• Anonym (orolig)

    12-åring som inte vill gå till pappa

    Ber om er hjälp nu, ni som har erfarenhet av liknande...

    Jag har en 12 åring som bott varannan vecka sedan 3-års åldern. Sedan förra året har hen börjat prata om att hen skulle vilja bo mer hos mig. Först ambivalent men sedan i vintras har hen sagt att hen inte vill bo mer hos pappa. Jag och pappa har vad en kan kalla en formell relation, bråkar inte men umgås inte och jag vet väldigt lite om pappans liv nu för tiden, vi har varit separerade sedan barnet var 1 år.

    De senaste veckorna har barnet tvärvägrat pappa. Sagt att hen inte kommer gå dit igen, rymt när hen väl varit där. Jag har kontaktat skolkuratorn redan i vintras men inte fått så mycket hjälp, hen har pratat med barnet och pappan men inte mig och situationen har ju inte blivit bättre. Jag vände mig till socialrådgivningen som sa att vi inte har någon rätt att tvinga barnet gå till pappa.

    Pappa hävdar att det inte är någon problem, att barnet är utåtagerande pga snart tonåring, konflikt med en kompis, jag har för slappa regler, alla anledningar utom att det är något problem hos pappan.

    Barnet anger att anledningen till att hen inte vill bo hos pappa är att de har mycket konflikter, hen känner att pappa inte lyssnar och att hen inte trivs.

    Socialtjänsten säger att de inte kan hjälpa mig. Bara att jag inte kan tvinga barnet att gå till pappan och att jag kan göra en orosanmälan mot pappan, men jag är inte orolig att det är något fel hos pappan. Jag tror bara att de har en dålig relation med mycket konflikter.

    Jag har föreslagit BUP eller familjeterapi men pappan vill inte.

    Nu känns det som jag bara befinner mig i limbo. Barnet kommer och går, säger att hen ska stanna, omöjligt att hålla någon som helst struktur då pappan inte vill prata med mig. Jag jobbar skift och är ensamstående så det är svårt för mig att vara tillgänglig de veckor jag egentligen inte skulle haft barnet hos mig. Blir massor av pusslande med skiftbyten, barnvakter etc. Jag skulle bara vilja få något slags beslut på var barnet ska bo så att vi alla kunde få lite rutiner, men hur får en till det när pappan inte vill varken BUP, socialrådgivningen eller familjeterapi (eller att bara jag och han pratar?). Någon som varit med om samma?
  • Svar på tråden 12-åring som inte vill gå till pappa
  • Anonym (.)
    Salmiakk skrev 2018-06-05 17:40:34 följande:
    Vem ska bestämma? En snart tonåring eller NI som föräldrar?
    +1
    Anonym (orolig) skrev 2018-06-05 17:28:04 följande:
    Pappa hävdar att det inte är någon problem, att barnet är utåtagerande pga snart tonåring, konflikt med en kompis, jag har för slappa regler, alla anledningar utom att det är något problem hos pappan.
    Och du har aldrig tänkt att det kan vara orsaken? Att det är lättare och bekvämare hemma hos dig.
    Anonym (orolig) skrev 2018-06-05 17:28:04 följande:
    Nu känns det som jag bara befinner mig i limbo. Barnet kommer och går, säger att hen ska stanna, omöjligt att hålla någon som helst struktur då pappan inte vill prata med mig. Jag jobbar skift och är ensamstående så det är svårt för mig att vara tillgänglig de veckor jag egentligen inte skulle haft barnet hos mig. Blir massor av pusslande med skiftbyten, barnvakter etc. Jag skulle bara vilja få något slags beslut på var barnet ska bo så att vi alla kunde få lite rutiner, men hur får en till det när pappan inte vill varken BUP, socialrådgivningen eller familjeterapi (eller att bara jag och han pratar?). Någon som varit med om samma?
    Så du försöker tvinga pappan till terapi för att du har problem och för att du inte kan steppa upp och vara förälder och bestämma?

  • Anonym (orolig)
    Salmiakk skrev 2018-06-05 17:40:34 följande:

    Vem ska bestämma? En snart tonåring eller NI som föräldrar?


    Precis. Enligt soc barnet men jag önskade ju att det skulle finnas något stöd i det så att beslutet blir nedskrivet och gäller tillsvidare och att det inte blir de här dagliga samtalen från pappan som försöker övertala barnet att komma till honom. Blir väldigt stressigt för oss alla.

    Tror också det blir bättre om barnet kan gå och umgås med sin pappa utan att känna krav på att behöva diskutera boendet.
  • Anonym (.)
    Anonym (orolig) skrev 2018-06-05 17:52:26 följande:
    Tror också det blir bättre om barnet kan gå och umgås med sin pappa utan att känna krav på att behöva diskutera boendet.
    Tja. Låt barnet bo på heltid hos pappan och bara besöka dig varannan helg. Om det nu är boendet som är ditt bekymmer.
  • Anonym (orolig)
    Anonym (.) skrev 2018-06-05 17:52:21 följande:
    +1
    Anonym (orolig) skrev 2018-06-05 17:28:04 följande:
    Pappa hävdar att det inte är någon problem, att barnet är utåtagerande pga snart tonåring, konflikt med en kompis, jag har för slappa regler, alla anledningar utom att det är något problem hos pappan.
    Och du har aldrig tänkt att det kan vara orsaken? Att det är lättare och bekvämare hemma hos dig.Så du försöker tvinga pappan till terapi för att du har problem och för att du inte kan steppa upp och vara förälder och bestämma?

    Både och säkert. Hos pappa är hen ensambarn, hos mig måste hen dela allt med sitt mycket yngre (halv)-syskon. Så vissa krav finns ju här att hjälpa till med andra saker och klara sig mer själv, medan andra krav finns hos pappan.
  • Anonym (Elin)

    Behöver du verkligen ordna barnvakt åt en 12-åring? Normalt får man ju inte ens vabbamed tolvåringar eftersom de förväntas kunna klara sig själva. Om pappan inte vill gå på samtal tycker jag han kan skylla sig själv att barnet inte kommer dit. Barnet kan ju välja att sluta svara när han ringer, och bo på heltid hos dig.

  • Anonym (Sonja)
    Anonym (.) skrev 2018-06-05 17:54:06 följande:

    Tja. Låt barnet bo på heltid hos pappan och bara besöka dig varannan helg. Om det nu är boendet som är ditt bekymmer.


    Fast varför ska ett barn som Uttryckligen sagt att hen inte vill bo hos pappa [just nu] bli tvingad att bo heltid hos pappan.... Nu är det ju faktiskt inte mamman som har åsikter utan barnet...

    Själv anser jag att ett barn i den åldern Mkt väl kan få bestämma lite själv. Och oftast går det där i vågor.. Ibland vill mina barn vara mer hos mig och sedan vill dom vara mer hos pappan och det tycker jag är ok...

    Jag skulle tycka det vore skittrist om mitt barn inte ville bo med mig såklart men skulle barnet må bättre av att bo hos sin pappa så är det viktigaste för mig att barnet mår bra inte att mitt ego blir skadat... Barnet har rätt till sin förälder.. Föräldern har inte rätt till sitt barn
  • Anonym (.)
    Anonym (Elin) skrev 2018-06-05 17:59:50 följande:
    Behöver du verkligen ordna barnvakt åt en 12-åring? Normalt får man ju inte ens vabbamed tolvåringar eftersom de förväntas kunna klara sig själva. Om pappan inte vill gå på samtal tycker jag han kan skylla sig själv att barnet inte kommer dit. Barnet kan ju välja att sluta svara när han ringer, och bo på heltid hos dig.
    Man har som mamma och förälder ett ansvar och se till att barn inte tar beslut de inte kan överblicka. Barn som medvetet frånsäger sig kontakt med en förälder inser inte att det får stora konsekvenser i framtiden. Självklart ska man förhindra att sådant sker. Det är därför TS skriver denna tråd, därför att hon vill ta ansvar för sitt barn.

    Att du tänker annorlunda är helt utan tvivel men det är enligt mig ett oansvarigt beteende du föreslår och ett mycket dåligt råd.
  • Anonym (A)
    Anonym (Sonja) skrev 2018-06-05 18:12:08 följande:
    Fast varför ska ett barn som Uttryckligen sagt att hen inte vill bo hos pappa [just nu] bli tvingad att bo heltid hos pappan.... Nu är det ju faktiskt inte mamman som har åsikter utan barnet...

    Själv anser jag att ett barn i den åldern Mkt väl kan få bestämma lite själv. Och oftast går det där i vågor.. Ibland vill mina barn vara mer hos mig och sedan vill dom vara mer hos pappan och det tycker jag är ok...

    Jag skulle tycka det vore skittrist om mitt barn inte ville bo med mig såklart men skulle barnet må bättre av att bo hos sin pappa så är det viktigaste för mig att barnet mår bra inte att mitt ego blir skadat... Barnet har rätt till sin förälder.. Föräldern har inte rätt till sitt barn
    Håller med
  • Anonym (.)
    Anonym (Sonja) skrev 2018-06-05 18:12:08 följande:
    Fast varför ska ett barn som Uttryckligen sagt att hen inte vill bo hos pappa [just nu] bli tvingad att bo heltid hos pappan.... Nu är det ju faktiskt inte mamman som har åsikter utan barnet...

    Själv anser jag att ett barn i den åldern Mkt väl kan få bestämma lite själv. Och oftast går det där i vågor.. Ibland vill mina barn vara mer hos mig och sedan vill dom vara mer hos pappan och det tycker jag är ok...

    Jag skulle tycka det vore skittrist om mitt barn inte ville bo med mig såklart men skulle barnet må bättre av att bo hos sin pappa så är det viktigaste för mig att barnet mår bra inte att mitt ego blir skadat... Barnet har rätt till sin förälder.. Föräldern har inte rätt till sitt barn
    Mamman och TS har en massa åsikter, bla att det är boendet som är jobbigt. Därför är det inte givet att den lättaste lösningen är den rätta. Om nu boendet och hattandet är problemet och det är så att tillvaron är rätt kravlös hos TS kan den bästa lösningen mycket väl vara att barnet bor på heltid hos pappan.

    Tyvärr är det så att otroligt många kvinnor identifierar sig med sina barn på ett symbiotiskt sätt och de anser att de och inga andra, dvs pappan, vet lika bra vad barnets bästa är. Barnets vilja är oftast det som kvinnan i själva verket vinner på.  Jag säger absolut inte att det är så TS resonerar utan det brukar vara såhär i trådar på familjeliv.

    När det kommer till boende som gnisslar måste även kvinnor vara kritiska till vad de själva bidrar med istället för detta ständigt letande fel hos pappan och aldrig att de själva gör ett enda fel.
Svar på tråden 12-åring som inte vill gå till pappa