• linalotta

Varför ska det vara så dåligt med amningsnapp enligt BB?

En undran bara...

Jag och vår lille kille har problem med amningen då han inte får tag på bröstvårtan och vill bara amma med amningsnappen. Jag kan ju tycka att det måste vara bättre att använda den än att inte amma alls?

Men vad är det som gör att alla på BB är så starkt emot att använda den? FÅr dom i sig mindre mat? Mer luft? Större risk för mjölkstockning? eller vad är problemet egentligen? Om det funkar med den och man är noga med att hålla den ren borde det väll inte vara några problem, eller??

Någon som vet?

:)

• Svar på tråden Varför ska det vara så dåligt med amningsnapp enligt BB?
  • Maggizz

De på BB är ju helt emot ersättning och napp också men det är väl för att de tycker att barnet ska vänja sig vid mammas bröst i första hand. Det är väl det bästa.

• kixan

Nackdelarna med amningsnapp är att barnet kan ha svårare att få i sig nog med mjölk, att det inte tömmer bröstet ordentligt med ökad risk för mjölkstockning som följd och att det kan bli väldigt svårt att vänja bort den sen, sen måste man ju även vara väldigt noga med hygienen eftersom alla "extragrejer" vid amning medför en ökad risk för bakterier.
    Men som du skriver så är det ju klart bättre att amma med amningsnapp än att inte amma alls, men det är nog ändå bra att ha som mål att man ska kunna amma utan för att det på sikt är bättre.

• ebben

jag hade sår vid ett tillfälle då min dotter var liten så jag använde en sån ett tag bara! Hon gick inte upp i vikt bra då,antagligen pga den!
    Man kan ju försöka vara utan-klart det är bättre att bara ha bröstet o bebbens mun!
    Men går det inte så visst kan man ha amningsnappen då...........men risken är att det går trögare så de inte får i sig allt feta i mjölken liksom.

• Idapida

Jag har amningsnapp och har haft från början, dottern är 7v.(Hon fick inget bra tag och bara skrek vid bröstet, det var hemskt!) Har inte haft mjölkstockning, dottern går upp som hon ska, vi har inga problem, helt enkelt. Och lite bakterier tycker jag bara är bra att hon får i sig, håller inte alls på och kokar napparna varje dag !
    Så sakteligen tränar vi nu att amma utan, men hade det inte varit för dessa nappar så vete sjutton om vi hade ammat alls idag.

• Marängswiss

Jag ammade med napp hela tiden. Kokade bara ur den en gang varje morgon. Min pojke gick upp jättebra och jag hade inga problem med mjölkstockning..

• kixan

IdaPida: Det handlar inte om att barnet får i sig bakterier, utan att man, om man har otur, kan få upp bakterier i mjölkgångarna, och det är inte det minsta kul.

• peppigapia

skit i va fan dom säger på BB gör det som ni/du tycker känns bäst o rätt, man brukar för det mesta ha rätt själv, du är ju barnets mamma o känner barnets bäst lycka till!!

• E1981

Dom är väl emot det mesta på BB... de bannlyser amningsnapp, vanlig napp, nappflaska mm. Har använt allt från början och vår kille är inte "tuttförvirrad" som de gärna vill påstå att de kan bli.
    Känns det bra så är det bra!

• Pallas

E1981: skönt för er, jag har tyvärr en kille som blev tuttförvirrad och det var INTE roligt. Tyvärr hade jag inget val i det läget jag var och det tog 4 månader att lära honom amma ordentligt.

TS: En annan nackdel med amningsnapp kan vara att barnet måste arbeta mycket hårdare för att få i sig det de behöver så att amningsstunderna blir mastodontlånga. Så blev det för mig med min förste kille som inte heller kunde få tag utan nappen. Självklart är det bättre att amma med amningsnapp än att inte amma alls. Riskerna finns, men de skall bara poängteras så att man har en rimlig chans att kunna härleda och/eller förebygga problem, inte överdrivas.

• ennasuS

min erfarenhet av amnin´gsnapp är att brösten inte blev tömda och att produktionen tillslut slutade... är du säker på att brösten töms, så kan du ju fortsätta med nappen, fast du bör försöka prova utan den osså, kanske när bebisen blir lite större.... så slipper du ha med nappen överallt,

• Knoza

Jag har haft amningsnapp från början och har det fortfarande, det funkar hur bra som helst. Min son blir 7 veckor i morgon. Han går upp i vikt som han ska och jag har aldrig haft mjölkstockning. Jag försöker utan napp, men han kan inte då. Så utan den hade jag aldrig kunnat amma.

• Ell

Min lilla kille på 5 veckor ammar också endast med amningsnapp, funkar helt enkelt inte utan, han får inget bra tag och jag får sår direkt som gör vansinnigt ont! Kokar också den varje dag men sköljer den bara mellan amningarna. Han ökar som sjutton i vikt så det funkar för oss i alla fall. Planerar att använda den så länge jag ammar då det inte funkar utan, ammar hellre med den än ger ersättning. Han använder vanlig napp också och har gjort det från början, samma sak med urpumpad mjölk i flaska - tror det är lättare att undvika "tuttförvirrning" om man provar olika saker när de är små än om man ska byta från en sak till en annan när de är större och verkligen blivit vana med en enda sak.

Angående att det kan vara svårare att tömma brösten kan jag hålla med, om jag sitter och ammar tar det mycket längre tid att tömma bröstet än om jag ligger ner och ammar av någon anledning.

Lycka till alla ni som kämpar med amningen, det är verkligen inte alltid lätt, men vad gör man inte för sin guldklimp? ;)

• Snoxie

Jag hade problem med ammningen på BB och då fick jag amningsnapp av en barn- morska där, så hon verkade inte vara emot det iallafall!

Min son är nu 6 veckor och vi använder fortfarande nappen, det funkar helt enkelt inte utan, han får inget bra tag. Han har ökat 1,6 kilo på 6 veckor, så det känns som om det funkar superbra.
    Men det är väl som med allt annat, olika för olika barn!

• Mumin

Hade amningsnapp på ett bröst med min dotter och det var inga problem. Hon ammade utan napp på det ena och med napp på det andra, det tog lika lång tid på varje tutte och hon hade inga problem med omställningen.

Amningshjälpen och BB har inte alltid rätt. Och vem har rätt förresten? Min barnmorska tycker att barn kan få sugnapp direkt på BB och att man bör amma regelbundet, typ var 3-4:e timma som förr. Hon tycker att hon har rätt, BB håller på sitt.

"Vem ska man tro på tro på tro på när, tro på när allt är så här?".

Själv gör jag det som är bekvämast för mig, denna gången i alla fall. Förra gången var jag jättestressad och ville göra "rätt" men nu gör jag på mitt sätt. Helst av allt skulle jag vilja plocka av och byta ut mitt högra bröst för det gör fruktansvärt ont att amma på det. Amningsnapp vill han inte ha.

Svar på tråden Varför ska det vara så dåligt med amningsnapp enligt BB?