• Johnny­orange
    Äldre 7 Jun 11:08
    2657 visningar
    5 svar
    5
    2657

    Allas lika värde

    Vad innebär allas lika värde för er? För mig är det en väldigt komplex fråga eftersom allas lika värde verkar vara ett ideal vi strävar efter men som vi inte lever upp till i praktiken.

    Jag kan förstå det utifrån att vi alla föds och dör samt har liknande behov. Men samtidigt så värderar vi ju subjektivt folk annorlunda. Vi värderar de som är närmast oss högre än främlingar. De flesta ser upp till den framgångsrike företagsledaren och känner avsky eller tycker synd om tiggaren på gatan. Personer som inte klarar av att leva upp till stressen som arbetslivet kräver idag ser vi som en börda. 

    Sverige har dock en av världens bästa välfärdssystem, men det känns som att det har börjat falla sönder. Vårdköerna är långa och de som har råd att betala kan anlita privata aktörer istället och få vård snabbare. Medan personer med mer begränsad ekonomi får förlita sig på systemet.

    Vad tycker ni? Praktiserar vi verkligen iden om allas lika värde?

  • Svar på tråden Allas lika värde
  • Anonym (FN)
    Äldre 7 Jun 18:59
    #1
    +1
    Jag tror många har missuppfattat detta. Tittar man på FNs deklaration så säger den att

    "All human beings are born free and equal in dignity and rights"

    Värde är alltså fel ord. Alla har samma värdighet och samma rättigheter. Detta gäller dock grundläggande mänskliga rättigheter och inte de ytterligare rättigheter som man kan få t.ex. genom medborgarskap i en viss nation.

    Vidare innebär detta heller inte att alla skall ha det lika materiellt. I bästa fall kan man se till att alla har samma förutsättningar, men det garanterar på intet sätt allas rätt till samma utfall. 
  • Äldre 8 Jun 00:49
    #2

    Jag tycker det är BS. Fin tanke, men den stämmer verkligen inte i praktiken.

  • Anonym (etike­llerpo­litik)
    Äldre 10 Jun 09:02
    #3

    Klart att alla inte är lika mycket värda, hur man värderar folk styrs av kultur och diverse obotliga gruppidentiteter, starkast av dem familjen.

Svar på tråden Allas lika värde