• Februaryflickan

Lågt blodvärde och blåmärken

Hej!  De senaste veckorna har jag lagt märke till att jag har haft väldigt mycket blåmärken på benen små blåmärken. Jag var hos doktorn och tog blodprov som sedan skulle skickas som remiss till ett labb. 

Allting visade sig normalt.. bortsett från att jag tidigare haft ett blodvärde som legat runt 140 och som nu låg på 125..

Har känt mig trött fram och tillbaka.. inte extremt men lite.. Mår bra övrigt.. 

Är 21 år gammal.. Är detta leukemi? 

• Svar på tråden Lågt blodvärde och blåmärken
  • Februaryflickan
    nnnnnnnn skrev 2018-06-07 18:29:52 följande:

leukemi hade de säkert upptäckt på blodprovet

De hade det va..? :/  tänker ju de kollade ju andra grejer med ju..
  • EpicNurse

125 är allt annat än lågt! Det är ett helt normalt blodvärde.

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • EnAnonumius
    Februaryflickan skrev 2018-06-07 18:28:59 följande:
    Hej!  De senaste veckorna har jag lagt märke till att jag har haft väldigt mycket blåmärken på benen små blåmärken. Jag var hos doktorn och tog blodprov som sedan skulle skickas som remiss till ett labb. 

Allting visade sig normalt.. bortsett från att jag tidigare haft ett blodvärde som legat runt 140 och som nu låg på 125..

Du har ett blodvärde som är miniminivå nivå för att bli blodgivare, som kvinna. 

Blodvärde för kvinnor ligger mellan 120-155.
    Om man vill ge blod som kvinna så är lägsta tillåtna nivå som sagt 125.

https://www.1177.se/Vastra-Gotaland/Fakta-och-rad/Undersokningar/Hb/

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Glinda från Oz
    EpicNurse skrev 2018-06-07 20:59:30 följande:

I och med att det har sjunkit så mycket tycker jag det är värt att fundera över varför, sen tror inte jag heller att det är cancer snarare sämre kost eller så.
  • 1234568
    EpicNurse skrev 2018-06-07 20:59:30 följande:

Hm, inte helt korrekt. Det är normalt OM du har haft där omkring innan. Men inte om du haft 140 som standard innan. Då kallar man det indivuduell anemi. Och ja, hb kan variera, men inte med 15 steg, såvida man nu inte tagit blodprovet direkt efter nattsömnen, direkt man stigit upp.

Hur ser MCV ut? Ligger det lägre än du brukar ha också? Be dom kontrollera ditt ferrit och TfR (ferrit under 30 bekräftar järnbrist, högt TfR brukar man hitta vid anemi).

Iof så kan man få anemi i samband med leucemi. Men det skulle funnits andra värden som var avvikande då också. Leucocyterna är det som brukar väcka oro om leucemi (ofta väldigt höga). 

Däremot så kan man bli väldigt trött och må dåligt av såväl järnbrist utan anemi, som järnbristanemi. Och jag säger att ett hb som sjunkit med 15 steg+dåligt mående med symptom som man har vid anemi, ÄR anemi. Sedan bör man utreda varför ditt blodvärde sjunkit, behandla det och sedan fylla på med järn (via munnen eller dropp)
  • 1234568
    EnAnonumius skrev 2018-06-07 23:52:17 följande:
    Du har ett blodvärde som är miniminivå nivå för att bli blodgivare, som kvinna. 

Blodvärde för kvinnor ligger mellan 120-155.
    Om man vill ge blod som kvinna så är lägsta tillåtna nivå som sagt 125.

https://www.1177.se/Vastra-Gotaland/Fakta-och-rad/Undersokningar/Hb/
    Kan tillägga att jag både jobbar inom vården. Och sedan har haft järnbristanemi. Mitt hb sjönk från 155 till 125. Samtidigt var ferrit 2, och TfR 7. Har aldrig mått så dåligt i hela mitt liv. Och mitt hb var som sagt 125.

Jag fick diagnosen järnbristanemi med hb 125. Man måste utgå från vad en person brukar ha för hb när man bedömer hb. Mitt MCV sjönk till 87, normalt för många det med. Men innan hade det varit 97. Och då är inte 87 normalt.

När man bedömer blodbilden så måste man utgå från hur just den personens blodbild brukar se ut, anors blir det fel : )
  • EpicNurse
    1234568 skrev 2018-06-08 19:59:30 följande:

Hm, inte helt korrekt. Det är normalt OM du har haft där omkring innan. Men inte om du haft 140 som standard innan. Då kallar man det indivuduell anemi. Och ja, hb kan variera, men inte med 15 steg, såvida man nu inte tagit blodprovet direkt efter nattsömnen, direkt man stigit upp.Hur ser MCV ut? Ligger det lägre än du brukar ha också? Be dom kontrollera ditt ferrit och TfR (ferrit under 30 bekräftar järnbrist, högt TfR brukar man hitta vid anemi).

Iof så kan man få anemi i samband med leucemi. Men det skulle funnits andra värden som var avvikande då också. Leucocyterna är det som brukar väcka oro om leucemi (ofta väldigt höga). 

Däremot så kan man bli väldigt trött och må dåligt av såväl järnbrist utan anemi, som järnbristanemi. Och jag säger att ett hb som sjunkit med 15 steg+dåligt mående med symptom som man har vid anemi, ÄR anemi. Sedan bör man utreda varför ditt blodvärde sjunkit, behandla det och sedan fylla på med järn (via munnen eller dropp)

Ja och nej. Det beror ju helt på när man hade 140. Det kan ha varit 5-10 år sedan. Var det förra året så är det absolut en avsevärd minskning. Men om minskningen skett över ett par år så är det inget märkvärdigt.
  • Februaryflickan
    1234568 skrev 2018-06-08 19:59:30 följande:
    Hm, inte helt korrekt. Det är normalt OM du har haft där omkring innan. Men inte om du haft 140 som standard innan. Då kallar man det indivuduell anemi. Och ja, hb kan variera, men inte med 15 steg, såvida man nu inte tagit blodprovet direkt efter nattsömnen, direkt man stigit upp.

Hur ser MCV ut? Ligger det lägre än du brukar ha också? Be dom kontrollera ditt ferrit och TfR (ferrit under 30 bekräftar järnbrist, högt TfR brukar man hitta vid anemi).

Ringde bara för svar via telefon till en sjuksköterska för jag var orolig.. han sa inget mer än att allt var normalt bortsett från det då och att doktorn skulle kolla på proverna sen lämna samtliga svar i ett brev som ska skickas hem.. men det tar ju lite tid..

Så jag provade att köpa hem järntabletter idag..

Har tidigare varit hos doktorn en del gånger pågrund av problem med magen osv.. börjar funderar om det har och göra med det.. 
  • 1234568
    EpicNurse skrev 2018-06-08 20:47:43 följande:
    Ja och nej. Det beror ju helt på när man hade 140. Det kan ha varit 5-10 år sedan. Var det förra året så är det absolut en avsevärd minskning. Men om minskningen skett över ett par år så är det inget märkvärdigt.
    Inte heller det korrekt, då Hb är tämligen stabilt livet igenom. Bara när vi är små barn eller blir åldringar som det sker en förändring i Hb.

Har du som 20 åring ett hb på 140, då ska du ha det som 60 åring också.

Och en minskning som skett över ett par år är absolut märkvärdig. Dock är det ju inte alarmerande, men definitivt finns det ju en orsak till att det sjunker sakta men säkert, det ska inte ske. Och till sist kommer du ju utveckla anemi, och få mycket symptom, om du inte hittar orsaken, eliminerar den och tillför järn.

Många utvecklar anemi pga riklig menstruation, och det sker ju inte över en natt. Snarare under några år. Först tömmer du förråden( ferrit), sedan börjar Hb sjunka sakta men säkert. Och symptom kommer du ju till sist få. Och åtgärds måste det.

Andra orsaker som säker Hb sakta är ju B 12 brist, helikobakterien, sköldkörtelproblem mm. Alla tillstånd som kommer bli allvarliga i slutändan, och ger sämre livskvalitet obehandlade.

Vården borde ge mer kunskap om det här med järnbrist och anemi, och hur blodbilden är individuell. Det råder stor kunskapsbrist inom detta område. Och jag vet att hos oss i Finland så håller man just nu på att få mer kunskap till gynsidan om det här. Då många av deras patienter utvecklar både järnbrist och anemi. I Sverige har man lite mer kunskap på just detta planet, och behandlar snabbare=bättre livskvalitet för folket med järnbrist. Men överlag så saknar många kunskap om hur det här faktiskt fungerar. Hb ska vara stabilt (5-10 steg kan det hoppa, pga tidpunkt, fysisk ansträngning, rökning, men inte mer än så).

(Jag menar inte trampa på dina tår alls. Du är mycket kunnig på många områden, och dina råd är bra. Men det här är mitt område : ) )
  • EpicNurse
    1234568 skrev 2018-06-08 21:18:38 följande:

Inte heller det korrekt, då Hb är tämligen stabilt livet igenom. Bara när vi är små barn eller blir åldringar som det sker en förändring i Hb.

Har du som 20 åring ett hb på 140, då ska du ha det som 60 åring också.

Och en minskning som skett över ett par år är absolut märkvärdig. Dock är det ju inte alarmerande, men definitivt finns det ju en orsak till att det sjunker sakta men säkert, det ska inte ske. Och till sist kommer du ju utveckla anemi, och få mycket symptom, om du inte hittar orsaken, eliminerar den och tillför järn.

Många utvecklar anemi pga riklig menstruation, och det sker ju inte över en natt. Snarare under några år. Först tömmer du förråden( ferrit), sedan börjar Hb sjunka sakta men säkert. Och symptom kommer du ju till sist få. Och åtgärds måste det.

Andra orsaker som säker Hb sakta är ju B 12 brist, helikobakterien, sköldkörtelproblem mm. Alla tillstånd som kommer bli allvarliga i slutändan, och ger sämre livskvalitet obehandlade.

Vården borde ge mer kunskap om det här med järnbrist och anemi, och hur blodbilden är individuell. Det råder stor kunskapsbrist inom detta område. Och jag vet att hos oss i Finland så håller man just nu på att få mer kunskap till gynsidan om det här. Då många av deras patienter utvecklar både järnbrist och anemi. I Sverige har man lite mer kunskap på just detta planet, och behandlar snabbare=bättre livskvalitet för folket med järnbrist. Men överlag så saknar många kunskap om hur det här faktiskt fungerar. Hb ska vara stabilt (5-10 steg kan det hoppa, pga tidpunkt, fysisk ansträngning, rökning, men inte mer än så).

(Jag menar inte trampa på dina tår alls. Du är mycket kunnig på många områden, och dina råd är bra. Men det här är mitt område : ) )

Nej jag förstår dig helt och hållet och håller med. Det jag ville ha sagt var mest att ts Hb ligger inom ramen för det normala, om än lägre än det varit tidigare. Det är ju inget akutläge på något sätt, och dessutom väldigt osannolikt att det skulle vara pga cancer.
  • Februaryflickan
    EpicNurse skrev 2018-06-08 21:26:18 följande:
    Nej jag förstår dig helt och hållet och håller med. Det jag ville ha sagt var mest att ts Hb ligger inom ramen för det normala, om än lägre än det varit tidigare. Det är ju inget akutläge på något sätt, och dessutom väldigt osannolikt att det skulle vara pga cancer.
    Är ju en aning rädd nu dock för jag ska få min " bortfallsblödning " när som helst. den brukar vara i sex dagar. och är rädd att blodvärdet ska sjunka ännu mer :/
  • 1234568
    EpicNurse skrev 2018-06-08 21:26:18 följande:

Februaryflickan skrev 2018-06-08 21:10:49 följande:
    Ringde bara för svar via telefon till en sjuksköterska för jag var orolig.. han sa inget mer än att allt var normalt bortsett från det då och att doktorn skulle kolla på proverna sen lämna samtliga svar i ett brev som ska skickas hem.. men det tar ju lite tid..

Så jag provade att köpa hem järntabletter idag..

Har tidigare varit hos doktorn en del gånger pågrund av problem med magen osv.. börjar funderar om det har och göra med det.. 
    Det låter mycket troligt. Många tillstånd med magen ger järnbrist/anemi (anemi är alltså det som järnbrist utvecklas till om det inte behandlas, och det är först då man ser det på hb. Järnbristen som kommer först, ser man om man kontrollerar ett prov som heter ferrit. När ferrit sjunkit tillräckligt mycket, då börjar hb sjunka, och den här utvecklingen kan pågå i många år. Järnbrist ger oftast inte lika hårda symptom som anemi, men många märker av oro i benen, myrkrypningar. Sedan när det utvecklas till anemi, då får man många av dom symptomen du beskriver).

Du borde genomgå en gastroskopi. Celiaki är en möjlighet, helikobakterien en annan. Och många fler (ofarliga och behandlingsbara) saker kan ge magbesvär+blodbrist.

Järn tas upp i tarmen, och om det finns något där som inte ska vara där(bakterie, inflammation mm), så störs upptagningen. Och det leder till järnbrist.

Ta så mycket järn du tål (200-300 mg/dygnet är helt ok vid blodbrist. JAG UTGÅR NU IFRÅN ATT LÄKAREN SAGT DU HAR BLODBRIST, för det innebär att han sett att ditt hb ligger under referensvärdet)Se till att det är sorten Fe++ (inte Fe+++). MEN! Se till att dom utreder varför du fått blodbrist. Anors kanske du behandlar i 1 år, för att gå igenom samma sak igen.

Och nej, epicnurse har helt rätt, det är inte akut. Du kommer inte att dö, och inte jag heller tror det är cancer. Järnbristanemi är vanligt bland kvinnor. Och man mår pyton av det, och många som får järnbristanemi beskriver det som trott dom kommer dö. Och vid inre blödningar så sjunker inte hb sakta men säkert. Det rasar snabbt. Och även andra värden som kommer vid en vanlig kontroll visar på blödning. (trombocyter ökar). Så det är inte heller frågan om det.

OBS! Om läkaren inte använt ordet blodbrist, då kan du ta 100mg/dygnet. Man ska nämligen inte äta järn i onödan. Men 100mg/ dygnet är säkert för de allra flesta. Men 200-300mg/dygnet ska man ta vid blodbrist.
  • Anonym (...)
    Februaryflickan skrev 2018-06-07 18:28:59 följande:

Hej! Det behöver absolut inte vara cancer. Men vet du om du slagit dig på benen/gått in i saker eller liknande sista tiden som kan förklara blåmärkena? Ser de ut som vanliga blåmärken, alltså gulgrönblålila typ? Eller är de gråblå? Gör det ont när du trycker på dem som det vanligtvis gör om man trycker på blåmärken?

Jag var 21 år när jag sökte till vårdcentral och senare akuten för ett "blåmärke". Läkarna tog prover, bl.a. blodprover. I och med blodproverna uteslöt man dock cancer. Men två veckor senare upptäcktes att jag visst hade cancer, blodcancer, mycket avancerad och aggressiv. De hade alltså missat att det var blodcancer på blodprovet... Hade vid det laget fått blåmärken lite varstans och mycket i ljumskarna. Fick genomgå en tuff behandling och blev till slut frisk. Men läkare kan alltså missa blodcancer på blodprov, inkompetens troligtvis.
  • Anonym (K)
    Februaryflickan skrev 2018-06-07 18:31:07 följande:

De hade det va..? :/  tänker ju de kollade ju andra grejer med ju..

Försök klämma in ett till ?ju? i den där meningen!
  • Februaryflickan
    Anonym (...) skrev 2018-06-08 22:20:51 följande:
    Hej! Det behöver absolut inte vara cancer. Men vet du om du slagit dig på benen/gått in i saker eller liknande sista tiden som kan förklara blåmärkena? Ser de ut som vanliga blåmärken, alltså gulgrönblålila typ? Eller är de gråblå? Gör det ont när du trycker på dem som det vanligtvis gör om man trycker på blåmärken?

Jag var 21 år när jag sökte till vårdcentral och senare akuten för ett "blåmärke". Läkarna tog prover, bl.a. blodprover. I och med blodproverna uteslöt man dock cancer. Men två veckor senare upptäcktes att jag visst hade cancer, blodcancer, mycket avancerad och aggressiv. De hade alltså missat att det var blodcancer på blodprovet... Hade vid det laget fått blåmärken lite varstans och mycket i ljumskarna. Fick genomgå en tuff behandling och blev till slut frisk. Men läkare kan alltså missa blodcancer på blodprov, inkompetens troligtvis.
    Nej de kommer lite varstanns. vissa är grulgrön, andra är grå bruna.. Alla gör inte ont nej :/ Var inte sålänge sedan jag tog blodprover igen.. o de var bra bortsett från att min ämnesomsättning var lite högre.. Doktorn ville dock att jag skulle ta prov från blåmärkerna.. när de var färska.
Svar på tråden Lågt blodvärde och blåmärken