• Äldre 8 Jun 07:16
    12447 visningar
    3 svar
    3
    12447

    Gå vidare i C (programmering)

    Jag har precis avklarat första året som civilingenjör och då ingick att lära sig programmera i C. Det var fantastiskt roligt och jag nu som mål att nästa sommar hitta ett sommarjobb som programmerare. Men nu undrar jag hur jag ska gå vidare, jag vill fortsätta fördjupa mig i C och möjligen C++ men vill inte vara spretigare än så.

    Kan alla grunder såklart arrays, structar, pekare etc etc men känner fortfarande att jag har svårt att läsa andras mer avancerade C kod. Hur går man vidare? Vad bör man titta på i C för att utvecklas vidare??

  • Svar på tråden Gå vidare i C (programmering)
  • Äldre 8 Jun 07:35
    #1

    Detta kan nog de där studieadministratörerna eller ditt programs studierektor svara på! Än har de inte tagit semester.

    När jag gick på KTH var det så iaf.

    Om du syftar på sommarjobb så tror jag du är lite sent ute, sånt måste man kolla på redan i mars. Men kanske du kan hitta något kodjobb där man antagligen inte löser lika mkt problem, utan kodar åt de som löser problem. 

    Ett tips är att lägga upp ditt CV på career builder. Här annonserar de om jobb, samtidigt som du själv annonserar om vad du kan:
    www.careerbuilder.se/jobb-c-programmering

    good luck!

  • Äldre 8 Jun 09:25
    #2
    +1

    Tveksamt om du kan tillräckligt för att kunna hitta ett sommarjobb riktigt än, men du är inte långt ifrån. Du skulle nog behöva lära dig mer om grundläggande datastrukturer och algoritmer + databasteknik + webbprogrammering.

  • jps
    Äldre 10 Jun 16:21
    #3

    Om du vill hålla på med C så bör du nog kolla på antingen systemprogrammering eller embedded.


    Vill du hålla på med systemprogrammering så är mitt tips att du håller dig i Linuxsfären till en början, en start kan vara att titta runt i github efter ett lämpligt projekt att hjälpa till med.
    Att engagera sig i ett sådant projekt ger inga pengar, men kan vara en bra merit när du pratar med ett företag + att det naturligtvis ger en bra övning i allt runtomkring kodningen (som i regel bara en liten del av leveransen).

    Om du istället siktar på embedded så var beredd på att läsa in en del elektronik, att kunna förstå komponentdatablad är en viktig del där.
    Kanske skapa en liten robot och programmera den ?

    Hursomhelst, det viktigaste är att du gör något, programmering är en uthållighetssport där det gäller att öva och öva, man blir aldrig fullärd


    Exempelvis kan du göra övningarna nedan, det är 24 uppgifter av varierande svårighetsgrad som tränar flera färdigheter, inte minst att läsa in en specifikation.


    adventofcode.com/

Svar på tråden Gå vidare i C (programmering)