• Äldre 10 Jun 18:23
    15810 visningar
    9 svar
    9
    15810

    Sjukskriven för foglossning, kontorsjobb fk godkänner eller ej?

    Hej, jag jobbar på kontor och är i v 18. Har blivit sjukskriven på deltid pga foglossning. Har ni blivit sjukskrivna pga detta och har fk godkänt det? Om inte så varför?

  • Svar på tråden Sjukskriven för foglossning, kontorsjobb fk godkänner eller ej?
  • Äldre 10 Jun 19:18
    #1

    Ingen?

  • Äldre 10 Jun 19:38
    #2

    Folk tenderar att inte vilja prata om känsliga saker offentligt. I denna tråd kan ingen vara privat

  • Äldre 19 Jun 20:14
    #3

    På mitt jobb har vi väldigt svårt att bli sjukskrivna eller få havandeskapspenning då FK klasar vårt jobb som kontorsjobb men det är långt igen sanningen hos oss. Så kan tänka mig att om man har ett riktigt kontorsjobb så är det svårt att få sjukskrivning eller havandeskapspenning pga foglossning.

  • Äldre 20 Jun 19:52
    #4

    Tack för ditt svar! Jag förstår inte hur kan fk i princip dumförklara gyn läkare på mvc. Läkaren bedömer ju att ens arbetsförmåga är nedsatt sen glr fika läkare helt annat bedömning utan att ens träffa en... korkad system liksom


    LeyasMamma skrev 2018-06-19 20:14:52 följande:

    På mitt jobb har vi väldigt svårt att bli sjukskrivna eller få havandeskapspenning då FK klasar vårt jobb som kontorsjobb men det är långt igen sanningen hos oss. Så kan tänka mig att om man har ett riktigt kontorsjobb så är det svårt att få sjukskrivning eller havandeskapspenning pga foglossning.


  • Äldre 20 Jun 21:33
    #5

    Om det blir godkänt eller ej beror väl på vilka arbetsuppgifter du inte kan utför på grund av foglossningen. Vad skriver läkaren att du inte kan göra i ditt jobb?

    Jag jobbade fram till vecka 36 i ett kontorsjobb med foglossning, det fanns ingen anledning att vara deltidssjukskriven. Men är fullt medveten att det är väldigt individuellt, både smärtan och vad ett kontorsjobb egentligen innebär för personen.

  • Äldre 20 Jun 22:02
    #6
    13mila skrev 2018-06-20 21:33:24 följande:

    Om det blir godkänt eller ej beror väl på vilka arbetsuppgifter du inte kan utför på grund av foglossningen. Vad skriver läkaren att du inte kan göra i ditt jobb?

    Jag jobbade fram till vecka 36 i ett kontorsjobb med foglossning, det fanns ingen anledning att vara deltidssjukskriven. Men är fullt medveten att det är väldigt individuellt, både smärtan och vad ett kontorsjobb egentligen innebär för personen.


    Jag lider av sömnbrist och konsentrationssvårigheter pga smärtorna, för mig är det värst på nätterna.. jag är helt slut redan på morgonen och hinner inte att återhämta mig. Jag har hamnat i en ond cirkel så att säga. Är ju bara deltidssjukskriven då jag vill ju gärna jobba men jag klarar inte av att jobba 8t/dagkurs nu...
  • Äldre 20 Jun 22:19
    #7
    any87 skrev 2018-06-20 22:02:09 följande:

    Jag lider av sömnbrist och konsentrationssvårigheter pga smärtorna, för mig är det värst på nätterna.. jag är helt slut redan på morgonen och hinner inte att återhämta mig. Jag har hamnat i en ond cirkel så att säga. Är ju bara deltidssjukskriven då jag vill ju gärna jobba men jag klarar inte av att jobba 8t/dagkurs nu...


    Då kan man tycka att det borde bli godkänt, den är nog bra att du skriver det på din ansökan också, så att de inte missar det. Lycka till!
  • Äldre 20 Jun 22:24
    #8
    any87 skrev 2018-06-20 19:52:19 följande:

    Tack för ditt svar! Jag förstår inte hur kan fk i princip dumförklara gyn läkare på mvc. Läkaren bedömer ju att ens arbetsförmåga är nedsatt sen glr fika läkare helt annat bedömning utan att ens träffa en... korkad system liksom


    Ja, och hos oss (jobbar på en efterbearbetning på en industri) så har vi både tunga lyft, stressiga miljöer och statiska arbetsuppgifter mem inte själ nog att få varken sjukskrivningar eller HP tyvärr. Håller med om att de är konstigt att dom kan göra en bedömning utan att varken ha träffat personen eller kollat över arbetsplatsen.
  • Äldre 24 Jun 01:17
    #9

    Jag fick mitt tredje barn för tre månader sen. Blev sjukskriven 50% runt vecka 18. När det var ca 2 månader kvar blev jag sjukskriven 100%. Jobbar på kontor med vanliga uppgifter som innebär att man sitter eller står vid skrivbordet hela dagen. Inga problem med att få det godkänt från Försäkringskassan alls. Gick till sjukgymnast en gång som läkaren rekommenderade men de kan ju inte göra nåt. Var sjukskriven pga foglossning. Hade även sk falsk ischias men huvudorsaken i intyget var foglossning. Att sitta längre stunder eller stå gick inte. Behövde variera mellan att sitta, gå och ligga för att det inte skulle bli så illa att jag typ inte kunde gå alls på kvällen/eftermiddagen. Sov pga detta väldigt dåligt på natten och var helt slut på dagarna, dålig koncentration mm. Fördelen med att ha haft det så jobbigt är att första tiden med nyfödd bebis var bättre än när jag var gravid. Haft mycket bättre sömn trots alla matningar mm och känt mig väldigt pigg ändå.

Svar på tråden Sjukskriven för foglossning, kontorsjobb fk godkänner eller ej?