• Anonym (TS)

Kött, bäst före - Gravid

Halloj Halloj! Har lövbiff i kylen som vi köpte igår och som går ut idag. Köttet ser okej ut, luktar okej. Är det okej att tillaga och äta för mig som är gravid? Steka på rejält så det blir nästan karamelliserat, tänkte vi. :) Det är ju omöjligt att inte genomsteka lövbiff..

• Svar på tråden Kött, bäst före - Gravid
  • Anonym (Ät du)

Ja, bäst före innebär t.o.m i vanliga fall att det går äta efter utsatt datum. Sista förbrukningsdag däremot då måste man äta senast den dagen.

• Anonym (TS)
    Anonym (Ät du) skrev 2018-06-07 20:51:45 följande:

Ja, bäst före innebär t.o.m i vanliga fall att det går äta efter utsatt datum. Sista förbrukningsdag däremot då måste man äta senast den dagen.

Okej! Vi åt köttet och stekte det nästan helt knaprigt, haha.. Högsta värme i 5 minuter typ.. Smakade bra iallafall. Då känns det ju som att toxoplasma och listeria måste ha stendött i processen?
  • Anonym (Ja)
    Anonym (TS) skrev 2018-06-07 20:45:14 följande:

Halloj Halloj! Har lövbiff i kylen som vi köpte igår och som går ut idag. Köttet ser okej ut, luktar okej. Är det okej att tillaga och äta för mig som är gravid? Steka på rejält så det blir nästan karamelliserat, tänkte vi. :) Det är ju omöjligt att inte genomsteka lövbiff..

Ja eller frys ner det
  • Anonym (Ja)
    Anonym (TS) skrev 2018-06-07 21:31:37 följande:

Okej! Vi åt köttet och stekte det nästan helt knaprigt, haha.. Högsta värme i 5 minuter typ.. Smakade bra iallafall. Då känns det ju som att toxoplasma och listeria måste ha stendött i processen?

Tyckte dom andra i familjen att köttet va gött?
  • Anonym (TS)
    Anonym (Ja) skrev 2018-06-07 21:45:56 följande:

Ja eller frys ner det

Hej, ja jag har nog ätit ganska mycket utgånget kött som har varit fryst. :) Eftersom köttet inte var utgånget nu valde jag att äta det den här gången. Stekte det på högsta värmen i fem minuter så det blev ordentligt stekt så jag antar att alla möjliga bakterier dött. :) Köttet smakade bra iallafall.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Ja) skrev 2018-06-07 21:53:38 följande:

Tyckte dom andra i familjen att köttet va gött?

Haha, ja! :) Vi tycker båda om när just lövbiff blir lite karamelliserat i kanterna och så :)
  • Anonym (Ja)
    Anonym (TS) skrev 2018-06-07 21:55:32 följande:

Haha, ja! :) Vi tycker båda om när just lövbiff blir lite karamelliserat i kanterna och så :)

Ok vad bra då, annars är det väldigt ovanligt att nötkött innehåller toxoplasma, det är mest gris, vilt och fågel
  • Anonym (TS)
    Anonym (Ja) skrev 2018-06-07 21:57:30 följande:
    Ok vad bra då, annars är det väldigt ovanligt att nötkött innehåller toxoplasma, det är mest gris, vilt och fågel
    Tror att jag är mest orolig för listeria av de två. Men även det dör ju i hög värme. :)
  • Anonym (Ja)
    Anonym (TS) skrev 2018-06-07 22:05:36 följande:

Tror att jag är mest orolig för listeria av de två. Men även det dör ju i hög värme. :)

Listeria finns inte i nötkött
  • Anonym (TS)
    Anonym (Ja) skrev 2018-06-07 22:10:53 följande:
    Listeria finns inte i nötkött
    Jaha, trodde det kunde finnas i allt? 
  • Anonym (Ja)
    Anonym (TS) skrev 2018-06-07 22:20:53 följande:

Jaha, trodde det kunde finnas i allt? 

Som vad?
  • Anonym (Ja)

Blir köttet alltid bränt då?

• Anonym (TS)
    Anonym (Ja) skrev 2018-06-07 22:24:00 följande:

Som vad?

Nä, alltså, överdrev lite när jag skrev ?allt?. Går efter SLV?s lista.
    Anonym (Ja) skrev 2018-06-08 12:29:47 följande:

Blir köttet alltid bränt då?

Nej, det blir inte direkt bränt. :)
Svar på tråden Kött, bäst före - Gravid