• Mian2

Illamående efter måltider??

Hej!
    Jag är nu i v 14. Runt v 10 började jag bli illamående efter att jag ätit frukost. Alltså inget graviditetsillamående direkt när jag vaknar, utan just efter maten. Illamåendet verkar tillta ju mer jag äter dessutom. Till saken hör att jag är FRUKTANSVÄRT hungrig på morgnarna och det är en plåga att bara våga äta 1-2 mackor. Jag har hittills inte kräkts, även om jag ibland faktiskt hade önskat det. Illamåendet fortsätter sen hela eftermiddagen och jag måste äta varannan timme eftersom jag är så hungrig. På kvällen kommer det tillbaka när jag blir trött och det enda som hjälper då är att gå och lägga sig. Nån som har liknande erfarenheter? Fortsätter det så här resten av graviditeten? Hade hoppats på att det skulle försvinna runt v 12, men det verkar det inte göra...

• Svar på tråden Illamående efter måltider??
  • Ajsen

hejsan!

Mådde oxå dåligt efter jag hade ätit o fick oftast kräkas efter. Det jag kom på är om man käka nått som var fett, tp som pizza å sådär....då mådde jag riktigt illa. Undvik det till en början å se om det blir bättre, käka mycke frukt o grönt, det blev min räddning samt frossa i vatten! Lycka till! cecilia

• Druttan

Jag har också märkt likadant som Ajsen, när jag ätit "skräpmat" får jag illamående och ont i magen! Blir nog att undvika sån fet mat har jag märkt!

• Mian2

Hej!
    OK, tack för tipsen. Tyvärr mår jag så här även om jag äter bra mat också, typ mackor eller gröt. Gröten har jag gett upp eftersom den nog var i kraftigaste laget. Men det är en pina att må kasst i magen samtidigt som man är hungrig!

• Ajsen

Mian>> Jo det är jättejobbigt. Vissa kräks jättemycke så de får ligga inne på sjukhus för att få dropp som näring iaf så att bebisen inte tar skada. Du får prata med din BM om du tycker att det blir allt för jobbigt och om du går ner mycke i vikt! Håller tummar för dig!

• smr

Här är en till som mår jätte illa efter jag har ätit . kvittar om det bara är en macka behöver inte vara något fett. Så har jag det efter varje måltid. är i vecka 8 och börja för en vecka sedan. har kräkts par gånger och klökts en heldel. Inte kul!!!

Vad ska man göra åt det? Är det någon som vet när det brukar gå över.

• ballerina

Kan det vara blodtrycket? Jag är lågtryckare (90/50) och under min graviditet, iofs från vecka 18 ungefär, så blir mitt tryck lägre efter frukost. Är sjukskriven på halvtid för det då det absolut inte går att ta sig någon stans. Läkare förklarade att trycket sänks efter mat då kroppens energi går åt till att smälta maten. Ja, inte vet jag....men jag blir i alla fall illamående och svimmig. Är i vecka 29 och det blir inte bättre, snarare värre tycker jag.

• Ajsen

Det går över såsmåningom...men håller det i sig så tycker jag att ni ska kontakta eran BM o förklara. Kanske finns medicinsk hjälp att få.

Lycka till!

Svar på tråden Illamående efter måltider??