• summa21

    Kan bokstavera men inte läsa

    Jag är lite fundersam kring vår dotter som ännu inte kan läsa men som ofta klarar av att bokstavera ord. tex bad vi henne skriva munspel vilket hon klarade bra genom att ljuda sig fram. men hon klarar inte av att läsa enkla ord. Hur kan vi hjälpa henne att komma vidare?

  • Svar på tråden Kan bokstavera men inte läsa
  • Mrs Green

    Så gjorde min dotter också, kunde skriva enkla ord innan hon kunde läsa samma ord. Men det var bara under några månader, sen lossnade det så att hon läste också. Jag tror inte vi gjorde något särskilt.

    Har din dotter gjort så här länge? 

  • ABC73

    Mina barn har också börjat med att ljuda fram ord som de skrivit, innan de kommit igång med läsningen.

    När det gäller att avkoda är mitt tips att börja med korta, ljudenliga ord. Om det är lättare att skriva än att läsa, kan hon först skriva ord, och sedan läsa de ord hon skrivit.

  • ABC73

    Ni kan ju också läsa på om metoden "Att skriva sig till läsning".

    Sedan kan jag säga att för sonen tog det ett tag från att han lärde sig att ljuda sig genom ord till att faktiskt läsa längre texter. Även då var det rätt så motvilligt han tragglade sig genom läsläxorna i ettan.

    Det var först när han var motiverad till att läsa som det verkligen lossnade, men då hoppade han över "läsa lätt-böcker" och gick direkt på kapitelböcker om Minecraft.

  • Fillibom

    Jag tycker att ni lugnt kan låta henne ta läsningen vidare när hon börjar första klass (till hösten gissar jag?). Kan hon redan bokstäver och ljuda så ligger hon väl till.

    Det ni kan göra som alltid är väldigt bra för barn är att läsa mycket böcker tillsammans. Du läser och hon läser också efter (kanske när ni läst boken redan ett par gånger) då tränar hon och ni har trevligt på köpet (bilderböcker med lite mer text i, ex några av Astrid Lindgrens böcker).

    Här i min stad har biblioteken olika typer av "Sommarboksaktiviteter" - dvs man läser ett visst antal böcker, antingen själv eller tillsammans med föräldrarna beroende på barnets ålder, och fyller i ett litet häfte. Efter sommaren lämnar man in sitt häfte på biblioteket och får en egen bok.

    Kanske har era bibliotek något liknande? Det viktiga är att läsning, böcker och ord skall vara något roligt och lustfyllt. Perfekt tidpunkt att göra sådant under semestern med dottern.

    Men stressa inte - det kommer när det kommer.

  • mammalovis

    Det är helt enkelt lättare för många barn att analysera sig fram till ljuden än att sammanfoga dem, därför används ASL mycket idag d v s att skriva sig till läsning. I skolan använder de Skolstil på sina I-pads där det finns ljudsyntes så de får höra vad de skrivit. 

    Ett annat sätt är att göra egna memoryn med ord och bild. Enkla ord som mamma, pappa, familjemedlemmarnas namn, sol, ros o s v. Oftast använder man ljuden s o l a r m först som ger många ord. 

    På biblioteket finns böcker i en serie som heter Bokbussen. De använder helordsmetoden och barnet får lära sig korta ord utantill, så de ser dem blixtsnabbt. Ett eller två ord byts ut i varje mening.

    Sedan är det ingen idé att stressa, hon får en rejäl skjuts i ettan, så är hon redan på g kommer det att lösa sig. Inget barn måste kunna läsa, även om många kan lite idag.

  • summa21

    Tack för era svar! hade ingen aning om att många lär sig på det sättet. ska inte stressa men hoppas ändå att det ska lossna för henne. ska kolla upp böckerna

  • Sandraberg

    Prova appen stavningslek har kompisar som lärt sina barn läsa med den.

    Finns olika nivåer och appen ljudar bokstäverna istället för att säga dom.

Svar på tråden Kan bokstavera men inte läsa