• Anonym (ts)

Bygga hus??

Funderar på att bygga hus. Kan dock ingenting om husbyggande. Kan man lyckas eller är det ett projekt dömt att misslyckas om man är nybörjare? Hur har ni andra som byggt hus gjort? Vilka misstag ska man inte göra? Alla råd uppskattas.

• Svar på tråden Bygga hus??
  • Anonym (ts)

Tänkte på tomten till att börja med. Vad är för och nackdelarna med att köpa och bygga i detaljplanerat område och utanför? Är det billigare utanför detaljplanerat område? Behöver man fixa egen brunn då? Hur gör man med avlopp? Sophämtning? Kan man få det ute på landet? Kan man lita på positivt förhandsbesked?

• Anonym (Dont)

Ja, det är dömt att misslyckas om man inte har en aning, vilket du inte verkar ha... mååånga småsaker att tänka på.

köp ett färdigt hus istället!

• Anonym (ts)
    Anonym (Dont) skrev 2018-06-10 20:04:34 följande:

Ja, det är dömt att misslyckas om man inte har en aning, vilket du inte verkar ha... mååånga småsaker att tänka på.

köp ett färdigt hus istället!

Kanske inte framkommer men det är exakt det jag tänkt göra i så fall. Beställa ett nyckelfärdigt hus.

Vad kan gå fel då? Är det stor skillnad i kvalitet? Vad är det för hållbarhet på typ Myresjöhus? Håller de lika länge som gamla hus?
  • Anonym (ts)

Det verkar vara stor skillnad på priset på nyckelfärdiga hus. Vad är det man betalar för? Kvalitet? Storlek? Kommer det billigaste huset falla isär i första bästa storm eller håller det flera hundra år?

• Anonym (ts)

Hittar ett Attefallshus (fritidshus) jättebilligt. Det ska monteras själv men det står att ritningar och skiftnycklar följer med. Vågar man på sig ett sånt projekt? Hur gör man om tomten behöver förarbetas? Antar att el, vatten och avlopp kommer utöver..

• Anonym (.)
    Anonym (ts) skrev 2018-06-10 21:09:36 följande:

Hittar ett Attefallshus (fritidshus) jättebilligt. Det ska monteras själv men det står att ritningar och skiftnycklar följer med. Vågar man på sig ett sånt projekt? Hur gör man om tomten behöver förarbetas? Antar att el, vatten och avlopp kommer utöver..

Haha du skojar?

Monteringen av huset är det lilla. Våtrum, vvs, kök etc är andra jobbiga projekt. Men du verkar inte ha tillräckligt med erfarenhet för att sätta ihop ett hus. Ta in offert från snickare på montering.

Grund, avlopp, el etc är det jobbiga. Dessutom är attefallshus för små, 25m2 utvändigt blir inte många m2 invändigt.
  • Anonym (ts)
    Anonym (.) skrev 2018-06-10 21:15:24 följande:

Haha du skojar?

Monteringen av huset är det lilla. Våtrum, vvs, kök etc är andra jobbiga projekt. Men du verkar inte ha tillräckligt med erfarenhet för att sätta ihop ett hus. Ta in offert från snickare på montering.

Grund, avlopp, el etc är det jobbiga. Dessutom är attefallshus för små, 25m2 utvändigt blir inte många m2 invändigt.

Ja skojar faktiskt litet. Men har ju ingen koll och 100 papp lät väldigt billigt för ett hus :)

Men gissade nästan att det var något jag missat. Kan ju ingenting om husbygge. Och 25m2 känns i minsta laget även om jag inte vill bygga något enormt hus.

Men det är ju skillnad i pris även på nyckelfärdiga hus. Skiljer det i kvalitet eller är det märke man betalar för? Eller för pålitlighet i ihopmonteringen?
  • Anonym (ts)
    Anonym (.) skrev 2018-06-10 21:15:24 följande:

Haha du skojar?

Bara av ren nyfikenhet. Skulle klara av att montera ihop en liten stuga som nybörjare?
  • Anonym (.)
    Anonym (ts) skrev 2018-06-10 21:55:13 följande:

Bara av ren nyfikenhet. Skulle klara av att montera ihop en liten stuga som nybörjare?

När man börjar bygga gör man massa misstag och lär sig massor längs vägen. Så man börjar med sådant som är mindre viktigt (där man kan dölja misstagen) typ träna på en icke bärande innervägg. Sedan en enklare uteplats, eller typ friggebod. Så får du se hur lång tid det tar, och hur noggrann man bör vara.

Bygger man för permanentboende så måste man veta vad man ger sig in på och vad man behöver ta hjälp med. Just nu håller jag på och snickrar på ett litet hus till barnen, ungefär 40m2 boyta blir det. Det tar sjukt lång tid att fixa allt, och då är jag i alla fall hyggligt händig och vet vad jag gör.
  • gbgumman

Vi byggde förra året och kunde inget innan heller. Vi lärde oss längs vägen och fick hjälp av byggbolaget. Hela vårt engagemang låg på husbygge dessa år. Vi såg till att inget annat (förutom det vanliga som jobb och barn) skulle ta tid och kraft av oss. Vi hade båda under perioden jobb som inte stressade oss mer än vanligt. 

• gbgumman
    Anonym (ts) skrev 2018-06-10 20:23:24 följande:
    Kanske inte framkommer men det är exakt det jag tänkt göra i så fall. Beställa ett nyckelfärdigt hus.

Vad kan gå fel då? Är det stor skillnad i kvalitet? Vad är det för hållbarhet på typ Myresjöhus? Håller de lika länge som gamla hus?
    Det är stor skillnad mellan de olika husbolagen. Läs runt. Lite är det så att man får vad man betalar för. Men många av de riktigt bra bolagen har billigare alternativ där man inte har dragit ner på kvalitén utan bara gjort enklare hus. 
    Myresjö var det vi var först inne på men kom sedan fram till att a-hus, trivselhus och götenehus hade ännu bättre kvalité. Sedan finns riktigt dyra företag som willa nordic men de hade vi inte råd med. 
    Älvsbyhus och Hjältevadshus kvalité tilltalade oss inte alls. 
    Välj ett företag som ni tror inte går i konkurs. (hört sådana historier inte kul) Kolla upp att snickarna som de använder är duktiga. Mycket hänger på det.
  • Anonym (erg)
    gbgumman skrev 2018-06-11 15:51:20 följande:
    Det är stor skillnad mellan de olika husbolagen. Läs runt. Lite är det så att man får vad man betalar för. Men många av de riktigt bra bolagen har billigare alternativ där man inte har dragit ner på kvalitén utan bara gjort enklare hus. 
    Myresjö var det vi var först inne på men kom sedan fram till att a-hus, trivselhus och götenehus hade ännu bättre kvalité. Sedan finns riktigt dyra företag som willa nordic men de hade vi inte råd med. 
    Älvsbyhus och Hjältevadshus kvalité tilltalade oss inte alls. 
    Välj ett företag som ni tror inte går i konkurs. (hört sådana historier inte kul) Kolla upp att snickarna som de använder är duktiga. Mycket hänger på det.
    Att jämföra Hjältevadshus och Älvsbyhus är som att jämför äpplen och päron!

Råd till dig TS: Om ni skall bygga, hitta en byggare som ni känner er bekväma med. Sedan är inte huset i sig det största problemet ni kommer stöta på som kan bli fel, utan det är entreprenörerna. Där kan det bli väldigt fel!
  • Anonym (ts)
    Anonym (erg) skrev 2018-06-12 16:23:27 följande:

Råd till dig TS: Om ni skall bygga, hitta en byggare som ni känner er bekväma med. Sedan är inte huset i sig det största problemet ni kommer stöta på som kan bli fel, utan det är entreprenörerna. Där kan det bli väldigt fel!

Är det inte därför det är bra med nyckelhus på totalentrepenad från ett etablerat märke? Kan allt gå gel ändå?
  • gbgumman
    Anonym (erg) skrev 2018-06-12 16:23:27 följande:

Jag jämför inte säger bara att deras kvalité inte nådde upp till våra krav.
  • Anonym (erg)
    Anonym (ts) skrev 2018-06-12 17:39:05 följande:
    Är det inte därför det är bra med nyckelhus på totalentrepenad från ett etablerat märke? Kan allt gå gel ändå?
    Etablerat... Vilka är det då?

Är Eksjöhus ett etablerat märke anser du? Är Hjältevadshus inte det?

Jag kan säga att du får INTE vad du betalar för när det gäller förtroende. Sen är det väl bara att läsa på om alla hustillverkare.

Om jag vore du skulle jag hålla mig så långt borta som möjligt från älvsbynshus iaf!
  • Tussilago1978
    Anonym (ts) skrev 2018-06-10 19:22:15 följande:

Funderar på att bygga hus. Kan dock ingenting om husbyggande. Kan man lyckas eller är det ett projekt dömt att misslyckas om man är nybörjare? Hur har ni andra som byggt hus gjort? Vilka misstag ska man inte göra? Alla råd uppskattas.

beställ hem huskataloger från alla företag (googla) när du hittat ett nyckelfärdigt hus som känns bra så ta kobtakt med det företaget. Du får all hjälp där med alla stora och små saker. Bygga hus är ett roligt projekt. Firar nu 10 år i mitt nyckelfärdiga och jag visste heller inget om husbygge.

Lycka till!
Svar på tråden Bygga hus??