i slutet.

  • Anonym (Anne)
    Mamma till S skrev 2018-06-03 18:32:56 följande:

    Tänker att svullnaden som kom ganska snabbt såklart!


    www.1177.se/Vastmanland/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Havandeskapsforgiftning/

    Tror du skulle må sämre om du hade det.

    Jag sväller också jättemycket, hade clownfötter idag så fick sätta dom i ett kallt fotbad och i högläge efter det. Väldigt vanligt att man får svullnad, speciellt i värmen vi har nu.

    Ett gott tecken är att svullnaden gick ner snabbt på dig då det säkert beror på vätska
  • Mamma till S
    cassandrah skrev 2018-06-03 18:39:55 följande:

    Tycker inte det låter som havandeskapsförgiftning men var observant på ökad svullnad främst i ansiktet, huvudvär, flimmer för ögonen och ont på höger sidan högt upp i buken. Men tror du kan vara helt lugn. De flesta svullnar lite grann om händer och fötter i slutet.


    Tack! Det har inte svullnat nån annanstans på kroppen o tycker fötterna också svullnat av lite. Har inte upplevt nå flimmer eller huvudvärk heller! Ringer bm imorn ändå, så får hon kolla blt så man kan va lugn :)
  • Mamma till S
    Anonym (Anne) skrev 2018-06-03 18:41:21 följande:

    www.1177.se/Vastmanland/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Havandeskapsforgiftning/

    Tror du skulle må sämre om du hade det.

    Jag sväller också jättemycket, hade clownfötter idag så fick sätta dom i ett kallt fotbad och i högläge efter det. Väldigt vanligt att man får svullnad, speciellt i värmen vi har nu.

    Ett gott tecken är att svullnaden gick ner snabbt på dig då det säkert beror på vätska


    Ja de känns ju skönt att det gått ner, absolut! Inte alls liks spänd/öm heller! Så hopps på gott tecken. Det är ju så in i norden varmt så huvudvärk o illamående kan man ju få ändå liksom o svullnad som du skriver! Hoppas på det bästa :)

    Tänkte höra med bm imorn ändå, för säkra sidan!
  • Snuttis2

    Fick havandeskapsförgiftning med första barnet o blev tillslut igångsatt i v 39! Mådde prima tom v 36-37 då mitt blodtryck sakta började stiga samt att jag läkte lite äggvita i urinet. I övrigt inga direkta symtom alls. Gick på regelbundna kontroller då trycket fortsatte stiga , blev mer trött o lite yr meni övrigt okej. Blev sedan jättedålig akut med känsla av förlorad medvetengrad. Åkte till förlossningen efter konsultation och hade blodtryck runt 200! Blev kvar o igångsatt, sonen föddes strax under 12 h senare. Svullnade inget o hade inga problem med ögonen vilket de ofta hänvisade till. Tycker inte riktigt att din beskrivning låter som havandeskapsförgiftning men det är ju enkla prover för dem att kolla om du är orolig?

  • Anonym (Anna)

    Började med högt blodtryck i v 30 för mig, huvudvärk och flimmer och jag kände verkligen att trycket var högt! Otroligt anfådd och kände mig konstig i hela kroppen. Var inte alls nämnvärt svullen! Tror inte du behöver oroa dig. Det är otroligt varmt nu, är i vecka 38 och jag äe väldigt vätskig i benen och ansiktet men har inget högt blodtryck denna gången!

Svar på tråden Havandeskapsförgiftning?