• Olivera

    Torr hemma men dagis sätter på blöja

    Funderar över vår treåring som sedan ca en månad är helt torr hemma, även nätter. I ca tre veckor har det gått någorlunda bra på dagis, en olycka i veckan ungefär. Men nu efter helgen (igår och idag) har dottern totalt vägrat både potta och toa, och kissat på sig två gånger per dag. Hon har även varit ledsen när det skett, vilket hon inte varit tidigare.

    Idag när jag hämtade hade pedagogerna frågat om hon ville ha blöja , vilket hon velat, och hon hade därför blöja på sig.

    Skulle gärna höra lite fler erfarenheter, för mig känns det avigt och ologiskt att gå tillbaka till blöja när hon väl slutat en gång, blev lite ställd men har å andra sidan förtroende för att pedagogerna är vana och kan.

    Har inte pottränat ett barn på tio år, så tar tacksamt emot tankar och tips!!

  • Svar på tråden Torr hemma men dagis sätter på blöja
  • viseversa

    Oj hade personalen satt på mitt blöjfria barn blöja hade det blivit hus i helvete kan jag säga. Hade frågat vad fan dom sysslade med? Mina barn var alla utom en mycket väl torra vid 3 år. Både natt som dag. Hade jag hämtat min 3 åring med blöja hade jag blivit riktigt besviken och upprörd för att personalen sabbade allt vi tränat så hårt på=(

  • Celaena

    Jag tycker inte de gjorde något fel. Uppenbarligen är det något som gör att hon inte fixar toa riktigt än på förskolan. Det är vanligt både att det tar längre tid att klara sig utan blöja på förskolan och att bakslagen kommer där. Jag är för att avdramatisera och backa om det behövs. Eftersom hon blivit så ledsen så tycker jag det är bra att de låter henne backa lite. Blöjan kommer inte hänga med för alltid. 

  • Anonym (Samma)

    Hände oss också. Vi trodde 3,5 åringen var blöjfri men plötsligt så började kissa på sig på förskolan och vägrade sen vara utan blöja. Vi försökte först övertyga honom att vara utan men det gick inte, han tyckte det var jättejobbigt, så vi fick helt enkelt backa och låta honom ha blöja på förskolan. När han var närmare 4 slutade han självmant och då hade han ändå varit blöjfri hemma i över ett år. Låt barnet välja själv och tvinga inte är mitt tips. Lägg ingen prestige i att vara blöjfri, det viktigaste är att barnet är tryggt och mår bra.

  • Anonym (Vi med)

    Våran pojke klarade sig jätte bra utan blöja hemma från det han var strax innan tre. men på dagis gick det inte alls så vi gick tillbaka till blöja på dagis men inte hemma. efter en tid gick det bra att han var utan blöja inne på dagis men hade då fortfarande blöja när dom var ute efter ett litet tag till tog vi bort blöjan ute när dom var på gården. men han får fortfarande blöja när dom går ut till skogen eller gör andra utflykter han fyller 4 i sommar så ungefär ett år har denna process hållit på. 

    Hoppas det går fortare för er men mitt tips är att inte göra någon stor grej av det utan lyssna och prata med pedagogerna att ha bra kontakt och rådfråga ofta gör saken lättare för dig för barnet och för personalen. 

    Lycka till 

Svar på tråden Torr hemma men dagis sätter på blöja