• Sivsivsiv

    SERTRALIN SSRI hjälp

    Har ätit Sertralin i 4 veckor nu och mår SKIT! får panik av detta tillstånd. sover inte om jag inte äter 3 st olika sömnmedel, svag virrig och darrig, speedad och aggressiv, en hemsk spänd ångest som aldrig tar paus. benen väger 100 kg. NÄR VÄNDER DET? orkar inte mer nu!!!

  • Svar på tråden SERTRALIN SSRI hjälp
  • Anonym (d)
    Sivsivsiv skrev 2018-06-13 15:33:49 följande:

    Har ätit Sertralin i 4 veckor nu och mår SKIT! får panik av detta tillstånd. sover inte om jag inte äter 3 st olika sömnmedel, svag virrig och darrig, speedad och aggressiv, en hemsk spänd ångest som aldrig tar paus. benen väger 100 kg. NÄR VÄNDER DET? orkar inte mer nu!!!


    Du kanske behöver höja dosen? Det brukar vända efter 4-6 veckor.
  • Anonym (Antidepp)

    Prata med din läkare, du behöver kanske höja dosen, eller så är läkemedlet inget för dig. Jag gick över sertralin till flouxetin pga ingen verkan överhuvudtaget av sertralinet. Upplever du att du mår sämre sedan du började med medicinen? Det är ju tyvärr en vanlig biverkning som kan vara i några veckor.

  • Sivsivsiv

    ja absolut sämre på det här sättet. innan hade jag fruktansvärda ångestattacker va deppig men hade också pauser då jag "va mig själv". var det jobbigt att byta till fluoxetin?

  • Anonym (Antidepp)
    Sivsivsiv skrev 2018-06-13 15:49:03 följande:

    ja absolut sämre på det här sättet. innan hade jag fruktansvärda ångestattacker va deppig men hade också pauser då jag "va mig själv". var det jobbigt att byta till fluoxetin?


    Jag tyckte sertralinet gjorde varken av eller an för mig, så efter ett par, tre månader gick jag över till flouxetin som sagt och det var inga som helst problem. Hade inga biverkningar i form av sämre mående. Jag lider av ångest och OCD. Tyckte jag blev hjälpt av flouxetin. Du ska inte behöva må såhär, ta kontakt med din läkare.
  • Anonym (d)
    Sivsivsiv skrev 2018-06-13 15:37:10 följande:

    tror du? är rädd att det blir ännu värre då... har du erfarenhet?


    Jag har tagit sertralin i 10 år och för mig hjälper det jättemycket (det är så klart individuellt) jag blev mycket sämre de första veckorna, sedan vände det lite i taget, sammanlagt tog det cirka 8 veckor innan Sertralinet nådde sk. terapeutiska nivåer i hjärnan. Jag började på 25 mg. och har höjt och sänkt under åren beroende på behov.

    Så antingen härdar du ut några veckor till eller så går du tillbaka till läkaren och pratar om dos eller om du ska byta till någon annan medicin, alternativt avsluta behandlingen.
  • Sivsivsiv
    Anonym (d) skrev 2018-06-13 15:56:39 följande:
    Jag har tagit sertralin i 10 år och för mig hjälper det jättemycket (det är så klart individuellt) jag blev mycket sämre de första veckorna, sedan vände det lite i taget, sammanlagt tog det cirka 8 veckor innan Sertralinet nådde sk. terapeutiska nivåer i hjärnan. Jag började på 25 mg. och har höjt och sänkt under åren beroende på behov.

    Så antingen härdar du ut några veckor till eller så går du tillbaka till läkaren och pratar om dos eller om du ska byta till någon annan medicin, alternativt avsluta behandlingen.

    tack för svar. hur lång tid tog d för dig att må "ok" eller uthärdligt? hade du liknande symtom som mig? vilken dos har du? så många frågor. 


     

  • Anonym (d)
    Sivsivsiv skrev 2018-06-13 16:06:45 följande:

    tack för svar. hur lång tid tog d för dig att må "ok" eller uthärdligt? hade du liknande symtom som mig? vilken dos har du? så många frågor. 

     


    Det tog ungefär 6 veckor.

    Ja o ja, jag hade en EXTREM outhärdlig ångest, paranoida tankar, kunde inte sitta still, inte äta, inte tänka, jag var djupt depressiv. Verkligen ett levande helvete! Sen började det avtrubbad myrsteg för myrsteg. Plötsligt en dag (efter ca 6 veckor) var ångesten borta. Mådde fortfarande dåligt men slapp i alla fall den hemska ångesten. Sen tog det ungefär en månad, under vilken dosen höjdes till 75 mg., innan det depressiva var borta.

    Jag hade biverkningar som svettningar etc men det kunde jag verkligen leva med. Idag har jag inga biverkningar alls.
  • Sivsivsiv

    ditt svar ger mig hopp om bättring! läst att vissa bara stannar i detta o att medicinen inte funkar.. det e ju det sista en behöver nu..

  • Anonym (d)
    Sivsivsiv skrev 2018-06-13 16:48:01 följande:

    ditt svar ger mig hopp om bättring! läst att vissa bara stannar i detta o att medicinen inte funkar.. det e ju det sista en behöver nu..


    Vad bra Glad 

    Mm, tror också att många ger upp, särskilt när det blir hemskare i början. Jag blev verkligen hjälpt av Sertralinet, jag fick tillbaka mitt liv när det väl började verka. Så för min del var det absolut värt det att gå igenom de första tidens helvete.
  • Nikefoever

    Hej jag har med ätit sertralin i 5 veckor nu. 3 veckor 25 mg och sen höjde ja till 50 de blev bättre tog de i 9 dagar sen blev de sämre. Fick höja till 100 nu och allt e skit. Tagit de i 4 dagar. Har också samtidigt fått pencelin för bakterie i magen och mot magsår.. är fruktansvärt trött seg yr och de sexuella är inte heller bra...


    Sertralin.
  • Anonym (Karro)

    Hej hur går det för er? Jag har också ätit sertralin länge, 50 mg, men fått en jättesvacka nu. Kommer det bli mer ångest för mig ockå, om jag höjder till 100? 

  • Anonym (Mk)

    Du har nog kanske bara några dagar kvar. Biverkningar brukar vara i 3- 5 veckor. Men dem kommer försvinna. Och du kommer må mycket bättre. Att du når så här dåligt nu är ett tecken på att medicinen kommer hjälpa dig. Håll ut. Och sluta inte tvärt då kommer du må sämre .

Svar på tråden SERTRALIN SSRI hjälp