• Missi83

Får inte barnbidraget

Hej

I februari i år fick jag en son, jag väntade mig då att få barnbidrag månaden efter men till min stora förvåning kom det inte. Jag ringde till FK som sa att de håller på utreda barnets pappas försäkringstillhörighet eftersom han är från ett annat EU land.

Han bor och arbetar i Sverige, jag bor i Sverige sedan 29 år , och arbetar i Sverige.

Jag har två andra barn sedan tidigare förhållanden, båda de får barnbidrag och jag får föräldrapenning för den lilla.

Detta har tagit 3 månader nu. Är det någon annan som är i samma sits?

• Svar på tråden Får inte barnbidraget
  • Mildtvål

Jag sitter i samma sits. Jag är svensk som bott utomlands och flyttat hem igen. Ansökte om försäkringstillhörighet i januari och väntar fortfarande. Jag har inspelat samtal där de säger att jag kan få vänta i flera år tills de utrett eftersom det är så många ansökningar. Pengarna får jag såklart retroaktivt, men utan ränta. Tills dess får man ligga ute med egna pengar eller ta SMS-lån. Så jag hade bara råd att vara hemma 4 dagar istället för 10 när barnet föddes.

• Musetti

Vi fick barn i oktober förra året och flyttade tillbaka till Sverige i början av januari. IGÅR fick vi barnbidraget godkänt, då utredningen om försäkringstillhörighet av min sambo som är fransk medborgare dragit ut på tiden. Så ha tålamod.

• Musetti

Vår dotter är alltså född i Frankrike och vi fick godkänt för barnbidrag (retroaktivt) från den månad vi flyttade till Sverige. Ligg på i telefon är mitt tips, det hjälpte.

• Missi83

Skitdrygt ju och sen att de inte meddelar om detta förrän man själv ringer och undrar varför barnbidraget inte har kommit ???? ska ha tålamod, tackar för svar !

Svar på tråden Får inte barnbidraget