• Äldre 11 Jun 17:04
    1578 visningar
    1 svar
    -1
    1
    1578

    Barnlangtan

    Hej!

    Jag ar langt over 40 och antligen kommit till slutsatsen att jag maste gora nagot at min  barnlangtan pa egen hand. Har som  manga andra haft den dar karnfamiljstrukturen (mamma, pappa, barn) som nagot slags mal. Nu at  jag trott pa dejtandet och tar beslutet att forsoka pa egen hand. Har ocksa arbetat mycket utomlands och aren rusade snabbt forbi!

    Vilken djungel av kliniker...

    Det verkar som om Spanien och Grekland ar bra alternativ. Men donatorerna (agg och sperm) maste forbli anonyma. Jag skulle mycket garna vilja se foton och fa reda pa mer om deras bakrund an vad som erbjuds via klinikerna. Jag onskar att mitt barn (forhoppningsvis!) ska kunna bestamma sjalv om han eller hon vill kontakta sina genetiska foraldrar nar 18 arsgransen ar nadd.

    Embryo adoption ar ocksa ett bra alternative tycker jag. Men jag har samma kansla dar.

    Med ett sa viktigt beslut vill jag ha mer insikt och inte lamna matchning och val endast i handerna pa klinikerna. Det kan lata som om jag inte litar pa klinikerna och det ar inte direct pa det sattet, men kanner att jag vill ha lite mer _'kontroll'.

    Jag har ocksa tittat pa en del agg donators sajter i US, men processen verkar bli valdigt kranglig med mig i Sverige, kiiniken i nagot av landerna som godtar oppen donation och sa kvinnan (aggdonatorn)  i US... 

    At det nagon som har tips till mig? Skull bli validgt tacksam.

    Jag skulle ocksa vilja komma i kontakt med nagon annan i min situation sa att vi kan stotta varandra.

    Kram!

    (Ursakta typos, skriver fran utlandskt tangentbord)

  • Svar på tråden Barnlangtan
  • Äldre 12 Jun 08:47
    #1

    Jag har svarat dig i en annan tråd också.

    Jag och min man gör dubbeldonation (både äggdonation och spermiedonation) på Avaclinic i Riga, Lettland. Enligt lag är all donation helt anonym i Lettland.

    Vi valde också tillvalet PGS (kromosomtest på embryonas dag 5, för att vara säkra på att endast embryon som är normala kromosommässigt sätts in.

    Vi fick 13 ägg från donatorn, 12 befruktades, alla levde dag 3. Dag 5 gjordes PGS på 8 blastos och 7 var normala kromosommässigt. 2 sattes in och 5 till frysen.

    Vi valde Riga för det är lätt och snabbt att resa dit (1 timme med flyg från Arlanda, det går båtar dit också och kliniken ligger på 10min promenadavstånd från båtterminalen i Riga.

    Det var lätt att komma i kontakt med kliniken, jag bara gick in på deras hemsida en vardag under kontorstid och började chatta med en av kliniken koordinatorer Veronika. Vi fortsatte sen kontakten via mail. Hon svarade snabbt på alla frågor.

    Om du har några frågor om donationsprocessen så hör av dig, så kan jag försöka svara på dem.

Svar på tråden Barnlangtan