• Anonym (Hm)

Vad kan det betyda att jag har vätska i buken?

När jag var hos urolog och gjorde bl.a. ultraljud på urinblåsa/buken så sa sköterskan att jag har lite vätska i buken. Vad kan det betyda?

Väntar ff på svar från läkaren men man funderar ju lite..

• Svar på tråden Vad kan det betyda att jag har vätska i buken?
  • Anonym (ssk)

Det är inte bra, kan vara cancer eller annan vävnad som växer.

• Anonym (Hm)

Tack för svar! Kan det vara ev mensen hon såg? Hon sa nämligen att det kunde bero på att jag hade den då. Har mängder med symptom och är faktiskt uppriktigt orolig :(

• Anonym (ssk)
    Anonym (Hm) skrev 2018-06-04 14:49:57 följande:
    Tack för svar! Kan det vara ev mensen hon såg? Hon sa nämligen att det kunde bero på att jag hade den då. Har mängder med symptom och är faktiskt uppriktigt orolig :(
    Nä, man får inte vätska i buken av mensen.

Av vilken anledning gjorde dom din undersökning?
  • Anonym (Hm)
    Anonym (ssk) skrev 2018-06-04 15:31:40 följande:

Nä, man får inte vätska i buken av mensen.

Av vilken anledning gjorde dom din undersökning?

Har tryck över buk/blåsa och är ständigt kissenödig.

Har en mängd andra symptom som att magen svullnar, ont längst mer i buken, har cystor på äggstockar, smärta i hela bäckenet/rygg bl.a.
  • Anonym (ssk)
    Anonym (Hm) skrev 2018-06-04 16:10:10 följande:
    Har tryck över buk/blåsa och är ständigt kissenödig.
    Har en mängd andra symptom som att magen svullnar, ont längst mer i buken, har cystor på äggstockar, smärta i hela bäckenet/rygg bl.a.
    Oj, då förstår jag din oro.

Symptomen låter skrämmande likt äggstockscancer.
  • Anonym (Hm)
    Anonym (ssk) skrev 2018-06-05 08:32:34 följande:

Oj, då förstår jag din oro.

Symptomen låter skrämmande likt äggstockscancer.

Mm jag känner att det är nåt som inte stämmer men allt ser bra ut enl ultraljud hos gyn så jag borde ju kunna vara lugn men jag vet också att många missar diagnos med just äggstockscancer :/
  • Anonym (ssk)
    Anonym (Hm) skrev 2018-06-05 08:39:10 följande:
    Mm jag känner att det är nåt som inte stämmer men allt ser bra ut enl ultraljud hos gyn så jag borde ju kunna vara lugn men jag vet också att många missar diagnos med just äggstockscancer :/
    Lita på din magkänsla!

Sök hjälp hos en annan gyn, ev en privat.
  • Anonym (Hm)
    Anonym (ssk) skrev 2018-06-05 09:08:33 följande:

Lita på din magkänsla!

Sök hjälp hos en annan gyn, ev en privat.

Jag har redan haft två olika gynekologer på gyn som kollat med ultraljud. Förutom att cystorna ser helt ok ut som de säger har jag haft en förtjockad livmoders slemhinna som borde varit tunn då jag blödigt i flera veckor i sträck inför undersökningen. Men allt är ok och de tycker jag ska ta det lugnt. Jag känner mig som en hypokondriker :(.

Har inte nån släkting med äggstockscancer men däremot mammas mormor som haft bröstcancer. Vad ja vet finns inget mer och det ligger nog för långt bak i släkten eller va tror du? Vet ju de kan ha samband..

Jag vet att jag har flera cystor i brösten med men de är också helt ok enligt läkarna.

Haft ett meningiom i huvudet som inte är aktivt längre så det poppar ju upp lite väl mkt tycker jag.
  • Anonym (ssk)
    Anonym (Hm) skrev 2018-06-05 09:21:02 följande:
    Jag har redan haft två olika gynekologer på gyn som kollat med ultraljud. Förutom att cystorna ser helt ok ut som de säger har jag haft en förtjockad livmoders slemhinna som borde varit tunn då jag blödigt i flera veckor i sträck inför undersökningen. Men allt är ok och de tycker jag ska ta det lugnt. Jag känner mig som en hypokondriker :(.
    Har inte nån släkting med äggstockscancer men däremot mammas mormor som haft bröstcancer. Vad ja vet finns inget mer och det ligger nog för långt bak i släkten eller va tror du? Vet ju de kan ha samband..
    Jag vet att jag har flera cystor i brösten med men de är också helt ok enligt läkarna.
    Haft ett meningiom i huvudet som inte är aktivt längre så det poppar ju upp lite väl mkt tycker jag.
    Ok. Då råder jag dig att avvakta över sommaren, har du kvar alla symptom i slutet av aug så kräv en ny undersökning och full kontroll.

Kram
  • Anonym (Hm)
    Anonym (ssk) skrev 2018-06-05 10:10:59 följande:

Ok. Då råder jag dig att avvakta över sommaren, har du kvar alla symptom i slutet av aug så kräv en ny undersökning och full kontroll.

Kram

Okey jag avvaktar lite då. Tack så mycket för att du tog dig tiden <3 kram
  • Anonym (Hm)
    131418mamma skrev 2020-02-09 18:49:28 följande:

Hur har det gått för dig?

Har samma problem nu.

Det är lite bättre nu men har fortfarande smärtor till och från i vad jag tror är äggstockarna. Snart dags att kolla upp om det inte släpper. Vad har du för symptom?
  • Anonym (Hm)
    131418mamma skrev 2020-02-09 18:49:28 följande:

Hur har det gått för dig?

Har samma problem nu.

Det är lite bättre nu men har fortfarande smärtor till och från i vad jag tror är äggstockarna. Snart dags att kolla upp om det inte släpper. Vad har du för symptom?
  • Anonym (Nettan)

Be att få göra en MRI med dem symptomen. Äggstockscancer kan botas till 100% om det upptäcks tidigt, det är oerhört viktigt. Längre gången ÄC är direkta motsatsen, oerhört obotlig och dödlig. 

• 131418mamma
    Anonym (Hm) skrev 2020-02-10 00:23:18 följande:

Jag var hos Gyn i februari pga att jag hade då en kyleena hormonspiral. Sprang på toaletten stup i kvarten samt att de läckte som vätska från slidan. Typ helt vattniga flytningar, så det kändes ibland att jag kissade på mig. Gyn undersökningen visade på att jag hade vätska i livmodern en vätskespalt samt vätska bakom också. Man tog ut spiralen och tog prov på livmoderslemhinnan som visade att jag hade en livmoder inflammation. Fick antibiotika och därefter sattes en ny spiral in i slutet av februari. Där efter två tre dagar lite blodiga flytningar. Runt 20 mars började det om på nytt, med små spotings av blod kommer endast när jag torkar mig. Förutom de ingen på trosskyddet eller så. Höll i sig 7 dagar försvann och nu förra onsdagen runt 1 började de om ingen med flytningar av och till blodiga och gammalt blod samt att det bokstavligen droppe vatten från slidan i samband med toalett besök.

Man har ett år tidigare tagit cellprov, samt prover på livmodertappen, livmodern och att har sett bra på alla undersökningar förutom den där vätskespalten som nu i Samband med insättning av spiral var borta. Samt att man tagit en hel hög med blodprover och alla är normala.

Har gått upp i vikt sista månaden ganska rejält 7 kg och har ont i magen vänster sida. Längst med tarmen så att säga och ner.

Ska in till Gyn på tisdag.

Har du lämnat några prover eller annat?
Svar på tråden Vad kan det betyda att jag har vätska i buken?