• Miiia

Musslor- Hur äter man dom eg.?

Var på matprovning igår och åt en mussla för 1:a ggr i hela mitt liv... Blev jätteosäker på hur man egentligen skulle göra..

Sen så undrar jag över vad skillnaden är över en mussla och ostron? Kanske dum fråga för er som vet, men   själv är man rätt okunnig på den fronten Cover Up

• Svar på tråden Musslor- Hur äter man dom eg.?
  • sofialisa

Så här äter jag musslor!

Jag använder mig av musslorna som bestik, en mussla är juh ungefär som en grip klo och med den "klon" kan man ta ut köttet från en annan mussla..

jag vet inte om det är det rätta sättet på typ en finare fest .. men annars funkar det perfekt

• Sara Helena

Tja, man kan väl göra som sofialisa, om man nu inte fått bestick till.

Musslor äts i regel kokta (i vitt vin och vitlök, mmmmm), ostron äts i regel råa.

• Miiia

SofiaLisa: tack för tipset... Igår satt jag och skrapade ut allt med gaffeln. Men kändes fel på något sätt...

Sara Helena: Men (dumfråga på g) musslor och ostron är väl inte samma sak väl? (fast okokt/ rå)

• Sara Helena

Nej, det är väl olika djur, tror jag, och det är därför man äter dem på olika sätt.

• Sara Helena

Men jag är inte så påläst när det gäller blötdjur, så jag vet inte exakt vari skillnaden ligger, tyvärr.

Svar på tråden Musslor- Hur äter man dom eg.?