• Anonym (.)

Kan man bli steril av urinvägsinfektion?

Som rubriken lyder. Är det så eller är det en gammal myt?

• Svar på tråden Kan man bli steril av urinvägsinfektion?
  • Anonym (Läkare)

Nej det blir man inte. Däremot geniala infektioner så som klamydia och gonorre kan ge infertilitet.

• Anonym (.)
    Anonym (Läkare) skrev 2018-06-07 22:17:12 följande:

Nej det blir man inte. Däremot geniala infektioner så som klamydia och gonorre kan ge infertilitet.

Kan inte urinvägsinfektionens bakterier sprida sig upp till slidan då?
  • Anonym (Läkare)
    Anonym (.) skrev 2018-06-07 22:19:07 följande:

Kan inte urinvägsinfektionens bakterier sprida sig upp till slidan då?

Nja. Vanligaste orsaken till salpingit/pelvic inflammatory disease är sexuellt överförbara sjukdomar så som klamydia. I bland kan ex. vissa tarmbakterier vara orsakande agens, och dessa kan också ge urinvägsinfektion men det är två oberoende infektioner och en urinbägsinfektion i sig ger inte infertilitet.
  • Anonym (Ssk)
    Anonym (Läkare) skrev 2018-06-07 22:17:12 följande:

Geniala infektioner? Är det något nytt? Eller menar du möjligen genitala infektioner?
  • Anonym (.)
    Anonym (Läkare) skrev 2018-06-07 22:26:24 följande:

Nja. Vanligaste orsaken till salpingit/pelvic inflammatory disease är sexuellt överförbara sjukdomar så som klamydia. I bland kan ex. vissa tarmbakterier vara orsakande agens, och dessa kan också ge urinvägsinfektion men det är två oberoende infektioner och en urinbägsinfektion i sig ger inte infertilitet.

Vad är det för tarmbakterier?
  • Anonym (...)

Mor min hade svårt att bli gravid med mig och enligt henne hade läkaren sagt till henne att hennes ena äggstock var igenväxt/inte fungerade pga hon haft urinvägsinfektion. Sant eller ej vet jag inte. Hon bör ha fått höra det här runt 1980

• Anonym (Läkare)
    Anonym (Ssk) skrev 2018-06-07 22:28:01 följande:

Geniala infektioner? Är det något nytt? Eller menar du möjligen genitala infektioner?

Ja du förstår väl att det var ett resultat av autocorrect? Eller kände du dig viktig nu?
    Anonym (...) skrev 2018-06-08 22:30:29 följande:

Mor min hade svårt att bli gravid med mig och enligt henne hade läkaren sagt till henne att hennes ena äggstock var igenväxt/inte fungerade pga hon haft urinvägsinfektion. Sant eller ej vet jag inte. Hon bör ha fått höra det här runt 1980

Ärrbildningar i äggledarna kan man få efter salpingit dvs. infektion/inflammation i äggledarna. Dock inget man får av en vanlig urinvägsinfektion.
  • Anonym (Ssk)
    Anonym (Läkare) skrev 2018-06-08 23:20:50 följande:

Ja du förstår väl att det var ett resultat av autocorrect? Eller kände du dig viktig nu?Ärrbildningar i äggledarna kan man få efter salpingit dvs. infektion/inflammation i äggledarna. Dock inget man får av en vanlig urinvägsinfektion.

Anser att om mam ska utge sig för att vara läkare så borde man i det minsta skriva rätt.
  • Anonym (J)
    Anonym (Ssk) skrev 2018-06-08 23:28:28 följande:
    Anser att om mam ska utge sig för att vara läkare så borde man i det minsta skriva rätt.
    Lägg ägg. Snacka om att vara dryg.
  • Anonym (.)
    Anonym (Ssk) skrev 2018-06-08 23:28:28 följande:

Förmodligen är det T9 i telefonen som skrev fel ord.. händer alla titt som tätt
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Läkare) skrev 2018-06-07 22:26:24 följande:
    Just så
  • Anonym (Undrar)

Hur är det med livmoderinflammation då? Kan det orsaka sterilitet eller svårigheter att bli gravid?

• Anonym (.)
    Anonym (Undrar) skrev 2018-06-09 14:29:38 följande:

Hur är det med livmoderinflammation då? Kan det orsaka sterilitet eller svårigheter att bli gravid?

Ja om det går upp i äggledarna och orsakar sammanväxningar. Jag har dock haft både äggledar och livmoderinflammation när jag var yngre i ca 1 år men har blivit gravid 3 ggr efter det så det är nog relativt ovanligt.
  • Anonym (..)
    Anonym (Läkare) skrev 2018-06-08 23:20:50 följande:
    Ärrbildningar i äggledarna kan man få efter salpingit dvs. infektion/inflammation i äggledarna. Dock inget man får av en vanlig urinvägsinfektion.
    Jodå, det går alldeles utmärkt bra att få ärrbildningar pga urinvägsinfektion. Har erfarenhet av det och man vet med säkerhet att det var från UVI. Så du får plugga på lite.
  • Anonym (.)
    Anonym (..) skrev 2018-06-09 14:51:47 följande:

Jodå, det går alldeles utmärkt bra att få ärrbildningar pga urinvägsinfektion. Har erfarenhet av det och man vet med säkerhet att det var från UVI. Så du får plugga på lite.

Då måste ju bakterierna hoppat från urinröret in i slidan på något sätt , det är ju 2 olika ingångar
  • Anonym (..)
    Anonym (.) skrev 2018-06-09 15:04:09 följande:
    Då måste ju bakterierna hoppat från urinröret in i slidan på något sätt , det är ju 2 olika ingångar
    Två olika ingångar som ligger väldigt nära varandra.
Svar på tråden Kan man bli steril av urinvägsinfektion?