• Vikkan6666

Gå eller stanna kvar???

Hej

Jag och min man har varit tillsammans i 19år och vi har 3 underbara barn och hus tillsammans. Men nu börjar jag känna att detta är ohållbart, han tycker att vårt förhållande har varit dåligt mer eller mindre i 15 år. Jag får alltid höra detta när vi bråkar, han säger att om vi inte har mer sex kommer han att lämna mig. Jag har fått sämre sexlust efter barnen men försöker.

Han är sjuk i bland annat i depression så han sover väldigt mycket, vet att det är för att fly verkligheten. Jag har själv varit där men tog mig ur det själv.

Han gör inget här hemma är det något som skall fixas med huset eller bilen är det jag som fixar det.

Han är helt underbar med barnen när han umgås med dem vilket är en del.

Jag får själv fixa allt till barnen och hemmet, det känns som att jag har 4 barn inte 3.

Vi har ekonomiska bekymmer som är mitt fel, vet inte om han inte vågar att lämna mig för att inte sätta mig på pottkanten så att säga. Han är väldig snäll i grund och botten.

Om jag lämnar honom är huset hans och barnen,det skulle jag ha klart för mig sa han. Vet att det inte är så blev bara sårad av hans ord.

Jag vet inte om han vill att jag skall göra slut för att han skall ha någon att skylla på sedan, just nu gör han allt för att driva mig till vansinig.

Jag älskar honom.

Snälla kom med råd är helt förtvivlad just nu

• Svar på tråden Gå eller stanna kvar???
  • Anonym (Anonym)
    Vikkan6666 skrev 2018-06-10 16:52:40 följande:

Hej

Jag och min man har varit tillsammans i 19år och vi har 3 underbara barn och hus tillsammans. Men nu börjar jag känna att detta är ohållbart, han tycker att vårt förhållande har varit dåligt mer eller mindre i 15 år. Jag får alltid höra detta när vi bråkar, han säger att om vi inte har mer sex kommer han att lämna mig. Jag har fått sämre sexlust efter barnen men försöker.

Han är sjuk i bland annat i depression så han sover väldigt mycket, vet att det är för att fly verkligheten. Jag har själv varit där men tog mig ur det själv.

Han gör inget här hemma är det något som skall fixas med huset eller bilen är det jag som fixar det.

Han är helt underbar med barnen när han umgås med dem vilket är en del.

Jag får själv fixa allt till barnen och hemmet, det känns som att jag har 4 barn inte 3.

Vi har ekonomiska bekymmer som är mitt fel, vet inte om han inte vågar att lämna mig för att inte sätta mig på pottkanten så att säga. Han är väldig snäll i grund och botten.

Om jag lämnar honom är huset hans och barnen,det skulle jag ha klart för mig sa han. Vet att det inte är så blev bara sårad av hans ord.

Jag vet inte om han vill att jag skall göra slut för att han skall ha någon att skylla på sedan, just nu gör han allt för att driva mig till vansinig.

Jag älskar honom.

Snälla kom med råd är helt förtvivlad just nu

Det finns två sidor att se på saken. Å ena sidan ska du ju inte vara ihop med en som anser att 15 år varit åt skogen, då är det bättre att gå isär. Å andra sidan kan du ju inte skuldbelägga honom för att sova mycket och inte göra nåt hemma. Inse att han har saker att bearbeta och att du inte har en aning om hur han mår! Bara för att du tog dig ur på egen hand betyder det inte att han kan det så det är väldigt orättvist att beskylla honom som du gör.

Vem bryr sig vad han har sagt, vad han tror osv osv, det är ju tydligt att ni borde gå isär och om inte han är man nog får väl du vara det.
  • Vikkan6666

Jag beskyller inte min man för något, jag har stöttat honom gått på olika terapier i 2.5 år nu för att han skall komma ur sin depression. Inget hjälper!!!!. När man bara ser att det går ner i stället för upp och jag lägger min själ på att hjälpa honom men han vill inget börjar man tvivla på allt

Ps låter som du är väldigt bitter på livet

• Anonym (Oj)

Höll på att sätta kaffet i halsen!

Jag trodde nästan att jag läste om mig själv med vissa olikheter!

Jag råder dig att lämna honom. Jag vill inte låta hård, men en del av hans depression beror troligtvis på ert förhållande. Ända sättet för honom att ta sig ur är nog att få börja om och lära sig ta ansvar igen.

Mitt ex var sjukskriven redan när vi träffades men han var tydlig med att det var tillfälligt. Och visst, han arbetstränade kanske 2månader på 13år..

Men ja, jag fick göra allt! Det var som om han dök upp när han ville nått bara. Oftast sexrelaterat. Annars satt han i källaren där vi hade ett tv rum eller sov middag iflera timmar.

Jag tappade kontakten med alla mina vänner, jag började missbruka, satte mig själv hos kronofogden, blev en sämre mamma för att jag inte hade ork eller lust.

Till slut fick jag kontakt med en annan man via nätet (ej dejting) och jag kände att det plötsligt fanns en sol i min gråa vardag. Jag beslutade mig för att lömna honom trots att jag hade skulder och visste att hans dotter inte skulle få bo kvar i huset mer.

Det var det bästa som kunde hänt oss båda. Jag har ingen kontakt med honom mer men ibland ser jag statusuppdateringar på fb. Han har tagit tag i sitt liv och verkar träffa sina vänner igen, går utanför dörren och har ingen passopp längreså han får klara sig själv.

Jag har inga mer smärtor i kroppen, behöver bara två jobb. Och ja mina skulder löste sig efersom vi ägde huset båda två. Har man bott som sambos i mer än 6månader så ska man enligt lag dela på den gemensamma bostaden om man inte har samboavtal.

Nu hade vi lagt in pengar båda och jag tjänade dubbelt så mycket som honom och betalade allt till hans dotter men ändå ville han ha en halv miljon mer än mig när vi sålde huset.

Jag tror inte att ert förhållande går att reparera till den grad att ni båda är lyckliga. Men lycka till!

• Vikkan6666

Tack för ditt svar

Hur orkade du bryta, är nog mest bara rädd för hur det kommer va innan allt är klart. Vet att man överlever men hur???

Han har inte alltid varit deprimerad. Jag är bara 38 år gammal och känner dock att jag lite kvar att ge i mitt liv

• Anonym (Oj)
    Vikkan6666 skrev 2018-06-10 18:04:30 följande:

Tack för ditt svar

Hur orkade du bryta, är nog mest bara rädd för hur det kommer va innan allt är klart. Vet att man överlever men hur???

Han har inte alltid varit deprimerad. Jag är bara 38 år gammal och känner dock att jag lite kvar att ge i mitt liv

Jag bara kläckte det ur mig. Det blev världens storm. I början var han ledsen sen blev han arg.

Vi krigade i mer än ett halvår om vem som skulle ha vilka prylar. Jag orkade inte tjafsa mer så det mesta fick han. Jag var i princip nere på botten och vände. Det var skitjobbigt. Men jag hade mina föräldrar och min bror som stöd. Jag hamnade på sjukhus och fick där hjälp att sluta missbruka värktabletter. Mina föräldrar stod som borgen till en lägenhet och hjälpte mig ekonomiskt.

På papper var jag en riktigt tragisk person.

Det jobbigaste var att han lämnade bort vår hundvalp, tog våra katter och förbjöd mig att prata eller träffa hans dotter.

Tack o lov så skaffade vi inga gemensamma barn. Där skiljer sig våra berättelser. Men du säger att han är bra med barnen. Om han bara har sig själv och dom så löser han säkert det.

Om du är rädd att du inte kommer att träffa någon igen så behlver du inte oroa dig. Jag är ingen tio poängare men blev utbjuden av 3 pers när de fick veta att jag var singel. Den mannen som hjälpte mig att inse hur tragiskt mitt förhållande var, är jag nu tillsammans med. Hade han inte dykt upp så vet jag faktiskt inte heller om jag hade tagit språnget.

Nu har jag lärt mig. Ingen ska nånsin få ta mig för givet igen. Jag är en egen person. Ingen passopp eller hjälpreda.

Du klarar det!
  • Anonym (!)
    Anonym (Oj) skrev 2018-06-10 19:38:05 följande:

Jag bara kläckte det ur mig. Det blev världens storm. I början var han ledsen sen blev han arg.

Vi krigade i mer än ett halvår om vem som skulle ha vilka prylar. Jag orkade inte tjafsa mer så det mesta fick han. Jag var i princip nere på botten och vände. Det var skitjobbigt. Men jag hade mina föräldrar och min bror som stöd. Jag hamnade på sjukhus och fick där hjälp att sluta missbruka värktabletter. Mina föräldrar stod som borgen till en lägenhet och hjälpte mig ekonomiskt.

På papper var jag en riktigt tragisk person.

Det jobbigaste var att han lämnade bort vår hundvalp, tog våra katter och förbjöd mig att prata eller träffa hans dotter.

Tack o lov så skaffade vi inga gemensamma barn. Där skiljer sig våra berättelser. Men du säger att han är bra med barnen. Om han bara har sig själv och dom så löser han säkert det.

Om du är rädd att du inte kommer att träffa någon igen så behlver du inte oroa dig. Jag är ingen tio poängare men blev utbjuden av 3 pers när de fick veta att jag var singel. Den mannen som hjälpte mig att inse hur tragiskt mitt förhållande var, är jag nu tillsammans med. Hade han inte dykt upp så vet jag faktiskt inte heller om jag hade tagit språnget.

Nu har jag lärt mig. Ingen ska nånsin få ta mig för givet igen. Jag är en egen person. Ingen passopp eller hjälpreda.

Du klarar det!

Wow, vilken inspiration du är/ger! Tuff kvinna. Glad för din skull, att livet blev bra till slut efter din långa kamp. :)
  • Vikkan6666

Tack för ditt svar

Skall prata med honom i kväll så jag får se hur det går.

Tack för att du vågade berätta gav mig kraft att vilja ändra mitt liv, vill också vara lycklig

• Anonym (Oj)
    Anonym (!) skrev 2018-06-10 19:44:17 följande:

Wow, vilken inspiration du är/ger! Tuff kvinna. Glad för din skull, att livet blev bra till slut efter din långa kamp. :)

Oj! Tack. Vad glad jag blev :)

Har alltid sett mig som en tragisk människa men förstår nu i efterhand att det var ett tufft liv att leva. Han var/är dessutom narcissist så enligt honom var allting mitt fel. Det fick jag höra varje dag i alla år.

Men det var värt att kämpa/kriga för att få det bättre. Kan även tillägga att jag är i samma ålder som ts
  • Anonym (!)
    Vikkan6666 skrev 2018-06-10 19:56:03 följande:

Tack för ditt svar

Skall prata med honom i kväll så jag får se hur det går.

Tack för att du vågade berätta gav mig kraft att vilja ändra mitt liv, vill också vara lycklig

Go for it!! All pepp och styrka! Du har SÅ mycket liv kvar att leva! Lycka till. :)
  • Anonym (!)
    Anonym (Oj) skrev 2018-06-10 20:33:57 följande:

Oj! Tack. Vad glad jag blev :)

Har alltid sett mig som en tragisk människa men förstår nu i efterhand att det var ett tufft liv att leva. Han var/är dessutom narcissist så enligt honom var allting mitt fel. Det fick jag höra varje dag i alla år.

Men det var värt att kämpa/kriga för att få det bättre. Kan även tillägga att jag är i samma ålder som ts

Nej du är inte tragisk; tvärtom en stark krigare!

Åh, jag hoppas du läser Michael Larsens blogg, han sätter huvudet på spiken när det gäller narcissism så du skulle kunna relatera och känna igen dig big time!

Oj, är du så ung, och redan gått igenom så mycket? Tänk vad mkt klokskap och styrka du hunnit samla på dig genom de svårigheter du gått igenom, som du kommer ha nytta av i hela ditt liv.

Jag är också i er ålder, lite träffande! :)

Befinner mig likt ts i den där svåra våndan, stanna eller gå...

Men ta, visst borde vi ta tjuren i hornen nu när vi ännu är "unga och pigga" istället för att vänta och slösa bort vår tid...? Vänta in/ut vad egentligen...? Vi vet ju inte ens hur länge vi får ha vår lilla stund på jorden!
Svar på tråden Gå eller stanna kvar???