• sextiotalist

Sommarlovsföljetong som vi minns

I en grupp dök det upp en tråd om Maria Gripes Tordyveln flyger i skymningen, som är (tycker jag) den absolut bästa radioteater för ungdomar som SR har gjort. Den blev ju sedan en bok och film.

Vilka är era favoriter?

Sänds det fortfarande radioteater/sommarlovsföljetong ?

Gick det inte någon som hette något typ "Den hemliga trädgården" något år (brittisk bok, men är inte säker) ?

• Svar på tråden Sommarlovsföljetong som vi minns
  • BuoBä

Haha när jag såg rubriken tänkte jag genast på Tordyveln flyger i skymningen. Men den var väl bok först?? Vi lyssnade hur som helst på den framför en gammal 50-talsradio i sommarstugan.

Agnes Cecilia minns jag också.

• sextiotalist
    BuoBä skrev 2018-06-04 09:44:32 följande:

Haha när jag såg rubriken tänkte jag genast på Tordyveln flyger i skymningen. Men den var väl bok först?? Vi lyssnade hur som helst på den framför en gammal 50-talsradio i sommarstugan.

Agnes Cecilia minns jag också.

Nej, faktiskt inte, den blev en bok efter den sändes i radio. 1976 sändes den första gången och kom ut som bok 1978.

Ja, Agnes Cecilia, också en som gjordes bättre som radioteater än som film (jag blandade ihop Agnes Cecilia och Tordyveln, Tordyveln har väl inte filmats? Det var ju Agnes Cecilia som filmades?

• Aniiee
    sextiotalist skrev 2018-06-04 09:52:35 följande:

Nej, faktiskt inte, den blev en bok efter den sändes i radio. 1976 sändes den första gången och kom ut som bok 1978.

Ja, Agnes Cecilia, också en som gjordes bättre som radioteater än som film (jag blandade ihop Agnes Cecilia och Tordyveln, Tordyveln har väl inte filmats? Det var ju Agnes Cecilia som filmades?

Ja, det var Agnes Cecilia som filmades. Har den på DVD.

Själv kommer jag inte ihåg om jag lyssnat på nägra radioteatrar eller sommarlovsföljetonger. Försöker titta på en lista på Wikipedia, men.... De enda radioteatrar, gigantiskt frågetecken, jag kan minnas att jag hört är Mannen på balkongen, Godnatt Mister Tom och His Dark Materials, men jag tror inte någon av de har gått som radioteater på SR. Det är i alla fall inte där jag hört dem.
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
Svar på tråden Sommarlovsföljetong som vi minns