• Anonym (Ångest)

Har lite panik, lånelöfte...

Hej

Jag har fått ett lånelöfte från banken för köp av bostad. Detta fick jag förra veckan och tillträdesdagen är om två veckor. Jag var ärlig med (har haft möte med bankman) att jag skulle låna för kontantinsatsen också, vilket inte var några problem och lånelöftet fick jag. Hur som helst så har jag gjort jämförelser med olika banker för att få ett så bra lån som möjligt, jag förstod dock inte riktigt att flera ansökta lån påverkade ens kreditvärdighet. Jag trodde det var först när man faktiskt accepterar ett lån som den siffran ändras. Nu så är min såndär procent väldigt hög nu trots att jag bara tagit ett lån på 90k med hyfsat bra ränta.

Nu känner jag en enorm ångest över att banken där jag får mitt bolån från nu kommer göra en till kreditupplysning och dra in mitt bolån, jag har redan betalat in handpenningen och skrivit på kontrakt för huset :( :( Är det någon risk eller hur brukar dom göra??

• Svar på tråden Har lite panik, lånelöfte...
  • Anonym (Bank)

Har du pratat med banken om att du köpt lägenhet och betat in handpenningen?

• Anonym (Ångest)

Ja det har jag, gjorde det i fredags. Men det var först igår som jag fick reda på att ansökningarna i sig påverkar kreditvärdigheten, inte som jag trodde att man måste acceptera också.

• Anonym (Kvinna37)

Fast ett lånelöfte är ju ett lånelöfte, det ger de väl inte utan att kolla dig först? Men visst, de kan dra tillbaka när de känner för det, tyvärr. Du får vänta och se.

• Anonym (Nej)

När vi sökte lånelöften på olika banker inför vårt husköp så fyllde vi i en såndär blankett som kan finnas på vissa hemsidor och sedan skickar hemsidan ut informationen till massa olika banker, vilket innebär att vi fick massa olika ansökningar på oss vid endast ett söktillfälle för vår del. När vi sedan besökte ?vår? bank för att diskutera lån såg bankomaten att det låg massa olika låneansöknongar på oss och vi förklarade läget. Då var det inga problem. Så länge du informerar din bank som du söker hos tror jag det inte behöver bli något problem.

• Anonym (Ångest)

Okej då kanske jag kan pusta ut. Är det bra att informera banken om hur det ser ut eller är det bättre att bara vänta (för att de kanske inte ens kollar) och då förklara att jag inte tagit så många smålån som det kanske kan se ut utan att det bara är ansökningar för att jämföra.

• v i r r a

Jag tänker att det här måste hända precis hela tiden och att bankfolket ser det som helt normalt. Det vore mycket, mycket konstigt annars liksom. Det klart att en kund måste få jämföra priser och villkor! Släpp ångesten och lycka till med köpet

• Anonym (Klanten)
    Anonym (Ångest) skrev 2018-06-12 07:48:50 följande:

Hej

Jag har fått ett lånelöfte från banken för köp av bostad. Detta fick jag förra veckan och tillträdesdagen är om två veckor. Jag var ärlig med (har haft möte med bankman) att jag skulle låna för kontantinsatsen också, vilket inte var några problem och lånelöftet fick jag. Hur som helst så har jag gjort jämförelser med olika banker för att få ett så bra lån som möjligt, jag förstod dock inte riktigt att flera ansökta lån påverkade ens kreditvärdighet. Jag trodde det var först när man faktiskt accepterar ett lån som den siffran ändras. Nu så är min såndär procent väldigt hög nu trots att jag bara tagit ett lån på 90k med hyfsat bra ränta.

Nu känner jag en enorm ångest över att banken där jag får mitt bolån från nu kommer göra en till kreditupplysning och dra in mitt bolån, jag har redan betalat in handpenningen och skrivit på kontrakt för huset :( :( Är det någon risk eller hur brukar dom göra??

Tyvärr. Jag söte lånelöften lite på skoj/halvseriöst för några bostäder när jag var runt 20-25. Det låg mig i fatet ett tag...
  • MsM84
    Anonym (Ångest) skrev 2018-06-12 08:32:26 följande:

Okej då kanske jag kan pusta ut. Är det bra att informera banken om hur det ser ut eller är det bättre att bara vänta (för att de kanske inte ens kollar) och då förklara att jag inte tagit så många smålån som det kanske kan se ut utan att det bara är ansökningar för att jämföra.

Informera för de kommer definitivt göra en kontroll och kan bli negativa om du inte sagt något.
Svar på tråden Har lite panik, lånelöfte...