Anonym (Mamma) skrev 2018-06-12 10:39:59 följande:
Jag har kalasproblem och behöver tips. Min äldsta dotter fyller åtta i sommar och vill så gärna bjuda hem alla tjejerna i klassen på mat och tårta. Jag känner bara ångest. Det är tio stycken åttaåringar som ska busa omkring i vår trea plus mina tre andra barn varav minsta bara är ett och behöver tillsyn i princip hela tiden. Dessutom ska det bjudas på mat och kaka, alternativt bara kaka.
Jag har funderat på om vi kan ha det ute men jag ser inte hur vi skulle kunna anordna det. På lekland kan vi inte ha det då det är alldeles för dyrt och vi har inte den typen av pengar.
Jag har jättedåligt samvete över det här. Min dotter vill verkligen ha kalas, hon blev jätteledsen när jag preliminärt sa nej. Jag vill ordna något för henne men jag vet inte hur eller var det skulle ske.
Snälla, har ni några tips på saker man kan göra eller servera som är enkelt och relativt billigt?
Är du helt ensam med barnen eller finns det en till vuxen i hemmet? I så fal kan ni försöka dela upp det så att en av er har hand om de andra barnen och en har hand om kalaset. Om du är ensam - kan du fråga nån du känner om hjälp?
Så till själva kalaset:
tårta ser fint och gott ut, men min erfarenhet är att barn sällan gillar det egentligen. Barn är inte heller kräsna på om det är hembakat eller köpt, inte heller kräsna på om glassen är billig BigPack eller dyrare.
Så jag skulle satsa på glass i storpack, lite köpta kakor/kex och kanske bullar. Saft som dryck. Om du vill ha nåt mer matigt så funkar korv med bröd utmärkt.
Duka lite festligt med servetter, sugrör, serpentiner på bordet.
Var ute om det fungerar.
Kalaset varar max två timmar, men styr upp aktiviteterna lite grann:
- hälsa välkomna
- öppna paketen
- sätta sig vid bordet, sjunga, blåsa ut ljus (som kan sitta i glassen)
- mat och/eller fika.
- lekar som ni anordnar, tex dansstopp, limbo, hela havet stormar.
- skattjakt eller fiskdamm där de får en liten godispåse. Godis kan du köpa billigt och lägg i en klubba, en tablettask så det ser lite mer ut. En sak kan vara bra också, tex ett suddgummi eller en tatuering och en ballong!
- lite fri lek och godisätande och sen är kalaset slut.