• Anonym (TS)

Vad är en AW?

Hur definierar ni en AW (after work)?

Är det en aw eller något annat (representation, konferens, whatever) om företaget betalar all mat och alkohol? 

Om kunder är med, kan det vara en aw då? 

Om kunder är med, man pratar nästan bara jobb och firar bra jobbframgångar med mat och alkohol som företaget betalar, är det då en aw? 

• Svar på tråden Vad är en AW?
  • Anonym (After work)

AW är när kollegor går ut efter jobbet och tar en öl och umgås. Kan också inbegripa en bit mat. Och nej, det är inte representation. Inte i min bok i alla fall.

• smulpaj01
    Anonym (TS) skrev 2018-06-12 13:17:14 följande:

Hur definierar ni en AW (after work)?

Är det en aw eller något annat (representation, konferens, whatever) om företaget betalar all mat och alkohol? 

Om kunder är med, kan det vara en aw då? 

Om kunder är med, man pratar nästan bara jobb och firar bra jobbframgångar med mat och alkohol som företaget betalar, är det då en aw? 

AW har inget med jobbet att göra mer än att det endast är för kollegor.
  • Anonym (AW)

På mina tidigare jobb var aw när vi gick och tog oss några glas efter jobbet. På mitt nuvarande jobb innebär det att de anställda förväntar sig att cheferna ska köpa in alkohol till kontoret eller om det är på lokal, bjuda laget runt.

• Anonym (TS)
    Anonym (After work) skrev 2018-06-12 13:20:55 följande:

AW är när kollegor går ut efter jobbet och tar en öl och umgås. Kan också inbegripa en bit mat. Och nej, det är inte representation. Inte i min bok i alla fall.

Men om företaget betalar allt, kan det vara en aw då? Eller betalar man själv på aws? 

Menar nu inte om en kollega bjuder en annan av privata pengar utan företagets pengar vs egna pengar. 

Kan man ha med kunder på aws? Bjuder man då dem och med vilka pengar? 

• Anonym (After work)
    Anonym (TS) skrev 2018-06-12 13:31:17 följande:

Men om företaget betalar allt, kan det vara en aw då? Eller betalar man själv på aws? 

Menar nu inte om en kollega bjuder en annan av privata pengar utan företagets pengar vs egna pengar. 

Kan man ha med kunder på aws? Bjuder man då dem och med vilka pengar? 

Alltså, egentligen finns det inga regler. Det är bara ett ord som visar att man går ut i sällskap efter jobbet. Krogarna har hängt på och har billigare öl/vin "AW mellan 17.00 och 20.00" exempelvis. Om någon vill bjuda en kund eller liknande så kan det ändå vara AW. Men ursprunget är att man gick ut efter jobb och umgicks på krogen. Privat.
  • Anonym (After work)

TS, "After Work" är för övrigt ett svenskt påhitt. Troligen för att legitimera alkohol med kollegor efter jobbet :)

• Anonym (Olika)

Jag har gått på AW som företaget ordnar och betalar
    Jag har gått på AW med bara kollegor som vi ordnar själva
    Jag har gått på AW med vänner efter jobb.

• sextiotalist
    Anonym (After work) skrev 2018-06-12 13:49:10 följande:

TS, "After Work" är för övrigt ett svenskt påhitt. Troligen för att legitimera alkohol med kollegor efter jobbet :)

Jag var på after work i USA 1987, då var jag fortfarande student och kom i kontakt med detta begrepp första gången då. Men de kanske hade importerat detta från Sverige
Svar på tråden Vad är en AW?