• Amanda82

Kan inte bajsa

Hej! Jag har inte kunnat bajsa på flera dagar nu. Har suttit och skrikit, stönat, skrikstönat (skrikit och stönat samtidigt), och krystat. Har tagit stolpiller,

• Svar på tråden Kan inte bajsa
  • Anonym (Anonym)

Det finns ju laxermedel på Apoteket, testa det. Det hjälper inte att skrika ut skiten, lol.

• Anonym (TA I)
    Amanda82 skrev 2018-06-11 14:19:18 följande:

Hej! Jag har inte kunnat bajsa på flera dagar nu. Har suttit och skrikit, stönat, skrikstönat (skrikit och stönat samtidigt), och krystat. Har tagit stolpiller,

Ett mesigt skrik räcker knappast, du måste BRÖLA.
  • Amanda82

Ok. har även tagit en sked och försökt gräva ur skiten med en sked, med det är ingen skit alls nere i ändtarmen 

• Anonym (TA I)
    Amanda82 skrev 2018-06-11 14:31:02 följande:

Ok. har även tagit en sked och försökt gräva ur skiten med en sked, med det är ingen skit alls nere i ändtarmen 

Prova med elvisp för säkerhetsskull
  • Anonym (Rut)
    Amanda82 skrev 2018-06-11 14:31:02 följande:

Men för guds skull... ring 1177 och be om råd!! Sitt inte och gräv med en sked, du kan ju skada dig själv!

Och är det så att det inte är något bajs i ändtarmen så hjälper inte mikrolavemang eller stolpiller, då får du ju ta laxermedel, laktulos, laxoberal eller movicol. Fråga apotekspersonalen om råd om du inte vill ringa 1177, men 1177 ger dig bäst råd!!
  • Anonym (Lisa)

Äta mer fibrer är bra men nu behöver du akut hjälp. Köp klyx på Apoteket! Hjälper ganska omgående.

• Amanda82

Har testat med hemmagjort vattenlavemang genom att skruva av munstycket på duschen och stoppa in den i rumpan och skruvat upp vattnet, fullstyrka. Supervarmt vatten. Sen satt mig på toan för att få ut det. Gjorde ont när jag satte mig på toan. 

• Anonym (M)

Har du ingenting i ändtarmen behöver du äta något laxerande så att det blir fart på tarmen. Du kan inte krysta ut sånt som sitter fast långt in.

• Anonym (Vatten)

Har du druckit vatten?

Ätit fett?

Drick minst 4 liter under dagen varav flera koppar varmt vatten eller kaffe/te med kokosfett eller smör i!

Gärna 1 msk fett/kopp minst!

Det hjälper!!!

• Anonym (bbb)

Jag säger bara LAXOBERAL!
    Ta maxdosen på kvällen, skit utav bara fan morgonen/förmiddagen efter.

• Amanda82

Jag har läst att den typen av tarmsköljning kan orsaka obalans i tarmfloran. Jag har ätit en massa fibrer mm. Och det är inte normalt att inte har bajsat på flera dagar. Tycker du det, Anonym (M)?

• Tiina87
    Anonym (Lisa) skrev 2018-06-11 14:57:53 följande:

Äta mer fibrer är bra men nu behöver du akut hjälp. Köp klyx på Apoteket! Hjälper ganska omgående.

Hjälper inte om avföringen sitter högre upp.
  • EnAnonumius
    Amanda82 skrev 2018-06-11 15:24:02 följande:
    Jag har läst att den typen av tarmsköljning kan orsaka obalans i tarmfloran. Jag har ätit en massa fibrer mm. Och det är inte normalt att inte har bajsat på flera dagar. Tycker du det, Anonym (M)?

Det händer ibland att det kan gå 2-3 dagar mellan bajsandet utan att det är onormalt.

Dessutom så rekommenderade "Anonym (M) att äta något laxerande. Fiber är bra och det hjälper till att hålla i gång tarmen. Dock Laxerande medel är inte bara fiber. 

Fråga på apoteket över detta med tips om laxerande medel man kan äta. 
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
Svar på tråden Kan inte bajsa