Vården är värdelös
Vårdcentralen är ju dit man vänder sig i första taget. Men i min kommun är det helt omöjligt att få tid. Och de är värdelösa!! Så mycket brister!
Jag litar inte på vården i min stad!
Jag åker hellre in till akuten om det är illa där de ställer diagnos. Vårdcentralen ger en bara alvedon och skickar hem.
Min väns mamma sökte vård på VC där de sa att hon skulle åka hem med alvedon och att det var ingen fara med henne. En natt vakna hon med krämpor så de åkte in akut. Där konstatera det att att det var något allvarligt med tarmen så det blev akut operation.
En väns pappa hade sökt vård på VC för sin värk och att denne inte mådde bra. De skockade även hem honom och han sökte vård ett antal gånger på VC då problemen aldrig försvann. En kväll fick denne så ont så det åkte in till akuten. Där konstatera det att han hade cancer i hela kroppen.
Han dog 2 månader senare.
Vi betalar skatt för vård, men vårdcentralen tar oss inte på allvar. Och för att få tid är nästintill omöjligt!
Går heller inye att förboka en tid.
Jag själv har dålig erfarenhet av VC.
Jag hade olika symtom och sökte vård. De hittade inte felet och sa att jag får återkomma om det blir värre.
En natt mådde jag dåligt så jag åkte till akuten. Där upptäckte det mitt hjärtfel och läkarna där var helt paffa över att vårdcentralen aldrig märkt av mitt blåsljud. Läkarna där sa själva till mig att VC är inkompetenta idioter.
Inte bara hjärtfelet blev upptäckt utan jag hade även lunginflammation!!
Min tillit till VC är borta. Numera söker jag mig till akuten direkt om jag anser att något är fel och snabbt behöver åtgärdas.
1177 hänvisa mig till vårdcentralen efter en medicinsk abort som gjorde att jag blödde kraftigt dagen efter! De sa att det var normalt på VC!!!!
Men på eftermiddagen blev jag orolig så jag ringde 1177 igen och då uppmana de mig att åka in akut!
På akuten blev jag inlagd i två nätter med dropp och fick blod!! Jag Fick skrapas 2 gånger där då allt inte kommit ut.
Jag är undersköterska och ska utbilda mig till sjuksköterska så jag vet ju lite om något är fel på mig!!
Men värst är när man vet mer än vårdcentralen!!
Mitt mål är att bli så utbildad och kunnig som möjligt och sedan börja jobba på vårdcentralen! Där behövs det kunnig personal! Så jag ska fortsätta plugga och sen dagen jag känner mig redo så ska jag börja där!! Som patient är det viktigt att känna sig trygg och få bukt med problemet!
Hur är eran erfarenhet av VC ? Litar ni på dom? Är det bra i era i städer?