Anonym (Fulis) skrev 2018-06-04 21:23:55 följande:
Är det någon mer som lider av det? Och då menar jag lider. Jag känner mig så ful med grovporig hy att jag känner mig som ett skämt när jag har piffat till mig. Tycker inte det är någon idé att klä mig fint när jag ändå är ful i hyn.
Vad gör ni åt er hy? Jag har provat pormaskplåster som visserligen är effektiva men det blir stora gapande hål efter dem och det ser nästan värre ut. Hål går inte att sminka över.
Det svåra med porer är att när de väl vidgat sig är det nästintill omöjligt att få de att dra åt sig igen mer permanent.
Det du kan prova är att olika typer av toners, primers, krämer och serum som temporärt kan få porerna att se mindre ut. Produkter som innehåller t.ex. retinol kan göra att de ser mindre ut, men det är ju bara tillfälligt som sagt - du måste använda produkten varje gång du vill att de ska se mindre ut. Vissa läkemedel som behandlar acne som innehåller t.ex. isotretonin, kan krympa poren - alltså inte bara få den att se mindre ut. Dock fungerar det bara så länge du äter läkemedlet. För att behandla det mer permanent utan krämer eller läkemdel behöver man göra laserbehandling. För att få bort själva pormaskarna och att hyn ska vara slät kan du använda peeling någon gång i veckan.
Har tvärr inga bra tips på specifika produkter. Men prova att googla på "pore shrinking" och toner, serum, cream eller primer. På Amazon och andra sidor kan du oftast se vilka produkter som har högst betyg och läsa kommentarerna om produkterna för att få ett hum om vilka som passar dig bäst. Du kanske behöver prova dig fram mellan några olika produkter för att få en som fungerar bra på dig.
I övrigt, för att förhindra porerna från att bli större, se till att ta hand om din hy. Använd solskyddsfaktor och rengör huden noga efter att du använt smink. Om du ska klämma porer, se till att göra det på rätt sätt - gör man det fel kan man skada hyn och det kan göra porerna större.