• Anonym (Petra)

    Är kanske alkoholist.

    Jag kanske är en alkoholist. Jag vet inte. Jag har svårt att sätta den stämpeln på mig själv men jag inser att jag har ett osunt förhållande till alkohol och ett missbrukarbeteende både gällande mat och sex tidigare i livet. 

    Jag måste liksom inte dricka varje dag, men när jag väl dricker så har jag otroligt svårt att bara ta ett glas, det blir gärna minst 3. Och jag blir ordentligt berusad på det. Jag får nästan alltid minnesluckor dagen efter, men blir sällan bakis. Jag fattar ju att mitt beteende inte är helt friskt. Jag dricker kanske 2-3 gånger i veckan och blir skitfull minst en av de gångerna. 

    Nu har jag iallafall insett att jag måste ta itu med det här. Jag har pratat med min man och min mamma som kommer att stötta mig till 100%. Jag vet inte vad mitt mål är riktigt...tanken på att ALDRIG dricka igen gör mig lite ledsen...inte att aldrig få dricka mig berusad, men jag saknar den där tiden när jag kunde ta ETT glas vin och njuta av trevligt sällskap en sommarkväll i trädgården. Det är ju skitmysigt. Men jag ska iallafall inte dricka den här sommaren, kanske t om hålla mig ifrån det ett år bara för att liksom restarta mig själv. 

    Jag har nu varit nykter i 3 dagar och känner inget sug eller abstinens eller något sådant. Det kan ha att göra med att jag har planer som gör att jag måste kunna köra bil hela helgen. Det blir kanske jobbigare när ungarna slutat skolan för terminen och vi är hemma på kvällarna och har ingen tid att passa morgonen efter.

    Finns det någon som är i liknande sits? Jag är helt ok med att andra vill kalla mig för alkoholist, jag kommer kanske själv dit en vacker dag. Vad dricker normala människor en varm sommarkväll när man sitter ute och kanske tar en cigg eller två? Läsk tycker jag är äckligt, mineralvatten helt ok. Iskaffe har jag börjat med, men kan inte dricka kaffe för sent. Jag vet ett jättegott alkoholfritt vin, men vet inte om det är så smart. Tar gärna tips! 

  • Svar på tråden Är kanske alkoholist.
  • Anonym (Anonym)

    Alkoholist är en stämpel man inte ska gömma sig bakom. Det handlar inte om att man är obotligt sjuk och måste sluta dricka för att det ska funka. Det handlar om självkontroll. Jag tror inte att du är extremt beroende eftersom du med lätthet kan avhålla dig från alkohol. Det är alltså bara så att du måste börja tjäna in vuxenpoäng genom att begränsa ditt drickande.

    1) Sluta drick annat än fre och/eller lördag.
    2) Sätt gränser för hur mycket du ska dricka.
    3) Drick långsamt.
    4) Lär dig att uppmärksamma när du närmar dig gränsen för hur mycket du borde dricka och se då till att börja stanna upp där. Känn efter hur det känns rent fysiskt.
    5) Omge dig med människor som inte pressar eller hetsar till drickande.

    En sak jag läste för en massa år sedan om alkohol osv är att efter en viss gräns blir det inte roligare, men det fattar man sällan i det tillståndet. Det måste man aktivt påminna sig om, och det blir lättare om man dricker långsamt.

    Sedan är det ju mängderna också. Du borde kanske t ex inte dricka mer än några få glas på en kväll och den absoluta gränsen går nog innan flaskan är slut. Du kommer att upptäcka med tiden att det blir lättare.

    Se till att hantera ditt drickande på ett sätt som gör att du känner dig nöjd med dig själv.

  • Anonym (A)
    Anonym (Anonym) skrev 2018-06-10 12:12:02 följande:
    Alkoholist är en stämpel man inte ska gömma sig bakom. Det handlar inte om att man är obotligt sjuk och måste sluta dricka för att det ska funka. Det handlar om självkontroll. Jag tror inte att du är extremt beroende eftersom du med lätthet kan avhålla dig från alkohol. Det är alltså bara så att du måste börja tjäna in vuxenpoäng genom att begränsa ditt drickande.

    1) Sluta drick annat än fre och/eller lördag.
    2) Sätt gränser för hur mycket du ska dricka.
    3) Drick långsamt.
    4) Lär dig att uppmärksamma när du närmar dig gränsen för hur mycket du borde dricka och se då till att börja stanna upp där. Känn efter hur det känns rent fysiskt.
    5) Omge dig med människor som inte pressar eller hetsar till drickande.

    En sak jag läste för en massa år sedan om alkohol osv är att efter en viss gräns blir det inte roligare, men det fattar man sällan i det tillståndet. Det måste man aktivt påminna sig om, och det blir lättare om man dricker långsamt.

    Sedan är det ju mängderna också. Du borde kanske t ex inte dricka mer än några få glas på en kväll och den absoluta gränsen går nog innan flaskan är slut. Du kommer att upptäcka med tiden att det blir lättare.

    Se till att hantera ditt drickande på ett sätt som gör att du känner dig nöjd med dig själv.
    Håller med
Svar på tråden Är kanske alkoholist.