• Svar på tråden Vad är det som gör att missbrukare , missbrukar?
  • Anonym (Lotus)

    Hur menar du?

    Finns olika missbruk.

    Många preparat är beroendeframkallande och ger abstinens när man inte fyller på dosen. Ta bara en sån sak som nikotin. Inte lätt att sluta röka om man väl börjat.

    Andra missbruk som tex spel, shopping eller sex ger kickar som hela tiden måste fyllas på och maxas. Där finns ett inre tvång, och en ångest som håller hela problematiken igång konstant och som gör det väldigt svårt att lägga av.

  • Anonym (E)

    Att någon missbrukar gör ju den till en missbrukare. Tungan ute
    Sen finns det hur många orsaker som helst till varför missbrukaren missbrukar. 
    Sociala svårigheter, depression, ångest, stress, osv. I vissa fall är det bara så enkelt som så att personen faktiskt tycker om saken den missbrukar så pass att den missbrukar det.
    Huvudsakligen; för mycket, för ofta, inga/få pauser, svårt att ta paus och vara utan, osv. 

  • Minsanintelatt

    Ja precis.Bra fråga och utlägg du har och observation i det, kunskap (lotus).

    Jag tänker nog mer,vad är det som gör att du tar till det?T ex i en kris?Dödsfall? Förluster? Slut i en relation?Börjar bli allvar i en relation?

    Vad är det som gör att människan"flyr" in i det?

    Tror du att det är lösningen?

    Handlar det möjligtvis om ett mönster? Strategier som har fått dig att "överleva " lindra livets svårigheter?

    Om det finns tillfrisknande får ni mer än gärna dela med er och ta en funderare vem ni var då ?Och de ni är idag?

    Hur hanteras t ex förändringar i livet?

    Varför tog ni till det?

  • Anonym (Lotus)

    Har själv ingen missbruksproblematik, så jag är inte rätt person att svara.

    Men generellt tror jag det är en form av flykt. En verklighetsflykt.

    När verkligheten är för jobbig, trist, svår, behöver man något som dövar, livar upp, ger energi, får en att stå ut.

    Men alla missbruk har en baksida också, det är lätt att glömma eller blunda för.

    Jag tror det handlar om att man inte är trygg i sig själv, det är grundorsaken till alla missbruk.

    Eller möjligen att vissa helt enkelt drivs av spänning och vill testa gränser.

    Vet ej om vissa tillstånd är överrepresenterade när det gäller olika missbruk, tänker t ex adhd och annan problematik med t ex bristande impulskontroll, aggressivitet, problem med känslor, lågt konsekvenstänk etc

  • Anonym (fd heroinista)

    Jag började missbruka alkohol och diverse droger för att jag blev utkastad hemifrån och då kom i kontakt med vuxna hemlösa personer, de flesta av dem missbrukare. Det är inte så svårt att hälla i en ledsen och arg 14-15-årig tjej ett par glas, och sen går det snabbt utför.

  • Minsanintelatt
    Anonym (fd heroinista) skrev 2018-06-05 20:25:59 följande:

    Jag började missbruka alkohol och diverse droger för att jag blev utkastad hemifrån och då kom i kontakt med vuxna hemlösa personer, de flesta av dem missbrukare. Det är inte så svårt att hälla i en ledsen och arg 14-15-årig tjej ett par glas, och sen går det snabbt utför.


    Tack att du delar med dig.

    Smärtsamt av dessa 2 förebilder som ska vara din trygghet,grund och spegling hur du ska vara /beter dig.

    Har du bearbetat denna händelse?

    Hur kändes det i dig?

    Är du drogfri idag?
  • Minsanintelatt
    Tecum skrev 2018-06-05 20:05:16 följande:

    Det genetiska arvet spelar stor roll, i synnerhet vid drogmissbruk.


    Intressant!

    Vad är det då som gör att det genetiska gör att det är en familjesjukdom där ena syskonet blir drogmissbruk är och den andre blir tex medberoende och det tredje syskonet hamnar i psykisk ohälsa, depression m.m?
  • Anonym (Lotus)
    Minsanintelatt skrev 2018-06-05 20:35:12 följande:

    Intressant!

    Vad är det då som gör att det genetiska gör att det är en familjesjukdom där ena syskonet blir drogmissbruk är och den andre blir tex medberoende och det tredje syskonet hamnar i psykisk ohälsa, depression m.m?


    Medans det fjärde syskonet varken blir missbrukare eller hamnar i psykisk ohälsa eller depression utan lever ett skötsamt och hälsosamt liv utan missbruk...

    Det genetiska arvet är en luddig förklaring som inte säger mer än att det kan gå åt vilket håll som helst.
  • Tecum
    Minsanintelatt skrev 2018-06-05 20:35:12 följande:
    Intressant!
    Vad är det då som gör att det genetiska gör att det är en familjesjukdom där ena syskonet blir drogmissbruk är och den andre blir tex medberoende och det tredje syskonet hamnar i psykisk ohälsa, depression m.m?
    Alla har inte exakt samma genetiska anlag bara för att de är syskon. De kan ha olika strategier för att hantera t ex stress, frestelser, kompistryck och ha olika motståndskraft mot faktorer som triggar igång ett missbruk.
Svar på tråden Vad är det som gör att missbrukare , missbrukar?