• Anonym (Sköldkörtel)

Någon mer med förstorad sköldkörtel ?

Tänkte att vi här skall kunna prata, diskutera och stötta varandra ! Det känns som att det är väldigt få människor som har en förstorad sköldkörtel med normal funktion. Skall berätta kort om mig . Är ung och frisk men upptäckte att min hals såg svullen ut , har varit och kollat upp det hos endokrin med ultraljud. Allt såg fint ut har inga knölar utan den bara är svullen. Fick ingen direkt förklaring till varför kan ibland känna oro då jag inte litar helt på sjukvården då de aldrig tog prover (finhålspunktion). Ibland spökar det i huvudet om att det kanske trots allt är något farligt där inne som aldrig upptäcktes ... Någon mer som vill dela med sig ?

• Svar på tråden Någon mer med förstorad sköldkörtel ?
  • Anonym (Lite)

Min känns lite svullen med...

• Anonym (Sköldkörtel)
    Anonym (Lite) skrev 2018-06-13 00:17:39 följande:

Min känns lite svullen med...

Undrar hur vanligt det är ... kanske vanligare än vad man tror så länge man inte har besvär av det
  • Kungsholmsbo

Jag har förstorad sköldkörtel och det upptäcktes när jag var 10-11 år. Är 40 nu. Då fick jag ta blodprov några ggr under en termin, för att se så att allt var normalt. Och sedan med längre intervall. Jag har normal funktion. Kollar värdena 1 gång om året. Jag har inte haft problem med att bli med barn tex, snarare tvärtom. Sköldkörteln kan ju påverka negativt.

Jag tycker att min hals kan se lite svullen ut, men det är ok.

Jag tycker inte att du behöver oroa dig. Man måste lita på läkarna också. Håll bara lite koll, tex ta sköldkörtelprover 1 gång om året.

• Anonym (Sköldkörtel)
    Kungsholmsbo skrev 2018-06-13 10:55:06 följande:

Jag har förstorad sköldkörtel och det upptäcktes när jag var 10-11 år. Är 40 nu. Då fick jag ta blodprov några ggr under en termin, för att se så att allt var normalt. Och sedan med längre intervall. Jag har normal funktion. Kollar värdena 1 gång om året. Jag har inte haft problem med att bli med barn tex, snarare tvärtom. Sköldkörteln kan ju påverka negativt.

Jag tycker att min hals kan se lite svullen ut, men det är ok.

Jag tycker inte att du behöver oroa dig. Man måste lita på läkarna också. Håll bara lite koll, tex ta sköldkörtelprover 1 gång om året.

Tusen tack för svar !!! Det värmde . Har varit så himla rädd . Tar prover jämt och allt ser bra ut . Råkade läsa om 2 tjejer som hade cancer trots allt vilket upptäcktes efter flera år med svullen sköldkörtel , men på ultraljud såg allting bra ut . Men tror att det är sällan det händer . Kram
  • Anonym (Jagmed)
    Anonym (Sköldkörtel) skrev 2018-06-12 20:18:45 följande:

Tänkte att vi här skall kunna prata, diskutera och stötta varandra ! Det känns som att det är väldigt få människor som har en förstorad sköldkörtel med normal funktion. Skall berätta kort om mig . Är ung och frisk men upptäckte att min hals såg svullen ut , har varit och kollat upp det hos endokrin med ultraljud. Allt såg fint ut har inga knölar utan den bara är svullen. Fick ingen direkt förklaring till varför kan ibland känna oro då jag inte litar helt på sjukvården då de aldrig tog prover (finhålspunktion). Ibland spökar det i huvudet om att det kanske trots allt är något farligt där inne som aldrig upptäcktes ... Någon mer som vill dela med sig ?

Hej,
    Jag med, det började som en svullnad på halsen efter en stressig period i livet (den kan bli överstimulerad av stress), nu efter 10 år när jag har ett mycket lugnare liv så har den faktiskt gått ned. Ser rätt normalt ut på halsen faktiskt.

Har du ett pressat liv?
  • Anonym (Sköldkörtel)
    Anonym (Jagmed) skrev 2018-06-14 17:17:34 följande:

Hej,

Jag med, det började som en svullnad på halsen efter en stressig period i livet (den kan bli överstimulerad av stress), nu efter 10 år när jag har ett mycket lugnare liv så har den faktiskt gått ned. Ser rätt normalt ut på halsen faktiskt.

Har du ett pressat liv?

Kollade de med ultraljud ? Stämmer bra det har ett pressat liv ångest stressar jämt aldrig nöjd med någon och lever inte i nuet utan planerar inför framtiden jämt !
  • Anonym (Jagmed)
    Anonym (Sköldkörtel) skrev 2018-06-14 17:32:23 följande:
    Kollade de med ultraljud ? Stämmer bra det har ett pressat liv ångest stressar jämt aldrig nöjd med någon och lever inte i nuet utan planerar inför framtiden jämt !
    Min svullnade upp när jag levt under lång tid i ett riktigt dåligt förhållande med mycket ångest och konstant inre stress. När jag separerade började den gradvis försvinna. När den var som störst sa en husläkare att jag kanske skulle behöva opererera med kompletterande medicin hela livet ut  (vilken tur att jag inte lyssnade på honom, bara bytte livssituation...!!)
  • Anonym (Jagmed)
    Anonym (Sköldkörtel) skrev 2018-06-14 17:32:23 följande:
    Nä inget ultraljud, men jag fick remiss till radiumhemmet för att ta ett cellprov ...
  • Anonym (Sköldkörtel)
    Anonym (Jagmed) skrev 2018-06-14 21:49:27 följande:

Min svullnade upp när jag levt under lång tid i ett riktigt dåligt förhållande med mycket ångest och konstant inre stress. När jag separerade började den gradvis försvinna. När den var som störst sa en husläkare att jag kanske skulle behöva opererera med kompletterande medicin hela livet ut  (vilken tur att jag inte lyssnade på honom, bara bytte livssituation...!!)

Där ser man gud så bra !!! Har kommit fram till att stress är roten till all ?ont? . Trodde inte att om man jämt var stressad och olycklig att det kunde förstöra hälsan och till och med ge fysiska besvär men det har hänt mig själv flera gånger . Sjuk ofta och massa konsitga symptom som alltid försvann efter några månader ( stress och ångest relaterat) .
  • Anonym (Jagmed)
    Anonym (Sköldkörtel) skrev 2018-06-14 22:49:44 följande:
    Där ser man gud så bra !!! Har kommit fram till att stress är roten till all ?ont? . Trodde inte att om man jämt var stressad och olycklig att det kunde förstöra hälsan och till och med ge fysiska besvär men det har hänt mig själv flera gånger . Sjuk ofta och massa konsitga symptom som alltid försvann efter några månader ( stress och ångest relaterat) .
    Absolut, jag fick även hög feber under en lång period av stress, på vårdcentralen tog de en massa prov men det fanns inga kopplingar till någon slags infektion. Kroppen visar på olika sätt när man når sin gräns för vad man tål.
  • Anonym (Samma här)

Även jag har struma med normala värden. Dock ligger referensvärden på gränsen till onormalt men än så länge inom ramen... ????

Har haft detta i ca 5 års tid och fick diagnosen efter att jag blivit utredd för mina extraslag och hjärtklappning. Panikångest och svår stress sa läkarna då.

Sköldkörteln är i perioder väldigt öm och det räcker att det blåser ute för att jag skall få ont. Ultraljud gjordes och jag hade några mindre cystor på sköldkörteln men inga prover togs.. ????

• ThisIsMe

Jag upptäckte att min sköldkörtel var förstorad när jag var ca 23 år. Idag är jag 35. Min har inte minskat något men har växt väldigt lite de senaste åren. Proverna har alltid varit normala. När förstoringen upptäcktes gjordes ultraljud och finnålspunktion och allt såg bra ut. Den förklaring jag fått från sjukvården är att körtelns produktion inte räckte till men att kroppen lyckats lösa problemet själv genom att körteln växt till.

Jag har aldrig tänkt på att det skulle kunna bero på stress, men det var intressant information att få. Mitt liv har bestått av väldigt mycket stress och press ända sedan högstadiet, mycket pga av en neuropsykiatrisk diagnos (som jag inte fick förrän i vuxen ålder så ingen hjälp i skolan).

Jag har funderat många gånger på att starta en tråd om just det här men har aldrig kommit till skott, så tack TS!

• Anonym (Jagmed)
    ThisIsMe skrev 2018-06-16 15:07:59 följande:

Jag upptäckte att min sköldkörtel var förstorad när jag var ca 23 år. Idag är jag 35. Min har inte minskat något men har växt väldigt lite de senaste åren. Proverna har alltid varit normala. När förstoringen upptäcktes gjordes ultraljud och finnålspunktion och allt såg bra ut. Den förklaring jag fått från sjukvården är att körtelns produktion inte räckte till men att kroppen lyckats lösa problemet själv genom att körteln växt till.

Jag har aldrig tänkt på att det skulle kunna bero på stress, men det var intressant information att få. Mitt liv har bestått av väldigt mycket stress och press ända sedan högstadiet, mycket pga av en neuropsykiatrisk diagnos (som jag inte fick förrän i vuxen ålder så ingen hjälp i skolan).

Jag har funderat många gånger på att starta en tråd om just det här men har aldrig kommit till skott, så tack TS!

Vi har dels känslig körtkörtel i familjen men har även en högkänslighet för stress.
    Tror det kan ha påverkat också..
  • Anonym (Sköldkörtel)

Tack alla som delar med sig ! Känner ni er ?normala? trots den förstorade sköldkörteln ? Min känns mer svullen ena dagen och sedan ?liten? igen men mina mandlar svullnar upp lite hur som så jag känner ofta som en klump i halsen och i sköldkörteln men allt är mjukt när man pillar . Det hade varit så skönt att inte känna något mer i halsen men verkar som jag får leva med det :-/

• TyckOmMig

Fick konstaterad struma för 6 år sedan höger sida som vuxit och blivit en större bula gjort både ultraljud och biopsi helt ofarlig har normala TSH värden men nyligen snart en månad sedan jag valde att operera bort den.
    Stress är nog en bidragande faktor men ännu vet man inte riktigt varför vissa drabbas och inte andra enligt de bra experter läkare jag mött under de åren som gått.
    Dock evigt tacksam över den supervård jag fått nere i Lund och den läkare som opererat mig.

• Anonym (Sköldkörtel)

Puffar upp tråden

• Anonym (Jagmed)
    TyckOmMig skrev 2018-07-01 19:08:19 följande:

Fick konstaterad struma för 6 år sedan höger sida som vuxit och blivit en större bula gjort både ultraljud och biopsi helt ofarlig har normala TSH värden men nyligen snart en månad sedan jag valde att operera bort den.
    Stress är nog en bidragande faktor men ännu vet man inte riktigt varför vissa drabbas och inte andra enligt de bra experter läkare jag mött under de åren som gått.
    Dock evigt tacksam över den supervård jag fått nere i Lund och den läkare som opererat mig.

Behöver du ta medicin nu, för att du opererade bort den?
  • Anonym (Kermit)

Du kan vara lugn om de gjort ultraljud och proverna är normala. Många har struma utan att värdena påverkas. Jag har knölstruma autoimmun gjort punktion som visade det har höga antikroppar TPO min sköldkörtel kommer krympa och sluta fungera till slut, äter levaxin. Skulle du få konstiga symtom eller synliga knölar måste du kolla upp.

• TyckOmMig
    Anonym (Jagmed) skrev 2018-11-29 21:45:30 följande:
    Behöver du ta medicin nu, för att du opererade bort den?
    Tar i nuläge Levaxin 75mg hade TSH på 4,5 efter op.
    Även drabbats av guttat psoriasis och psoriasis atrit slutet på sommaren.
    Troligen efter min toxin förgiftning av Dalacin efter en tandinfektion feb 2013 och efter det utvecklades min strumaknöl i april över en natt.Stress och autoimmun sjukdom min mor och morfar har vitiligo.
    Stäng AIP kost som gäller nu för att läka tarmen det svåraste jag gjort i hela mitt liv.
Svar på tråden Någon mer med förstorad sköldkörtel ?