Kan man bli steril av urinvägsinfektion?
Som rubriken lyder. Är det så eller är det en gammal myt?
Som rubriken lyder. Är det så eller är det en gammal myt?
Nej det blir man inte. Däremot geniala infektioner så som klamydia och gonorre kan ge infertilitet.
Nej det blir man inte. Däremot geniala infektioner så som klamydia och gonorre kan ge infertilitet.
Kan inte urinvägsinfektionens bakterier sprida sig upp till slidan då?
Nja. Vanligaste orsaken till salpingit/pelvic inflammatory disease är sexuellt överförbara sjukdomar så som klamydia. I bland kan ex. vissa tarmbakterier vara orsakande agens, och dessa kan också ge urinvägsinfektion men det är två oberoende infektioner och en urinbägsinfektion i sig ger inte infertilitet.
Mor min hade svårt att bli gravid med mig och enligt henne hade läkaren sagt till henne att hennes ena äggstock var igenväxt/inte fungerade pga hon haft urinvägsinfektion. Sant eller ej vet jag inte. Hon bör ha fått höra det här runt 1980
Geniala infektioner? Är det något nytt? Eller menar du möjligen genitala infektioner?
Mor min hade svårt att bli gravid med mig och enligt henne hade läkaren sagt till henne att hennes ena äggstock var igenväxt/inte fungerade pga hon haft urinvägsinfektion. Sant eller ej vet jag inte. Hon bör ha fått höra det här runt 1980
Ja du förstår väl att det var ett resultat av autocorrect? Eller kände du dig viktig nu?Ärrbildningar i äggledarna kan man få efter salpingit dvs. infektion/inflammation i äggledarna. Dock inget man får av en vanlig urinvägsinfektion.
Anser att om mam ska utge sig för att vara läkare så borde man i det minsta skriva rätt.
Hur är det med livmoderinflammation då? Kan det orsaka sterilitet eller svårigheter att bli gravid?
Hur är det med livmoderinflammation då? Kan det orsaka sterilitet eller svårigheter att bli gravid?
Jodå, det går alldeles utmärkt bra att få ärrbildningar pga urinvägsinfektion. Har erfarenhet av det och man vet med säkerhet att det var från UVI. Så du får plugga på lite.