• Äldre 6 Jun 21:32
    6304 visningar
    6 svar
    6
    6304

    Ut och resa - måste jag köpa barngröt?

    Hej!

    Jag gör gröten själv till min lilla kille. Av havremjöl och vatten. Men det måste ju koka några minuter. Måste jag köpa barngröt i affären nu när vi ska till Finland och bo på hotell några nätter eller kan man lösa det på något annat sätt? Finns det någon som också gör gröten själv som har något jättebra tips?

  • Svar på tråden Ut och resa - måste jag köpa barngröt?
  • Äldre 6 Jun 21:40
    #1

    Du kan ju micra gröt så om det finns på rummet klarar ni er.

  • Äldre 6 Jun 21:44
    #2

    Ska ni bo på hotell har du ju all tillgänglig service att använda dig av.

    Vattenkokare på rummet, micro att låna, be köket röra ihop gröten. Hotell är till för sånt!

  • Äldre 6 Jun 21:47
    #3

    Jag brukade ta med en liten vattenkokare (finns visserligen ofta) , skål/burk med lock , havregryn och fruktpure på små burkar. Kokade upp vatten och hällde på havregrynen och satte på locket, sedan fick det stå och dra ett par minuter. Det fungerade utmärkt och perfekt med mättande mellanmål man kan fixa själv.

  • Äldre 7 Jun 20:50
    #4
    Gryntroll skrev 2018-06-06 21:47:05 följande:

    Jag brukade ta med en liten vattenkokare (finns visserligen ofta) , skål/burk med lock , havregryn och fruktpure på små burkar. Kokade upp vatten och hällde på havregrynen och satte på locket, sedan fick det stå och dra ett par minuter. Det fungerade utmärkt och perfekt med mättande mellanmål man kan fixa själv.


    Man kanske inte behöver koka det flera minuter, ska testa att göra som du med havremjöl och se om det fungerar :)
  • Äldre 8 Jun 13:24
    #5

    Måste ni bo på hotell? Boka en stuga istället eller airbnb med kök. Vissa hotell har även lägenheter med egna kök.

  • Äldre 8 Jun 15:14
    #6
    SuomalainenNainen skrev 2018-06-07 20:50:59 följande:
    Man kanske inte behöver koka det flera minuter, ska testa att göra som du med havremjöl och se om det fungerar :)
    Jag tycker att det har fungerat bra, har gjort så åt båda när de var ca 1 år och det gick ner precis som vanligt kokt gröt.
    Vet att jag vid något enstaka tillfälle när jag gjort för stor sats, satte burken (jag körde oftast på såna i glas med plastlock)  på vattenkokaren igen och satte på den så att den skulle få extra värme. Vet inte om det egentligen behövdes men en variant om du verkligen vill "koka" längre och inte har tillgång till micro eller plattor. 
Svar på tråden Ut och resa - måste jag köpa barngröt?