EpicNurse skrev 2018-06-08 21:26:18 följande:
Nej jag förstår dig helt och hållet och håller med. Det jag ville ha sagt var mest att ts Hb ligger inom ramen för det normala, om än lägre än det varit tidigare. Det är ju inget akutläge på något sätt, och dessutom väldigt osannolikt att det skulle vara pga cancer.
Februaryflickan skrev 2018-06-08 21:10:49 följande:
Ringde bara för svar via telefon till en sjuksköterska för jag var orolig.. han sa inget mer än att allt var normalt bortsett från det då och att doktorn skulle kolla på proverna sen lämna samtliga svar i ett brev som ska skickas hem.. men det tar ju lite tid..
Så jag provade att köpa hem järntabletter idag..
Har tidigare varit hos doktorn en del gånger pågrund av problem med magen osv.. börjar funderar om det har och göra med det..
Det låter mycket troligt. Många tillstånd med magen ger järnbrist/anemi (anemi är alltså det som järnbrist utvecklas till om det inte behandlas, och det är först då man ser det på hb. Järnbristen som kommer först, ser man om man kontrollerar ett prov som heter ferrit. När ferrit sjunkit tillräckligt mycket, då börjar hb sjunka, och den här utvecklingen kan pågå i många år. Järnbrist ger oftast inte lika hårda symptom som anemi, men många märker av oro i benen, myrkrypningar. Sedan när det utvecklas till anemi, då får man många av dom symptomen du beskriver).
Du borde genomgå en gastroskopi. Celiaki är en möjlighet, helikobakterien en annan. Och många fler (ofarliga och behandlingsbara) saker kan ge magbesvär+blodbrist.
Järn tas upp i tarmen, och om det finns något där som inte ska vara där(bakterie, inflammation mm), så störs upptagningen. Och det leder till järnbrist.
Ta så mycket järn du tål (200-300 mg/dygnet är helt ok vid blodbrist. JAG UTGÅR NU IFRÅN ATT LÄKAREN SAGT DU HAR BLODBRIST, för det innebär att han sett att ditt hb ligger under referensvärdet)Se till att det är sorten Fe++ (inte Fe+++). MEN! Se till att dom utreder varför du fått blodbrist. Anors kanske du behandlar i 1 år, för att gå igenom samma sak igen.
Och nej, epicnurse har helt rätt, det är inte akut. Du kommer inte att dö, och inte jag heller tror det är cancer. Järnbristanemi är vanligt bland kvinnor. Och man mår pyton av det, och många som får järnbristanemi beskriver det som trott dom kommer dö. Och vid inre blödningar så sjunker inte hb sakta men säkert. Det rasar snabbt. Och även andra värden som kommer vid en vanlig kontroll visar på blödning. (trombocyter ökar). Så det är inte heller frågan om det.
OBS! Om läkaren inte använt ordet blodbrist, då kan du ta 100mg/dygnet. Man ska nämligen inte äta järn i onödan. Men 100mg/ dygnet är säkert för de allra flesta. Men 200-300mg/dygnet ska man ta vid blodbrist.