• Goldengate

Onani

Med ökande ålder - 60 eller mer - avtar ofta sexlusten för ena eller båda parter. Onani kan då vara ett bra komplement som alternativ till samlag.
    Några som har erfarenhet? 

• Svar på tråden Onani
  • Anonym (Äldre)

Nja, för många av oss äldre funkar sex fortfarande. Onani är då ett komplement. Vi älskar längre och innerligare än vad vi gjorde i ungdomen. Bättre sex faktiskt.

• Goldengate

Hej och tack för kommentaren. Det är ju roligt när det fortfarande fungerar med samlag upp i åren. Men för många gör det inte det. Jag vet många herrar som inte orkar has samlag när dom blivit bortåt .65-70. Och då är ju onani bra om det går att få stånd. För kvinnor fungerar det nog för det mesta!

• Anonym (Äldre)

Vi ser ju här på FL att även många många yngre och medelålders har problem med ojämställd sexualitet eller avsaknad.

Jag är pensionär men min morfar, född på 1880-talet, sa att kärlek måste övas och övas, ungefär som en sport, hela livet. Och att innerligheten och lusten följer varandra om man inte hetsar och oroar sig.

Jag tror egen eller ömsesidig onani är en utmärkt form av sex, för alla åldrar.

• Goldengate

Hej och tack för ett bra svar. Din morfar hade så rätt så! Det gäller att finna ut vilket/vilka sätt som passar. Liksom var det passar sig att onanera, vilket sammanhang!
    Unga killar brukar ofta onanera tillsammans, i en källare, sommartid i en park etc.
    Intressant med sexologens råd till fotbollsspelarna att onanera. Jag är säker på att dom gör det oavsett en eventuell uppmaning. Förmodligen även i grupp! Dom kan inte hålla inne med all den spermieproduktion som sker under flera veckor.

Svar på tråden Onani