• Anonym (undraromkronofogden77)

Hur fungerar återkallelse från kronofogden?

Hej! 

Idag fick jag helt av en slump veta att det skickats ett inkassokrav till mig som aldrig kommit fram. Därför hade inkassobolaget i fråga IDAG skickat ärendet vidare till Kronofogden. 

Jag betalade hela skulden som inkassobolaget ville ha omgående via Swish. Ringde dem en halvtimme efter detta och de bekräftade via telefon att de mottagit min betalning och att de skulle återkalla ärendet från Kronofogden. Återkallandet går dock inte iväg förrän på måndag kl 3 eftersom jag ringde dem idag efter kl 3 och det är fredag. 

Eftersom detta aldrig någonsin hänt mig förut så har jag följande frågor:

1. Om skulden gick iväg idag till Kronofogden. Hur många dagar brukar det dröja innan de skickar ett brev? Tyckte jag såg något om tre veckodagar när jag försökte söka på Kronofogdens hemsida men osäker. 
    2. Filen som inkasso skickar på måndag kl 3 skulle vad jag förstår det som betyda att allt återkallas automatiskt, även hos Kronofogden. Visst är väl risken då rätt liten att jag mottager ett brev? Då måste de ha hunnit registrera ärendet och dessutom skicka ut brevet på måndag.
    3. Kronofogden måste väl alltid skicka brev till folkbokföringsadressen? Jag flyttade för två månader sedan så blir lite orolig att de skickar fel. Men inkassobolaget har rätt adress till mig så hoppas på att även Kronofogden har det om det skulle gå så långt.
    4. Sist men inte minst. Om jag inte mottager något brev från Kronofogden i nästa vecka så förutsätter jag att jag inte måste dubbelkolla att det hela avregistrerats hos dem? Då räcker det väl att lämna som det är?

Tack på förhand från som är allmänt ovetande.

Mvh 

• Svar på tråden Hur fungerar återkallelse från kronofogden?

Inte någon som vet? Något? Brukar alltid finnas någon som har svar här! 

Verkligen ingen som vet? Någon måste väl ha lite koll på detta?

• heykristin

En betalningsanmärkning kan du få först då du blivit delgiven. Om du inte fått ett brev från KFM så har du inte kunnat skriva på något och har därför inte blivit delgiven och därmed inte fått en betalningsanmärkning. Du kan med andra ord vara lugn.

• Anonym (J)
    heykristin skrev 2018-06-08 19:10:50 följande:
    En betalningsanmärkning kan du få först då du blivit delgiven. Om du inte fått ett brev från KFM så har du inte kunnat skriva på något och har därför inte blivit delgiven och därmed inte fått en betalningsanmärkning. Du kan med andra ord vara lugn.
    Håller med.
    heykristin skrev 2018-06-08 19:10:50 följande:

Ok jag förstår. Men som en av mina frågor sa - kommer det ens att hinna skickas ut ett brev? Vill ju helst inte ha brev från KFM och defintivt inte till fel adress om det inte är så som jag också frågar ovan att de ALLTID har en uppdaterad folkbokföringsadress. Se ovan frågor om du vill
    Anonym (J) skrev 2018-06-08 19:13:50 följande:
    Håller med.
    Ok men nån som vet om hur många dagar det brukar ta tills dess att de skickar iväg ett betalningsföreläggande alls? Återkallelsen kommer gå med fil på måndag kl 3. Ärendet gick till KFM idag fredag. Tyckte jag läste någonstans att handläggningen från ansökan till att de skickat ut ett brev är tre veckodagar. Då borde det väl hinna återkallas? Eller? 

Dessutom vill jag ju inte ha brev till min gamla folkbokföringsadress.....men de måste väl ha uppdaterade adresser till folk på KFM?
  • Ms H
    Anonym (undraromkronofogden77) skrev 2018-06-08 19:16:15 följande:

Ok men nån som vet om hur många dagar det brukar ta tills dess att de skickar iväg ett betalningsföreläggande alls? Återkallelsen kommer gå med fil på måndag kl 3. Ärendet gick till KFM idag fredag. Tyckte jag läste någonstans att handläggningen från ansökan till att de skickat ut ett brev är tre veckodagar. Då borde det väl hinna återkallas? Eller? 

Dessutom vill jag ju inte ha brev till min gamla folkbokföringsadress.....men de måste väl ha uppdaterade adresser till folk på KFM?

Ring dem och fråga vad de har för uppgifter på dig. Passa på att berätta att du betalt och att det är tillbakadraget, så väntar de säkert nån dag extra om det behövs.
    Ms H skrev 2018-06-08 19:25:35 följande:
    Ring dem och fråga vad de har för uppgifter på dig. Passa på att berätta att du betalt och att det är tillbakadraget, så väntar de säkert nån dag extra om det behövs.
    Jo det var ju min första tanke men sen så läste jag något om att man kan anses delgiven via telefon om man uppger namn etc. Jag vill ju inte bli delgiven snabbare, i sådant fall bestrida kravet eftersom det är betalt antar jag. Men det kanske inte är något problem. Kanske bäst att ringa ändå. 

Men kan de delge mig via telefon om de inte ens hunnit skicka ut något kvitto? Vore intressant att veta. Någon som vet? 

Ms H skrev 2018-06-08 19:25:35 följande:
  • heykristin
    Anonym (undraromkronofogden77) skrev 2018-06-08 20:02:53 följande:

Men kan de delge mig via telefon om de inte ens hunnit skicka ut något kvitto? Vore intressant att veta. Någon som vet? 

Ja, de delger via telefon om du inte svarat på x antal brev tidigare. De kan även åka hem till dig och knacka på, för att delge dig. Detta sker som sagt endast efter de har skickat brev som du då inte agerat på. Om skulden dessutom är återkallad så kommer de inte att ringa dig för att delge dig skulden.

Lugna ner dig, du är inte den första personen som av misstag hamnat hos KFM. Ring dem på måndag och fråga om de skickat ut något brev.

Även om de skickat till fel adress så är ju skulden ändå återkallad. Men svar på din fråga är ja, de skickar alltid till folkbokförd adress.
Svar på tråden Hur fungerar återkallelse från kronofogden?