• Meliiiiiii

Toxoplasmos, skräck, gravid, ocd

Jag har kontaktat vuxen psykiatrin pga min enorma oro för precis allting som har med bakterier och göra... Vi var påväg ut till landet där ett av våra två hus saknar vatten som snart ska åtgärdas men för nu så får jag gå och tvätta hånder /gå toa i det andra huset längre bort, och i huset vi ska sova i har vi tagit med vatten från stan för matlagning disk och sen handsprit..

Jag är jätterolig och hatar att inte kunna känna mig hygienisk. Vågar inte ens dricka ur vissa glas eftersom jag tycker det ser smutsiga och fläckiga ut och vissa saker går inte ens att diska bort.

Men idag....

Idag är jag orolig att jag har smittats med toxoplasmos via en vattenflaska... Ni hör ju. Jag köpte en flaska vatten och choklad när vi var på väg ut till landet, stannade vid närmsta lokala Ica vid själva landet så att säga.. Jag upptäcker sen att det är något liiitet ljusbrunt aktigt torkat smuts på korken till vattenflaskan... Tänker att det kanske är chokladen men eftersom Den inte var smält på något sätt så går oron igång direkt... Någon måste ha rört flaskan med skitiga händer som bor här ute på landet, kanske städat med avföring och inte tvättat händerna noga och nu blir jag smittad.... Så kan jag tänka, Ni fattar ju hur det låter. Jag har ocd och nu kan Jag inte ta någon medicin.. Ni skrattar säkert åt detta, jag är medveten om hur det låter. Men jag har dessutom grova tvångstankar och är rädd för allt och att graviditeten ska sluta I fara. Jag har ingen far med I bilden och därför ingen att bolla med..

Snälla svara hur konstigt detta än verkar.

• Svar på tråden Toxoplasmos, skräck, gravid, ocd
  • JLES

Hej, jag förstår dig. Jag har själv katastroftankar och ångestproblematik och blir lätt väldigt uppjagad också.. Jag kan dock som utomstående säga att chansen att du fått toxoplasma av det där är mindre än 0,0000000001%. Är helt säker på att du inte behöver oroa dig. Kram. Hjärta

• Loigios

Eftersom du är medveten om din problematik så är det en stor hjälp för dig eftersom du kan ha insikt att din oro inte är befogad.

Förstå mig rätt nu, men om du får flera svar som säger att det inte är någon fara. Kommer du kunna ta det till dig då? Kommer det logiska ta sig igenom orons brus?

• Kronärtskockan

Jag var orolig förut men sen kände jag bara att jag kan inte kontrollera precis allting. Jag håller mig undan det jag gillar mest: mögelost och charkbricka. Risken för att smittas av nåt är så extremt liten. Jag bodde i våran båt i helgen där jag ibland får tvätta händerna i havsvatten och allt är inte perfekt helt enkelt. I många u-länder föds det många friska barn trots att läget är som det är med smutsigt vatten osv

Svar på tråden Toxoplasmos, skräck, gravid, ocd