• Anonym (Cantolao Peru)

Mallorca - Magaluf VS Alqudia - vad är bäst?

Hej. Ska till Mallorca i slutet av Juli/början av augusti.
    Funderar på antingen Alcudia eller Magaluf.
    Som jag förstått är Magaluf festande 17-21 åringars Mecka, och Alcudia ska vara betydligt lugnare. Jag själv har egentligen inte tänkt att festa på det sättet som många unga gör, är snart 30 bast nu. Men samtidigt vill jag ha lite liv omkring mig och inte en död och tråkig ort med bara barnfamiljer med småungar.

Fråga 1: Vad är för och nackdelarna mellan Magluf och alcudia? Tänker på allt från stränder till mat och andra nöjen.

Fråga 2: Om Alcudia är för tråkigt, finns det något mellanting mellan Magaluf och Alcudia, i så fall vilken ort? Vill helst inte vara i Palma!

• Svar på tråden Mallorca - Magaluf VS Alqudia - vad är bäst?
  • Duckan

Magaluf skulle jag inte bo i, det är för mycket av allt, men i angränsande Palma Nova har vi bott. Helt ok, men ingen favorit på Mallis.
    Alcudia är mycket barnfamiljer, men det är trevligt där. Åka in till hamnen eller gamla stan för att äta gott och strosa.
    I Playa de Palma får du lite av allt och har nära in till Palma för lite mer storstadskänsla.

• Duckan

Läste nu att du inte vill in till Palma, men som sagt, i Playa de Palma finns pubar, bra matställen och fin strand.

• Anonym (Cantolao Peru)
    Duckan skrev 2018-06-11 13:55:21 följande:

Magaluf skulle jag inte bo i, det är för mycket av allt, men i angränsande Palma Nova har vi bott. Helt ok, men ingen favorit på Mallis.
    Alcudia är mycket barnfamiljer, men det är trevligt där. Åka in till hamnen eller gamla stan för att äta gott och strosa.
    I Playa de Palma får du lite av allt och har nära in till Palma för lite mer storstadskänsla.

Tack för visat intresseDrömmer

Men det här med magaluf, hur skulle du beskriva det? För och nackdelar..
  • Anonym (avf)

Magaluf, det är ju där måsarna skrattar sig hesa.

• Anonym (Resenär)

Mitt tips är Playa de Palma.
    Därifrån kan du ta bussen in till stan för ca 15 spänn om du skulle önska.

Magaluf kanske ändå skulle kunna passa dig, du är ju under 30. Så unga som du skriver är absolut inte i majoritet.
    Alcudia, nej. Där hänger alla barnfamiljer med stojade småknattar.

• Anonym (Cantolao Peru)
    Anonym (Resenär) skrev 2018-06-11 16:57:58 följande:

Mitt tips är Playa de Palma.
    Därifrån kan du ta bussen in till stan för ca 15 spänn om du skulle önska.

Magaluf kanske ändå skulle kunna passa dig, du är ju under 30. Så unga som du skriver är absolut inte i majoritet.
    Alcudia, nej. Där hänger alla barnfamiljer med stojade småknattar.

Men alcudia är så fint tycker jag, speciellt stranden och vattnet.. Men varför fungerar inte Alcudia för unga vuxna och ungdomar? Finns det inget uteliv alls där eller hur är det? Det är ju lite märkligt..
  • Anonym (Resenär)
    Anonym (Cantolao Peru) skrev 2018-06-11 17:01:42 följande:
    Men alcudia är så fint tycker jag, speciellt stranden och vattnet.. Men varför fungerar inte Alcudia för unga vuxna och ungdomar? Finns det inget uteliv alls där eller hur är det? Det är ju lite märkligt..
    Ärligt talat, jag har inte så bra koll på Alcudia.
    Jag har hållit mig därifrån för att det är barnfamiljernas paradis. Och jag uppskattar inte en massa stojande ungar på min semester.
  • Anonym (Resenär)

Gå med i gruppen Mallorcanytt på FB.
    De kan ge bra tips, har varit med där länge.

• Anonym (Cantolao Peru)
    Anonym (Resenär) skrev 2018-06-11 17:03:56 följande:
    Ärligt talat, jag har inte så bra koll på Alcudia.
    Jag har hållit mig därifrån för att det är barnfamiljernas paradis. Och jag uppskattar inte en massa stojande ungar på min semester.
    Att du inte uppskattar massa stojande ungar är ju iof ett friskhetstecken..
    Men om vi pratar Magaluf lite..
    Man har ju läst lite på andra sociala medier som Flashback om Magaluf..
    Bilden man får där är ganska delad.. Vissa gav en väldigt negativ bild av orten under högsäsongen.. Man läste saker som:
    "halvnakna ungdomar som man på morgonen hittar liggandes "döda" bland tomburkar på gatan" ,

"prostituerade afrikanska kvinnor som är efterhängsna och som försöker lura av folk pengar och som blir våldsamma om man försöker ta tillbaks pengarna"

"En jävla massa ficktjuvar"

"Massa stök på hotellen"  
  • Anonym (Resenär)
    Anonym (Cantolao Peru) skrev 2018-06-11 17:12:43 följande:
    Att du inte uppskattar massa stojande ungar är ju iof ett friskhetstecken..
    Men om vi pratar Magaluf lite..
    Man har ju läst lite på andra sociala medier som Flashback om Magaluf..
    Bilden man får där är ganska delad.. Vissa gav en väldigt negativ bild av orten under högsäsongen.. Man läste saker som:
    "halvnakna ungdomar som man på morgonen hittar liggandes "döda" bland tomburkar på gatan" ,

"prostituerade afrikanska kvinnor som är efterhängsna och som försöker lura av folk pengar och som blir våldsamma om man försöker ta tillbaks pengarna"

"En jävla massa ficktjuvar"

"Massa stök på hotellen"  
    Gå med i gruppen jag tipsade om och fråga där.
    De har stenkoll på Mallorca.
  • Duckan

Ts, jag tog en jogg genom Magaluf mitt på dan och det var många gogo-dansade tjejer och fulla, skrämiga engelsmän. Antar att en kväll i juli är det så dygnet runt gånger 10 vilket inte passar mig.

• Anonym (Cantolao Peru)
    Duckan skrev 2018-06-11 18:39:23 följande:

Ts, jag tog en jogg genom Magaluf mitt på dan och det var många gogo-dansade tjejer och fulla, skrämiga engelsmän. Antar att en kväll i juli är det så dygnet runt gånger 10 vilket inte passar mig.

Har du varit i Ayia Napa på Cypern?
    Om ja, hur skulle du beskriva Magaluf i jämförelse med Ayia Napa. 
    Som jag förstått det är industrisemestern 1-31 Juli, jag tänkte resa i början av Augusti, kan det vara så att det är lite lugnare med fylla och sånt under Augusti än Juli?  
  • Duckan

Jo,  jag var i Aiya Napa -92, så ganska länge sen och jag var tonåring. Jag skulle inte åka dit idag. Som det var då tror jag fasen Magaluf är stökigare idag.

• Anonym (Cantolao Peru)
    Duckan skrev 2018-06-12 13:01:50 följande:

Jo,  jag var i Aiya Napa -92, så ganska länge sen och jag var tonåring. Jag skulle inte åka dit idag. Som det var då tror jag fasen Magaluf är stökigare idag.

Nä för jag var ju faktiskt i Aiya Napa förra sommaren och jag var lite orolig för att det skulle vara  ett fylleparadis och massa stök, men jag uppfattade fyllan/nattklubbarna som en mindre del av Aiya Napa, men långt ifrån hela orten. Det fanns även barnfamiljer och äldre som uppehöll sig där, och alla nattklubbarna låg ungefär på samma ställe och var enkelt att hålla sig undan om man uppfattade det som stökigt område. Men i ärlighetens namn var jag där mitt i Augusti, så det kanske var lite mindre festprissar då..

Vilken ort skulle du rekommendera på Mallorca?
    Vad är din åsikt om Alcudia??
  • Duckan

Vilken ort skulle du rekommendera på Mallorca? Vi har varit i Playa de Palma några gånger nu och trivs där, men vi går ju inte ut och "festar till det". Finns gott om barer där man kan göra det antar jag då det är ganska mycket ungdomar som drar runt. Många tyska Biergarten som kör umpalumpa-fest typ.

Vad är din åsikt om Alcudia?? Varit där några gånger (vi har ett barn) och vi trivs där också, men tycker att resan dit från flygplatsen är lite onödigt lång. När vi varit där har vi tagit oss till både hamnen och gamla stan om kvällarna och det är jättetrevligt.

• Anonym (alcudia)
    Anonym (Cantolao Peru) skrev 2018-06-11 17:01:42 följande:
    Nu var det ju i och för sig 25 år sedan Flörtsom jag var i Alcudia så det kan ju ha ändrats men då fanns det många nattklubbar och barer och även om det var mycket barnfamiljer där också så kunde vi som 18-åringar festa ordentligt i två veckor utan att tröttna.
  • Duckan

Men som jag skrev tidigare, vill du ha möjligheten till fest och folk i Magaluf kan du bo i angränsade Palma Nova. Fin strand och du är i Magaluf på ett kick beroende på vilket hotell du tar såklart.

• Anonym (Cantolao Peru)
    Duckan skrev 2018-06-12 14:54:41 följande:

Men som jag skrev tidigare, vill du ha möjligheten till fest och folk i Magaluf kan du bo i angränsade Palma Nova. Fin strand och du är i Magaluf på ett kick beroende på vilket hotell du tar såklart.

Tck för tipset
  • Popetot

Har bott i palmanova och det är typ ihopväxt med magaluf men mycket lugnare. Skräniga unga engelskmän. Jag var reseledare och fick mycket klagomål från gäster som bodde i magaluf. Vill du testa magalufs nattliv är det promenadavstånd. S k svenska gatan har trevliga barer.

Svar på tråden Mallorca - Magaluf VS Alqudia - vad är bäst?