• Anonym (?)

Lurad av mäklare?!

Jag har en lägenhet till salu som kommande en trea och fick ett förhandsbud på 3.2 miljoner. Min lägenhet har bästa läget i området.

Mäklaren sa att detta va ett jättebra bud och att jag inte kommer få mer för den så jag accepterade budet mot villkor om att kunna köpa en större bostad innan 17/6.

Vi budade på en fyra i samma område som gick för hela 3.7 miljoner så blev inget köp.

Såg sedan igår att en tvåa i området nere vid vägen alltså sämsta läget såldes av samma mäklare för 3.2?

Nu börjar jag fundera på om mäklare inte bara försökte bli av med min lägenhet fort eftersom hon ändå bara kör med fast pris och vi har haft henne anlitad sedan februari?

Vad hade ni gjort i denna situationen?

Hade ni låtit kontraktet gått ut och lagt ut den för budgivning istället och kanske tjäna 2-300.000 mer eller låtit köparen köpa?

Är i behov av alla extra pengar då vi inte kan låna av banken för tillfället (mammaledig).

Hade ni ifrågasatt mäklare?

• Svar på tråden Lurad av mäklare?!
  • Anonym (Mia)

Jag hade nog tatt budet för säkerhets skull. Det finns ingen garanti att du får ett bättre bud av någon annan just nu. I värsta fall tappar du köparen och så står du kvar där med lägenheten. Men kan du vänta med att sälja? Ibland kan det ju också vara så att 2or har en större målgrupp och är lättsålda och därför blir lite dyrare.

Hoppas du hittar ett beslut som känns bra för dig.

• Anonym (?)

Skrev fel i min text, tvåan såldes för 3.3 inte 3.2.

Jag har inte bråttom att sälja :) vi har inte hunnit köpa något.

• Anonym (.)

Jag hade kollat mer statistik på säljpriser. Har för mig att man kan se det på booli.

Men ja, hade jag sett att många lägenheter i liknande skick såldes för runt 20-25% mer än nuvarande bud så hade jag haft is i magen o väntat.

• Anonym (?)
    Anonym (.) skrev 2018-06-07 08:39:32 följande:

Jag hade kollat mer statistik på säljpriser. Har för mig att man kan se det på booli.

Men ja, hade jag sett att många lägenheter i liknande skick såldes för runt 20-25% mer än nuvarande bud så hade jag haft is i magen o väntat.

Tack, känner så också.

????
  • Anonym (Häpp)

Det är budgivningen som gör om priset sticker iväg. Om två personer måste ha din lägenhet kan den gå upp rejält i en budgivning. Är det bara en så får man oftast det som mäklaren gissar (de har koll).

Tänk på att för 100000 kr kan man göra mycket med en tvåa, tapetsera om , fräscha upp kök med mera. Så att den är fin inuti gör inte så mycket på priset. Det är bara om man måste göra badrum/kök som priset kan bli lägre.

De flesta köper först och säljer sen, vad händer om ni säljer och inte hittar nån ny?

• Anonym (v)

När såldes tvåan? På senaste tiden har ju priserna gått ner elelr stått stilla pga amorteringskraven

• Anonym (hr3ehg)
    Anonym (?) skrev 2018-06-07 08:00:26 följande:

Jag har en lägenhet till salu som kommande en trea och fick ett förhandsbud på 3.2 miljoner. Min lägenhet har bästa läget i området.

Mäklaren sa att detta va ett jättebra bud och att jag inte kommer få mer för den så jag accepterade budet mot villkor om att kunna köpa en större bostad innan 17/6.

Vi budade på en fyra i samma område som gick för hela 3.7 miljoner så blev inget köp.

Såg sedan igår att en tvåa i området nere vid vägen alltså sämsta läget såldes av samma mäklare för 3.2?

Nu börjar jag fundera på om mäklare inte bara försökte bli av med min lägenhet fort eftersom hon ändå bara kör med fast pris och vi har haft henne anlitad sedan februari?

Vad hade ni gjort i denna situationen?

Hade ni låtit kontraktet gått ut och lagt ut den för budgivning istället och kanske tjäna 2-300.000 mer eller låtit köparen köpa?

Är i behov av alla extra pengar då vi inte kan låna av banken för tillfället (mammaledig).

Hade ni ifrågasatt mäklare?

Klart hon blåst dig!

Mäklarna har det jävligt tufft i dessa dagar, man märker på dom att dom är stressade. Hon behöver lön precis som alla andra. Jag skulle gjort en anmälan mot henne hos mäklarsamfundet!
  • Anonym (A)
    Anonym (Mia) skrev 2018-06-07 08:35:24 följande:
    Jag hade nog tatt budet för säkerhets skull. Det finns ingen garanti att du får ett bättre bud av någon annan just nu. I värsta fall tappar du köparen och så står du kvar där med lägenheten. Men kan du vänta med att sälja? Ibland kan det ju också vara så att 2or har en större målgrupp och är lättsålda och därför blir lite dyrare.

Hoppas du hittar ett beslut som känns bra för dig.
    Samma här.
  • Anonym (Värt en chansning?)

Du är ju välkommen att chansa, tvåor är dock mer attraktiva än treor. Tillhör lägenheten samma förening eller finns det faktorer som skiljer dem åt i övrigt?

Vi valde att köpa en stor tvåa (med plats för att bygga ett litet sovrum vid behov) istället för en liten trea med samma utgpngspris just för att de tillhörde olika föreningar, avgifterna skiljde sig stort och vi hellre ville ha västerläge. Är ju så mycket faktorer som spelar in för köparna som du själv inte kanske tänker på. Det som är ett bra läge för dig kanske är långt från bussen om man jämför med lägenheten nere vid vägen etc.

• Anonym (Lika lurad)

Du är inte ensam! Jag kände mig rejält lurad av min mäklare från Mäklarhuset. Hon ville bara få in en snabb provision och brydde sig inte det minsta om att försöka få upp priset vid försäljningen av min lägenhet.

Hon lovade guld och gröna skogar - tills annonsen var på plats och visningarna drog igång. Då var plötsligt marknaden helt död - jämfört med ett par veckor tidigare. Hon var väldigt pressande och precis som sin tjatade hon om att jag borde acceptera bud på 300 tkr under det LÄGSTA priset som hon var helt säker på att jag skulle få ut bara tre veckor tidigare, att jag inte kommer få något bättre. Ingen dialog eller vilja alls.

Hade jag inte varit tvungen att sälja hade jag definitivt avvaktat.

Svar på tråden Lurad av mäklare?!