• Mytilio

    Läggningsrutiner för 5-åring

    Jag blir tokig snart. Min sambos dotter är 5år och somnar aldrig själv. Hennes mamma har önskat att de ska börja jobba på det och sitta utanför hennes rum så att hon kan se/höra dem efter de läst saga och sen sagt godnatt.

    Min sambo har inte direkt varit uthållig utan försökte 2 kvällar. När hon efter 1tim ff inte somnat utan gnällde och sprang upp stup i kvarten gav han upp och satte sig inne i hennes rum. Efter det har han inte försökt mer. Är osäker på hur bra det gått hos hennes mamma, men bättre skulle jag tro. Hon har lättare för att hålla fast vid det som är bestämt.

    Vissa kvällar tar det 1,5-2tim för henne att somna även att han sitter där inne. Han blir frustrerad eftersom hela kvällen går åt och jag tänker att det måste finnas något man kan göra.

    Har ni några bra tips på hur man kan börja vänja en 5-åring vid att somna själv?

    Hon sover i stort sett heller aldrig en hel natt utan kommer in till oss varje natt, likadant hos sin mamma.

  • Svar på tråden Läggningsrutiner för 5-åring
  • 2barnsmorsan

    Vill din sambo ändra rutiner? Antagligen bor 5-åringen inte hos er alltid så det kanske är ok för honom att vara med henne tills hon somnat?

    Jag ligger alltid bredvid mina barn tills de somnat. Och min 8-åring kommer alltid till min säng på natten. Jag ser det inte som ett problem. Det är bara så, mysigt att få vara med sina barn medans de fortfarande är relativt små och vill ha närhet.

  • Mytilio

    Han blir frustrerad och arg när det tar 1,5tim för henne att somna. Sen får han dåligt samvete för att han blivit frustrerad och arg. Därför tänker jag att det hade varit bättre att hitta ett sätt där man kan undvika att det går så långt.

    Det är inget problem att hon sover hos oss, men vissa nätter blir det inte mycket sömn och då hade ju så klart varit skönt om hon kunde sova i sin egen säng ibland.

    Men vi turas om att sova i hennes säng när det blir olidligt. Hon bor hos oss halva veckorna.

  • 2barnsmorsan
    Mytilio skrev 2018-06-13 23:08:56 följande:

    Han blir frustrerad och arg när det tar 1,5tim för henne att somna. Sen får han dåligt samvete för att han blivit frustrerad och arg. Därför tänker jag att det hade varit bättre att hitta ett sätt där man kan undvika att det går så långt.

    Det är inget problem att hon sover hos oss, men vissa nätter blir det inte mycket sömn och då hade ju så klart varit skönt om hon kunde sova i sin egen säng ibland.

    Men vi turas om att sova i hennes säng när det blir olidligt. Hon bor hos oss halva veckorna.


    Vissa barn har ju svårt att somna. Behöver inte nödvändigtvis vara fel på rutinerna. Vissa barn vaknar också lätt och blir rädda om de är själva...

    Men vad har ni för rutin nu? Ligger han bredvid henne? Läser? Har släckt? Vilken tid?
  • Almina

    Hur ser nattningsrutinen ut? Likadan från dag till dag? Vilken tid påbörjas nattningen? Varierar det?

    Många barn har en tidsperiod under kvällen då de är som lättast att få att somna. Det kan vara värt att se till att hitta när det är, så att inte barnet är varken för pigg eller övertrött.

    Hos oss består nattningen av att läsa en bok och sen sjunga en sång. Sen ligger vi bredvid tills sonen somnar (ibland redan under sången, någon gång tar det upp till en kvart). När man lyckas få till rutinen så tycker jag inte att det blir ett problem att ligga bredvid tills barnet somnar.

  • tulip79

    Mina barn är 4,5 år o 6,5 år. De nattas samtidigt, delar rum. Vi brukar starta barnfilm på tv vid 18.45 och då får de varsitt äpple. Stänger av tvn vid 19.20, då är det dags för toabesök och tandborstning. Sätter på en barnsaga på min mobil (har laddat ner otaliga sagor från P4) i sovrummet. Jag sitter i minstingens säng en saga (12 min). Är hon för uppspelt ligger jag en stund hos henne. Storebror i loftsängen kopplar av lättare och somnar oftast ganska snabbt.

  • Mytilio

    Vi brukar äta kvällsmat mellan 18-19 någongång, då får hon ibland se på tv men vi försöker oftast få till en stund då vi sitter och pratar lite istället. Sen borstar vi tänder och går på toa. Sen läser vi en saga för henne, ligger då bredvid i sängen. Släcker typ 19.30-20 beroend.

    Sen får hon fortsätta lyssna på en saga på telefonen och min sambo sitter i en stol bredvid hennes säng tills hon somnar. Ibland går det på en kvart, ibland ska hon ha vatten eller så är hon hungrig fast hon precis fått kvällsmat, eller så stimmar hon upp sig själv och ska hoppa i sängen och sprattla runt med benen. Då tar det 1,5-2tim.

    Vi har vårt vardagsrum precis utanför hennes, så vi skulle kunna ha dörren öppen så att hon ser/hör oss från sängen. Men hon vill absolut att pappa ska sitta i hennes rum. Annars ställer hon till en jäkla scen och drar alla samveteskort hon har på sin far :)

  • 2barnsmorsan
    Mytilio skrev 2018-06-14 07:42:29 följande:

    Vi brukar äta kvällsmat mellan 18-19 någongång, då får hon ibland se på tv men vi försöker oftast få till en stund då vi sitter och pratar lite istället. Sen borstar vi tänder och går på toa. Sen läser vi en saga för henne, ligger då bredvid i sängen. Släcker typ 19.30-20 beroend.

    Sen får hon fortsätta lyssna på en saga på telefonen och min sambo sitter i en stol bredvid hennes säng tills hon somnar. Ibland går det på en kvart, ibland ska hon ha vatten eller så är hon hungrig fast hon precis fått kvällsmat, eller så stimmar hon upp sig själv och ska hoppa i sängen och sprattla runt med benen. Då tar det 1,5-2tim.

    Vi har vårt vardagsrum precis utanför hennes, så vi skulle kunna ha dörren öppen så att hon ser/hör oss från sängen. Men hon vill absolut att pappa ska sitta i hennes rum. Annars ställer hon till en jäkla scen och drar alla samveteskort hon har på sin far :)


    Det låter ju helt normalt. Både rutinen och hur hon är, att ibland går det snabbt och ibland tar det längre tid. Det jag hade testat om jag vore i den sitsen är nog faktiskt att försöka börja lägga henne lite tidigare och inte ha mobilsagan. Så att det blir lite mer tid till nedvarvning. Tex äta 17.30, tv 18-19, lägga sig + saga 19.00-19.15. Sen helt släckt och tyst 19.15. Då gör det inte heller så mycket att det tar en stund för det blir ändå inte så sent.

    Jag hade inte försökt att ändra rutinen till att sitta utanför rummet när hon redan har svårt att somna.

    Är det nåt barn känner av så är det när man som förälder blir stressad av att de inte somnar då blir de ännu mer stissiga.
  • LFF

    Mina killar fyller 5 i höst. När jag inte är hemma och pappa lägger dem går det hur bra som helst att somna själva. Är jag hemma så vill de att jag ska sitta mellan deras sängar och klappa. Inga som helst problem. När de är mogna för att somna själva så kommer jag att sluta, inte innan dess.

    Varför måste ni ha lika hos mamma och pappa? Om det drar ut så på tiden med nattningen så är hon inte mogen för att ingen är hos henne.

  • Kasperina

    Min dotter är fem och hon somnar bara om jag sitter bredvid sängen, men hon somnar på 2-3 minuter. Min son är nio och somnar bara om jag går ut efter att ha läst saga och stänger dörren, han måste ha helt mörkt för att somna. Förut försökte jag sitta med honom med, då kunde det ta timmar för honom att somna, nu tar det max en halvtimme.

    Man behöver hitta det som funkar bäst för just det här barnet. Att börja läggningen tidigare och köra riktig saga istf mobilsaga (vissa hävdar att ljuset från telefonen stör sömnmönster, andra hävdar att det inte är så, jag tycker det kan vara värt att prova) är värt att testa

Svar på tråden Läggningsrutiner för 5-åring