• Anonym (Mamma)

Kalasångest

Jag har kalasproblem och behöver tips. Min äldsta dotter fyller åtta i sommar och vill så gärna bjuda hem alla tjejerna i klassen på mat och tårta. Jag känner bara ångest. Det är tio stycken åttaåringar som ska busa omkring i vår trea plus mina tre andra barn varav minsta bara är ett och behöver tillsyn i princip hela tiden. Dessutom ska det bjudas på mat och kaka, alternativt bara kaka. 
    Jag har funderat på om vi kan ha det ute men jag ser inte hur vi skulle kunna anordna det. På lekland kan vi inte ha det då det är alldeles för dyrt och vi har inte den typen av pengar. 
    Jag har jättedåligt samvete över det här. Min dotter vill verkligen ha kalas, hon blev jätteledsen när jag preliminärt sa nej. Jag vill ordna något för henne men jag vet inte hur eller var det skulle ske. 
    Snälla, har ni några tips på saker man kan göra eller servera som är enkelt och relativt billigt? 

• Svar på tråden Kalasångest
  • Mortiscia

Jag tycker du är inne på rätt spår med att ha det utomhus! Det går absolut inte i en lgh med så många barn, de behöver plats att röra sig på. Om ni är ute kan dina två större barn roa sig på egen hand medan du tar hand om den minsta, låt 8-åringarna ha en stor filt de kan hålla sig till.

Hitta en park, ha en picnic, du kan faktiskt skriva i inbjudan att det är knytkalas istället för presenter som gäller! Det kan uppskattas av föräldrarna dessutom, bland det värsta som finns är väl att behöva hitta på nåt åt andras ungar och dyrare också än lite mat. Man kan även be dem ta med något man kan göra utomhus, hopprep, kasta boll, lite vad som. Ditt barn har nog idéer om vad som är kul. Har ni en strand i närheten är det ett mkt bra alternativ!

Tårta/kaka får du nog fixa själv däremot. Du kan satsa på nåt så enkelt som att baka egna cupcakes (en stor per person) eller nåt annat billigt. Du kanske har någon vän som kan hjälpa dig baka?

• Aquavit

Förstår att det känns jobbigt med så många på liten plats. Kanske ni kan ha filmkalas? Välj en bra film, sätt alla i soffan med alla kuddar i huset Servera  popcorn/chips/ostbågar och saft/läsk.  Godispåsar kan de få i soffan, eller i fiskdamm efteråt. Kanske tårta serveras innan filmen? 

Eller ta hjälp av någon av dotterns kompis förälder som kan hjälpa till på kalaset så får du en vuxen till som hjälper dig. Eller kanske du kan ha ett gemensamt kalas med någon kompis till dottern?

• Anonym (Häpp)

Prova att köra utomhus. Det finns massa enkel mat som du ordnar själv. Fixa en korvkios, låt ett äldre barn sköta serveringen. Du kan ta korvar i en termos eller liknande så det håller sig varma, ketchup, bröd och senap. Till tårta kör du cupcakes, enkelt och det behövs inga tallrikar. Saft funkar bra.

Ett alternativ till kalas inne är att ha en lugn aktivitet, filmvisning eller liknande. Lugna lekar.

Ett annat alternativ är att lån gympasalen på skolan, många skolor kan låna ut den. Då kör ni hela havet stormar.

Kolla med föräldrarna, kanske nån du känner bättre som kan vara med och hjälpa till?

Kalas är roligt och alltid värt det.

• Pope Joan II

Varför kan du inte se hur ni skulle kunna anordna en bjudning utomhus? Nog måste ni väl kunna hitta en passande utomhusmiljö, en park, en skogsglänta eller liknande för ändamålet? Det är ju inget svårt. Att grilla korvar, baka pizzabullar, göra vårrullar, kycklingspett, snitta upp melon och skölja jordgubbar är en bagatell. Be en tonåring ordna med lekar om du inte själv har kapacitet att göra det och betala denne en slant för besväret. 

Det är väl klart att du ska unna dina ungar kalas när de fyller år!

• Gryntroll

Jättebra tips tycker jag, skulle precis skiva någto likanande själv

Anonym (Häpp) skrev 2018-06-12 10:53:29 följande:

Prova att köra utomhus. Det finns massa enkel mat som du ordnar själv. Fixa en korvkios, låt ett äldre barn sköta serveringen. Du kan ta korvar i en termos eller liknande så det håller sig varma, ketchup, bröd och senap. Till tårta kör du cupcakes, enkelt och det behövs inga tallrikar. Saft funkar bra.

Ett alternativ till kalas inne är att ha en lugn aktivitet, filmvisning eller liknande. Lugna lekar.

Ett annat alternativ är att lån gympasalen på skolan, många skolor kan låna ut den. Då kör ni hela havet stormar.

Kolla med föräldrarna, kanske nån du känner bättre som kan vara med och hjälpa till?

Kalas är roligt och alltid värt det

• Anonym (Mamma)
    Mortiscia skrev 2018-06-12 10:47:14 följande:

Jag tycker du är inne på rätt spår med att ha det utomhus! Det går absolut inte i en lgh med så många barn, de behöver plats att röra sig på. Om ni är ute kan dina två större barn roa sig på egen hand medan du tar hand om den minsta, låt 8-åringarna ha en stor filt de kan hålla sig till.

Hitta en park, ha en picnic, du kan faktiskt skriva i inbjudan att det är knytkalas istället för presenter som gäller! Det kan uppskattas av föräldrarna dessutom, bland det värsta som finns är väl att behöva hitta på nåt åt andras ungar och dyrare också än lite mat. Man kan även be dem ta med något man kan göra utomhus, hopprep, kasta boll, lite vad som. Ditt barn har nog idéer om vad som är kul. Har ni en strand i närheten är det ett mkt bra alternativ!

Tårta/kaka får du nog fixa själv däremot. Du kan satsa på nåt så enkelt som att baka egna cupcakes (en stor per person) eller nåt annat billigt. Du kanske har någon vän som kan hjälpa dig baka?

Tack för svar! Fina förslag du kom med. Eftersom födelsedagen infaller på sommaren så är det egentligen perfekt att ha det ute (om vädret fortsätter som det har gjort, vill säga). Jag kanske ska slå till med knytkalas. Tårta och små muffins är inte jättesvårt att ordna. Och ute behöver man inte vara lika rädd för att barnen ska klättra på väggarna. Man kan ju alltid grilla korv. 
    Tack igen för förslagen!
  • Anonym (Mamma)

Tack för alla svar, hörrni! 
    Sommaren öppnar upp väldigt fint för utebuffé eller picknick och det känns mentalt lättare att barnen leker ute. Vi har en fin park i närheten som är perfekt att använda oss av.
    Jag behövde nog mest lite uppmuntran, har gått och fått krypningar av bara tanken på kalas men det ska nog gå bra. 
    TACK!

• Pope Joan II
    Anonym (Mamma) skrev 2018-06-12 11:07:34 följande:

Tack för alla svar, hörrni! 
    Sommaren öppnar upp väldigt fint för utebuffé eller picknick och det känns mentalt lättare att barnen leker ute. Vi har en fin park i närheten som är perfekt att använda oss av.
    Jag behövde nog mest lite uppmuntran, har gått och fått krypningar av bara tanken på kalas men det ska nog gå bra. 
    TACK!

Du har ju vad jag förstår fyra barn, så det är förmodligen en god idé att du försöker göra något åt din motvilja att låta dem ha kalas och fira bemärkelsedagar genom att bjuda in vänner. Det är trots allt för de absolut flesta barn en stor och viktig sak att ha den möjligheten. 

Jag tycker att du ska säga till din äldsta dotter att det var fel av dig att säga nej till hennes önskemål och att det du i stället borde ha gjort var att hitta ett kalasalternativ som fungerar för er och att du nu gjort precis det och därefter presentera förslaget om utomhuskalas. 
  • Anonym (Planering + annan vuxen)

Nu tar vi det ett steg i taget:

1. Ordna en vuxen som hjalper dig fore och under kalaset. En av er kommer att vara upptagen med ettaringen, sa ni MASTE vara tva. Samtidigt ar det skont att vara tva pa plats sa att du inte har ensamt ansvar for alla barn om nagon skulle ramla och skrapa upp knana eller sa. 

2. Valj plats du tror funkar. Hemma - kan ni roja undan sa att ni far plats i vardagsrummet (och haller alla andra dorrar stangda)? Utomhus - finns det en park pa gangavstand? Stor grasplatt vid en lekplats som ni kan skarma av med lite girlanger, ballonger och ett bord for fortaring? Skogsglanta, strand, ankdamm eller liknande? Ta med kylvaska, hopfallbart bord, filt att sitta pa, engangstallrikar och utrustning for lekarna. (kolla vaderleksrapporten for att undvika overraskningar).

3. Planera in lite organiserade lekar (de kan sakert leka bra sjalva ocksa, men man kommer igang lattare om man har nagot organiserat till att borja med). Dansstopp, dragkamp, sackhoppning, charader?

4. Planera menyn (tarta, saft och gottebord inomhus eller grilla utomhus). Kolla om nagot av barnen ar allergiskt sa att du slipper sta handfallen om det uppdagas pa plats.

5. Enkel billig dekorering - fargglad engangsduk, fargglada engangstallrikar (du slipper disk, men kan blasa ivag utomhus), servetter, ballonger, nagra vimplar eller girlanger. 

6. MUSIK

7. Sopsackar till allt skrap och en plats att forvara presenterna pa (sa att de inte kommer bort om ni har det utomhus).

Lycka till!

• Anonym (Häpp)
    Anonym (Mamma) skrev 2018-06-12 11:04:37 följande:
    Tack för svar! Fina förslag du kom med. Eftersom födelsedagen infaller på sommaren så är det egentligen perfekt att ha det ute (om vädret fortsätter som det har gjort, vill säga). Jag kanske ska slå till med knytkalas. Tårta och små muffins är inte jättesvårt att ordna. Och ute behöver man inte vara lika rädd för att barnen ska klättra på väggarna. Man kan ju alltid grilla korv. 
    Tack igen för förslagen!
    Jag vill ändå slå ett slag för korvkiosken med kokt korv, lite roligt, billigt och enkelt. Frillningen lägger bara till ett orosmoment med glöd och rök.
  • Anonym (Hellre present!)

Neeeej, inte knytkalas. Det är SÅ mycket enklare att köpa en present än att behöva lägga en massa tid på att göra mat. Jag skulle bara bli irriterad om som mamma om jag fick en sån inbjdan.

Och så tänker jag på din dotter, när man är åtta år tycker man att det är roligare att få presenter än att kompisarnas föräldrar har med sig mat. Men att alla som vill kan ta med sig något att leka med var en bra idé!  Hoppas ni får ett bra kalas!

P.s  Vi har haft flera "bio-kalas" och det har varit hur mysigt som helst, så det kan jag också rekommendera.

• Gryntroll
    Anonym (Häpp) skrev 2018-06-12 11:29:48 följande:
    Jag vill ändå slå ett slag för korvkiosken med kokt korv, lite roligt, billigt och enkelt. Frillningen lägger bara till ett orosmoment med glöd och rök.
    Precis - mindre risk för att någon ska bränna sig... dvs mindre att hålla koll på.
  • Gryntroll

För att göra det lite festligare kan du (eller dottern själv) göra "kuponger" som de ska "betala" sina korvar. 

Tips på effektfull och prisvärd dekoration är TGR-butikernas vimplar, 10 meter med färgglada platsvimplar för 20 sek. Höjer vilket glänta, grillplats eller uteplats som helst till festplats på ett kick!

• Anonym (billigt)
    Anonym (Mamma) skrev 2018-06-12 10:39:59 följande:

Jag har kalasproblem och behöver tips. Min äldsta dotter fyller åtta i sommar och vill så gärna bjuda hem alla tjejerna i klassen på mat och tårta. Jag känner bara ångest. Det är tio stycken åttaåringar som ska busa omkring i vår trea plus mina tre andra barn varav minsta bara är ett och behöver tillsyn i princip hela tiden. Dessutom ska det bjudas på mat och kaka, alternativt bara kaka. 
    Jag har funderat på om vi kan ha det ute men jag ser inte hur vi skulle kunna anordna det. På lekland kan vi inte ha det då det är alldeles för dyrt och vi har inte den typen av pengar. 
    Jag har jättedåligt samvete över det här. Min dotter vill verkligen ha kalas, hon blev jätteledsen när jag preliminärt sa nej. Jag vill ordna något för henne men jag vet inte hur eller var det skulle ske. 
    Snälla, har ni några tips på saker man kan göra eller servera som är enkelt och relativt billigt? 

Är du helt ensam med barnen eller finns det en till vuxen i hemmet? I så fal kan ni försöka dela upp det så att en av er har hand om de andra barnen och en har hand om kalaset. Om du är ensam - kan du fråga nån du känner om hjälp?

Så till själva kalaset:
    tårta ser fint och gott ut, men min erfarenhet är att barn sällan gillar det egentligen. Barn är inte heller kräsna på om det är hembakat eller köpt, inte heller kräsna på om glassen är billig BigPack eller dyrare.

Så jag skulle satsa på glass i storpack, lite köpta kakor/kex och kanske bullar. Saft som dryck. Om du vill ha nåt mer matigt så funkar korv med bröd utmärkt. 

Duka lite festligt med servetter, sugrör, serpentiner på bordet. 

Var ute om det fungerar.

Kalaset varar max två timmar, men styr upp aktiviteterna lite grann: 
    - hälsa välkomna
    - öppna paketen
    - sätta sig vid bordet, sjunga, blåsa ut ljus (som kan sitta i glassen)
    - mat och/eller fika.
    - lekar som ni anordnar, tex dansstopp, limbo, hela havet stormar.
    - skattjakt eller fiskdamm där de får en liten godispåse. Godis kan du köpa billigt och lägg i en klubba, en tablettask så det ser lite mer ut. En sak kan vara bra också, tex ett suddgummi eller en tatuering och en ballong! 
    - lite fri lek och godisätande och sen är kalaset slut.
Svar på tråden Kalasångest