• Anonym (Nyfiken)

Ordinerad vila (Gravid)? Livmodertappen.

Hej! Jag är 22 fulla veckor och mätte min livmodertapp igår. Den var 38mm i vecka 19 och är 34mm nu. Ingen UVI (men kanske ska fråga på MVC om jag kan ta en odling för GBS?). Läkaren tyckte att den såg perfekt ut.. Ej påverkad, ?hård?, helt sluten hela vägen upp, fina flytningar, bakåtlutad osv. Hon var inte oroad över att den blivit 4mm kortare och menade på att den är ytterst dynamisk och ändrar sig upp och ner hela tiden så att den kunde likagärna vara 38mm igen om jag låg där och vilade i två timmar. Kan tillägga att jag inte känt av några sammandragningar direkt och inte har ont.

Känns som att 34mm är lite kort (känner stor oro för det)? Hon sa att jag inte behövde oroa mig men sa att jag kunde vila lite extra om jag känner obehag/ om det är så att den krymper.. Antar att hon menar sängläge eller tror ni att det går bra att sitta/halvsitta upp med?

• Svar på tråden Ordinerad vila (Gravid)? Livmodertappen.
  • Ebo88

Vi förlorade vår son efter prematurfödsel i v.24+3.

Läkarna misstänker försvagad livmoderhals så jag fick cerklage i v.14+2. (Man syr ihop livmoderhalsen.) Jag är heltidssjukskriven och ordinerad vila och sängläge. Kan göra lättare saker såsom laga mat, ta bilen hem till en vän och ta en fika på stan. Men jag ska och måste tänka och lyssna på kroppen.

Jag lyssnar självklart på läkarnas råd och ordination om vila och sängläge. Är idag i 21+0 och för det mesta ligger jag i sängen eller halvsitter.

Men jag undrar om jag verkligen har försvagad livmoderhals. I min första graviditet så hade jag sammandragningar från ca v.15 som blev värre och värre. Dom gjorde ont efter v.20. I v.23+2 fick jag en blödning. Trotts sängläge på sjukhus så tilltog sammandragningarna. Dom blev mycket värre och fick bla bricanyl men der hjälpte inte så mycket. När jag kom in var tappen 2.2cm och efter 8 dagar var jag öppen 3 cm.

Jag hade GBS i vaginan men fick inte antibiotika.

Ofta vid försvagad livmoderhals så öppnar man sig i det tysta. För mig var det inte så.

Är som sagt nu i v.21+0. Den 14/5 var jag på kontroll (går varannna vecka) Då var tappen 4.1 cm. Den 20/5 fick jag sammandragningar. Urinodling visade GBS. Den 24/5 fick jag penicillin som avslutades den 29/5 när det var kontroll igen . Då var tappen 3.3cm. 2 dagar efter var jag på kontroll igen och då var tappen 4.7 cm.

Så tappen kan växa/krympa. Det är trotts allt en muskel. Men jag fick lite panik när den var 3.3 cm även fast läkarna inte var oroliga. När dom sade att den växt blev jag så glad.

Men om du är orolig så ta det lugnt emmellanåt. Men ligg inte för mycket, risk för blodproppar ökar så det är bra att du rör på dig också. Men gör inget ansträngande. Träning, bära tinga matkassar och dammsugning kan du sålla bort. Men försök lev normalt men vila emmellanåt :)

Jag tar också Lutinus, vaginala tabletter som stärker livmodertappen varje kväll.

Men läkarna blir inte oroliga förrän tappen når 2.5 cm och den kan växa igen också :)

• Ebo88
    Ebo88 skrev 2018-06-04 14:01:51 följande:

Läkarna misstänker försvagad livmoderhals så jag fick cerklage i v.14+2. (Man syr ihop livmoderhalsen.) Jag är heltidssjukskriven och ordinerad vila och sängläge. Kan göra lättare saker såsom laga mat, ta bilen hem till en vän och ta en fika på stan. Men jag ska och måste tänka och lyssna på kroppen.

Jag lyssnar självklart på läkarnas råd och ordination om vila och sängläge. Är idag i 21+0 och för det mesta ligger jag i sängen eller halvsitter.

Men jag undrar om jag verkligen har försvagad livmoderhals. I min första graviditet så hade jag sammandragningar från ca v.15 som blev värre och värre. Dom gjorde ont efter v.20. I v.23+2 fick jag en blödning. Trotts sängläge på sjukhus så tilltog sammandragningarna. Dom blev mycket värre och fick bla bricanyl men der hjälpte inte så mycket. När jag kom in var tappen 2.2cm och efter 8 dagar var jag öppen 3 cm.

Ofta vid försvagad livmoderhals så öppnar man sig i det tysta. För mig var det inte så.

Är som sagt nu i v.21+0. Den 14/5 var jag på kontroll (går varannna vecka) Då var tappen 4.1 cm. Den 20/5 fick jag sammandragningar. Urinodling visade GBS. Den 24/5 fick jag penicillin som avslutades den 29/5 när det var kontroll igen . Då var tappen 3.3cm. 2 dagar efter var jag på kontroll igen och då var tappen 4.7 cm.

Så tappen kan växa/krympa. Det är trotts allt en muskel. Men jag fick lite panik när den var 3.3 cm även fast läkarna inte var oroliga. När dom sade att den växt blev jag så glad.

Men om du är orolig så ta det lugnt emmellanåt. Men ligg inte för mycket, risk för blodproppar ökar så det är bra att du rör på dig också. Men gör inget ansträngande. Träning, bära tinga matkassar och dammsugning kan du sålla bort. Men försök lev normalt men vila emmellanåt :)

Jag tar också Lutinus, vaginala tabletter som stärker livmodertappen varje kväll.

Men läkarna blir inte oroliga förrän tappen når 2.5 cm och den kan växa igen också :)

Ska tillägga att jag är alltså gravid igen och har cerklage denna gång. Det hade jag inte i första graviditeten.
  • Anonym (Normalt)

34 mm är ju helt normalt. Ingenting att oroa sig för överhuvudtaget. Börjar den krypa ner mot 20 mm är det dags att oroa sig lite mer.

• Anonym (Nyfiken)
    Ebo88 skrev 2018-06-04 14:01:51 följande:

Min har ju aldrig varit så lång från början så den har kanske inte gjort en lika drastisk minskning.. Men jag ska be om att få ta ett GBS-prov hos BM. :) Tänkte ringa imorgon men har ändå en tid den 13:onde så det kanske kan vänta? Jag har ju iallafall inte sammandragningar och tycker att tappen är olika lång hela tiden, typ längre när jag vaknar på morgonen och kortare efter sex/nummer två (varför vet jag inte, haha). Erkänner att jag pillat där men väldigt sällan med mycket rena händer, min BM sa att det var okej så länge man inte tryckte på den och retade den. 

Jag antar att jag får ta det lugnt bara ifall det skulle vara något..
  • Anonym (Nyfiken)
    Anonym (Normalt) skrev 2018-06-04 14:20:49 följande:

34 mm är ju helt normalt. Ingenting att oroa sig för överhuvudtaget. Börjar den krypa ner mot 20 mm är det dags att oroa sig lite mer.

Hej, tack. Känns som att många flexar med sina 4,5-5 och även 6cm och det gör mig lite osäker.. Läkaren har ju en gräns på 2,5cm men då känns det ju som att det är i kortaste laget. En annan förlossningsläkare sa att allting över 30mm är perfekt.
  • Anonym (Nyfiken)

Ringde till MVC idag och berättade och de bad mig komma in direkt och ge ett urinprov så att de kan odla GBS m.m. :) Känns tryckt då jag hört att många kvinnor blir nekade GBS-prov! 

• Anonym (Nyfiken)

tryggt* menar jag förstås

Svar på tråden Ordinerad vila (Gravid)? Livmodertappen.